Ford Mustang en de Roamer Mustang Indianapolis

Een maand geleden wierp ik via ons forum de vraag op wat het merk Roamer en de Ford Mustang historisch gezien met elkaar te maken hadden.

Reden voor die vraag was dat ik als Mustang eigenaar mijn oog had laten vallen op een fraai exemplaar van de Roamer Mustang Indianapolis die op Catawiki stond. Het horloge heb ik gelukkig binnen kunnen slepen en van de vorige eigenaar heb ik ook nog wat informatie over het horloge en de relatie met Ford en het circuit Indianapolis kunnen vergaren.

Ford bracht de iconische Mustang muscle car uit in 1964. In datzelfde jaar 1964 was Ford ook aan de beurt om de pace car te leveren voor de Indy500 race op Indianapolis. Aangezien Ford net de nieuwe Mustang had gelanceerd besloten zij de Mustang als pace car voor deze race in te zetten. Voor hen was dit uiteraard een geweldige gelegenheid het nieuwe model onder de aandacht te brengen bij het grote publiek.

Roamer werd in de jaren zestig sponsor van de beroemde Indianapolis Raceway. De Roamer Mustang duikt voor het eerst als als modeltype op in 1967 en was leverbaar tot 1975. De modelnaam Mustang met uitbreiding ‘‘Indianapolis’’ verschijnt voor het eerst in de catalogus in 1969. De connectie van Roamer met de motorsport is leuk verbeeld in de onderstaande commercial:

Mijn exemplaar is van circa 1973 en betreft model 478-1230.601 met dag en datum functie en is in haar soort de meest gewilde, namelijk met de bruine wijzerplaat. Het uurwerk betreft een MST 478 (Meyer & Studeli) wat een door Roamer zelf gemodificeerde ETA 2638 is.

Waar ik niet achter ben gekomen is of er ook een commerciele overeenkomst was tussen Ford en Roamer inzake het gebruik van de naam "Mustang’’ en het beroemde beeldmerk van de ‘‘Running Pony’’. Behalve op de grille van de Ford Mustang staat die Pony namelijk ook op de caseback van de Roamer Mustang horloges. Ook in die tijd bestond er bescherming van merk- en beeldrecht dus het is niet goed denkbaar dat Roamer hiermee weg zou kunnen komen in Amerika.

In ieder geval heeft die kleine onzekerheid me er niet van weerhouden om het horloge aan te
schaffen. Ik vind het leuk om, behalve de auto zelf, nu ook een mooi vintage horloge met dezelfde naam en een leuke geschiedenis in bezit te hebben. Full House in pokertermen!

[Roamer Mustang Indianapolis]

21 likes

Mooie achtergrond voor een mooi vintage horloge en je fraaie Ford Mustang :+1:

In het boekje van Hans Kuipers “500 Miles Indianapolis USA (‘s werelds meest beroemde autorace”), heb ik helaas niets terug kunnen vinden over de gebruikte pacecars. Sfeerplaatje daaruit:


:sunglasses:

1 like

Sinds 2002 heeft Chevrolet (GM) een exclusief contract met de Indy500 en leveren zij altijd de pace car. Na de Tweede Wereldoorlog was er sprake van roulatie tussen de merken van de ‘‘big three’’ te weten GM, Chrysler en Ford.

1 like

Nice car! :stuck_out_tongue_winking_eye::+1:

The Watch mag er ook zijn :ok_hand:

1 like

En na deze aanvulling houd ik erover op. Vandaag toch toevallig deze 1979 Indianapolis pace car op een Mustang meeting tegengekomen.

3 likes

Nice @Calibre7 leuk verhaal hier is de mijne

2 likes

Mooie Roamer Searock! :slightly_smiling_face:

1 like