Formex Reef

Na wat gebruikelijk horloge surfen kwam ik o.a. weer eens bij de web-site van “Serieuze horloges” terecht, In het verleden daar wel eens een aantal keer wat gekocht, en met volle tevredenheid.

Al surfend door het best grote aanbod kwam ik het micro merk Formex tegen met o.a. Het duiker type “Reef”. Bij het zien van de Youptube filmpjes werd ik eigenlijk steeds blijer.

Want:

• MOVEMENT

Swiss Made Sellita SW300-1 (self-winding) Automatic (Chronometer grade), officially certified by COSC. 25 jewels. Date display. Custom-built skeleton rotor with thermally blued screws. 42 hours power reserve.

CASE

Diameter: 42mm
Height:11.4mm (perceived9.4mm)
Lug width: 22mm
Lug-to-lug: 47mm
Water resistance: 30 bar (300 metres / 1000 feet)
Weight: 90g (case only)

MATERIAL

Bezel: Unidirectional rotating Zirconium Oxide Ceramic bezel (blue, black, green) / Stainless steel for the steel bezel
Case: Stainless steel 316L
Glass: Sapphire crystal with anti-reflection treatment

• STRAP

Black rubber strap with curved spring bars, Quick Release function and carbon fiber composite deployant clasp with patented Micro-Adjustment System. Stainless steel bracelet with screwed links, Quick Release function and stainless steel buckle with patented Micro-Adjustment System

DIAL

Multi-finished & hand-applied Dégradé. BGW9 Super-LumiNova on hands and indexes.

Specs met dank aan Formex

En dan ziet het er ook nog eens, in mijn optiek, appetijtelijk uit. Oké, zuurpruimen zullen wel zeggen “lijkt op de Nautilus” en “met al die scherpe hoeken is het mss te GS’r ig”. :neutral_face:

Ik vind ze prachtig en met superspecs.

Is toch zeker wel een, bijvoorbeeld, “Oris killer”

Kom maar door met de reply’s

10 likes

Kost een Oris ook. Met mindere specs.

1 like

Gegarandeerd afschrijf kanon.

2 likes

Waarschijnlijk wel wat harder wegens onbekend.
Tis zeker geen verkeerd horloge maar voor €1800 zou ik toch voor iets anders gaan.

1 like

Mss wel, maar dan met betere specs. Over uiterlijk kan men twisten, dat is hier niet persé de issue.
Persoonlijk heb ik Oris hoog zitten, maar ze zitten qua prijs wel in elkaars vaarwater

Zoals ?

Ik zie iets van “intimiteit” tussen een Rolex Yacht-Master en een Patek Aquanaut :sweat_smile:

De één na laatste foto is wel aantrekkelijk moet ik zeggen. Ik ga eens op youtube naar echte beelden zoeken :v:t3: Dank voor het delen :sunglasses:

EDIT;

:ok_hand:

2 likes

Ziet er robuust en toolish uit, redelijke maatvoering en inderdaad leuke specs. Vind wel de wijzers wat aan de korte kant.

2 likes

Ja toch?, ken rotter toch.

1 like

Zeker, maar toch wat “luxer” , bv. armband met een schuin kantje aan de bovenzijkanten.

dacht ik ook. Niet te groot en zeker niet te dik.

Mee eens. De minutenwijzer zou zeker wat langer mogen zijn.

1 like

Bv de Oris, moet eerlijk zeggen dat ik niet in de markt ben dus ook het aanbod niet ken. Een th aquaracer zou ik ook hierboven prefereren.

1 like

Dat kan en mag. Qua looks gaat 'm dat bij mij niet worden.

Heel gaaf ding, vooral op rubber vind ik hem goed te pruimen.

1 like

Zeker. Met ook nog een knappe microverstelling in die sluiting.

Ja precies.

Jammer dat ze nergens te passen zijn.

Die 39mm essence in het blauw lijkt me ook tof.

Mee eens.

Mooi, alleen die inbusboutjes. :face_with_raised_eyebrow:

In mijn openingstekst had ik het over “microbrand” . Ik had hun gehele oeuvre nog niet bekeken. :crazy_face:

Ziet er leuk uit zeker. Maar Oris killer. Neh. Oris timmert lekker aan de weg. Plus ik vind de geschiedenis van Oris ook gewoon wat hebben.

Dat het Oris flink afschrijft boeit mij vrij weinig, ik koop het horloge niet om hem weer door te verkopen maar om te dragen.

Maar al met al is deze formex zeker een genot voor het oog. Alleen denk ik toch dat het onbekende een hoop mensen weerhoudt van dit merk.

1 like

Die groene (bezel) is mooi.

Maar ja, zie “waar doet je horloge aan denken”? :slight_smile:

“Zeurkousen vanochtend aangetrokken” ? :wink: :sweat_smile: :sweat_smile: :sweat_smile:

Ik vind het een fraai horloge, laat daar geen misverstand over zijn. Maar bij de wijzers moest ik direct aan een ouderwetse scheermes denken.

2 likes