Laatst kwam mijn vader met dit piepkleine horloge aanzetten.
‘Foresta’ was voor mij nog onbekend en ik weet dus niet waarmee ik te maken heb.
Na wat zoeken op Google ben ik nog niet veel wijzer geworden, gezien ik het specifieke horloge niet kan vinden.
Ik vraag me daarom ook af of iemand hier verstand van heeft en er wat over kan vertellen!
Zijn de leukere service-uitdagingen. Maar vaak lopen ze nog opmerkelijk netjes, zijn dan wellicht vooral als zondags-horloge gedragen. Deze is ook mooi schoon en strak nog zo te zien.
Leuk ding. Ik hou wel van die lieve kleine dametjes uit de jaren '50. Bijna net zo oud als ik.
Mijn niet al te groot uitgevallen Mw. Lexaf is ook uit die tijd…
Bernhard Förster maakte toch zelf uurwerken?
zoiets als dit:
Als deze kleine horloges nog goed lopen is het grootste probleem vaak om een passend bandje te vinden.
Ik gok op een bandmaat van 6 of 8 mm. En dan ook nog ‘open ended’, zodat je de eindjes om de beugeltjes heen kan vouwen en dichtlijmen. Ik maak ze meestal maar zelf, maar ik heb makkelijk praten want ik heb nog wel een klein voorraadje gespjes in die maat liggen. Als je die ook niet hebt wordt het lastig.
Vind het zelf ook een leuk ding! Fijn dat er nog mensen zijn die hier dus wat meer vanaf weten. Heb je enig idee waar ik hiermee terecht kan om hem weer helemaal te laten lopen? Heb geprobeerd het horloge op te winden, maar dat mocht niet baten.
De uurwerkjes in die kleine horloges zijn in wezen niet anders dan hun broertjes in de grotere heren horloges, maar veel horlogemakers houden niet van
met die piepkleine onderdeeltjes, dat vaak ook extra veel arbeidstijd vergt.
Daarbij komt nog dat deze kleine horloges vrijwel geen waarde hebben en dan zijn de service- , c.q. reparatiekosten vaak hoger of zelfs een veelvoud van die waarde.
Als je de kosten er voor over hebt zal een vakkundige horlogemaker zo’n werkje wel weer aan de praat kunnen krijgen, mits er geen onvervangbare onderdelen stuk blijken te zijn.
Als je er achter kunt komen welk caliber nummer het uurwerk heeft is het misschien mogelijk om een compleet werkend donor uurwerkje te vinden. Gezien de waarschijnlijkheid dat jouw Förster horloge ook een Förster uurwerk zal herbergen, is de kans om eventueel defecte onderdelen te kunnen vervangen of een donor uurwerk te vinden gering, omdat deze Förster werkjes niet zo veel voorkomen, zeg maar redelijk zeldzaam zijn.
Dit was een lang antwoord op een korte vraag.
Het korte antwoord is: ik geef je weinig kans…
Ik was wel even benieuwd geworden naar het kleinste horlogeuurwerk. Het ziet er zeker heel klein uit en ik kan me voorstellen dat het ook echt de kleinste is
Prachtig he? Maar die vind je niet zo maar in grootmoeders keukenlaatje.
Hier nog een prentje er van:
Data van het uurwerkje van de site van Ranfft:
AS 1677. Features: manual wind
5.75 x 6.75’’’, Dm= 13.0 x 15.2mm
Do= 13.0 x 15.6mm
H= 3.6mm - F= 0.6mm - T= 1.7mm - 17 jewels
f = 21600 A/h - power reserve 44h
Hands 1.00 x 0.55mm
Year: signature; shock device: ca. 1960: Dugena 869; Incabloc
Ik had deze als eens eerder (zie link hierboven) laten zien maar in dit kader mag ze nog wel een keer vind ik.
Misschien niet zo klein en zeker niet zo kostbaar als het JLC uurwerkje maar deze Pontiac met AS1677
(van mijn dochter) is ook wel een peutertje.
Ze loopt inmiddels na zoveel jaar niet meer zo lekker. Dus, @Tokes, als je hier zin in hebt?