Geïnspireerd door de posting van @Blauwvinger over over het Gema damesklokje leek het me leuk om ook een bijdrage te leveren aan de kennis van het wonder van de zeer kleine dameshorloges zoals die met name in de jaren 50 en 60 populair waren. Er is al eerder over dit onderwerp gepost, maar wat extra aandacht voor de kleine klokjes kan geen kwaad vind ik.
Dameshorloges zijn in ‘ons’ wereldje niet echt gezocht of populair. Maar ik ben van mening dat vanuit een gezichtspunt van het verzamelen en waarderen van met name het mechanische horloge deze kleine technische hoogstandjes wel degelijk de nodige waardering verdienen. Hierbij dus een bescheiden presentatie van een klein horloge dat niet eens echt in mijn eigen collectie zit, maar een vondst - en eigendom is van mijn dochter. Zij is niet echt ‘ín de horloges’. maar houdt van leuke vintage spulletjes, met name kleding en sieraden die ze ook echt kan dragen.
In dit geval gaat het om een klein Pontiac horloge, gemaakt in de jaren '60 en door haar een 3 jaar geleden gevonden in een Utrechts curiosa winkeltje. Het heeft een tijd goed gelopen, maar sinds een jaar staat het regelmatig spontaan stil en daarom draagt zij het niet meer. Misschien dat ik hier op het forum nog eens iemand kan vinden die bereid is om het voor mij een service te geven. Er is denk ik niks stuk, het is gewoon heel vervuild.
Maar nu over het klokje zelf. Het is een Pontiac met 3 sterretjes op de wijzerplaat. De buitenmaten zijn 14 mm over de smalle kant van het ovaal en 19 mm over de lange kant (er zijn geen lugs, zie foto).
Over het glaasje gemeten is de wijzerplaat slechts 8 mm.
Het uurwerkje is van A. Schild; een AS 1677, bij Ranfft ook bekend onder de naam Dugena 869.
Ik zou het leuk vinden om te zien of andere forum leden ook over een of meer horloges beschikken dat ook zó klein is. (foto’s!). Overigens, de afmetingen van dit caliber komen nog niet in de buurt van het beroemde ‘kleinste mechanische caliber ooit’ (naar wordt aangenomen) van Jaeger Le Coultre, het beroemde staaf caliber no.101 uit 1929 (los ook nog van de waarde en de kwaliteit natuurlijk).
Genoeg gepraat; plaatjes! Have fun!
De Pontiac van mijn dochter.
Hier (even voor de foto, los want het paste niet) op de pols van mijn vrouw.
Kleiner dan één centje
Het uurwerk uit het simpele schoenpoets doos kastje.
Het losse werkje.
Data van de site van Ranfft:
AS 1677. Features: manual wind
Data
5.75 x 6.75’’’, Dm= 13.0 x 15.2mm
Do= 13.0 x 15.6mm
H= 3.6mm - F= 0.6mm - T= 1.7mm - 17 jewels
f = 21600 A/h - power reserve 44h
Hands 1.00 x 0.55mm
Year: signature; shock device: ca. 1960: Dugena 869; Incabloc
Voorbeeld van de voorzijde (van site van Ranfft).
Ter vergelijking: het beroemde Jaeger LeCoultre caliber no.101 en een van de gouden armbandhorloges waar het in gemonteerd is. Afmetingen van het caliber:14 x 4.8 x 3.4 mm.!
Ten slotte: De kleine Pontiac met zijn grotere broer en zusjes van het zelfde merk.
Hoe klein kan het zijn!