Fortis Flieger echtheid beoordeling

Hallo,

Ik ben in onderhandeling over de aanschaf van een Fortis Flieger 595.10.46.

Het lijkt allemaal te kloppen maar een paar extra ogen die hier even naar kijken kan geen kwaad lijkt mij.

Ik weet dat er van dit type nogal wat uiteenlopende uitvoeringen zijn, maar ik heb zelf nog niet eentje gezien met een zicht deksel, dus daar mijn twijfels even.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Alvast bedankt. :+1:

3308132-15e81cfbd836a19b62029d325815f061

@ABCSteed

2 likes

Ben geen kenner, maar hier nog 1 voorbeeld met zichtbodem, weet dus niet of het origineel is maar er zitten papieren bij (voor wat het waard is).

1 like

De uurwijzer lijkt scheurtjes in de lume te hebben.
Verder lijkt de lume op de uurmarkeringen niet recht te zitten tov de witte achtergrond. Vooral goed te zien bij de 3 tm 6 uur marker op de eerste foto.

4 likes

Heeft dit iets met echtheid te maken…?

In mijn ogen ziet ie er, voor zover het vanaf een foto te beoordelen is, correct uit als ik hem vergelijk met een Fortis Flieger die ik voorheen in mijn bezit had.

1 like

Hij is natuurlijk al wat jaartjes oud en de foto’s kunnen natuurlijk wat “anders” lijken door licht inval ed.

Prijstechnisch gezien is dit ook niet het duurste type Fortis en hij vraagt een fatsoenlijke prijs.

Deze komt van een ander forum, dus ga ervan uit dat dat wel ok is.

1 like

Volgens mij hebben deze modellen mineraal glas daar zou ik niet vrolijk van worden.

1 like

Ja klopt, maar de meeste horloges die ik heb zijn voorzien van plexi glaasjes. Allemaal oude Russische chrono’s.

Ik vindt dat geen probleem hoor :smile:

1 like

Dit lijkt mij een twijfelachtige aanname, ook op forums hangen neppers rond :roll_eyes:

Zoals @GiveMeYourDough al opmerkte staat de lume echt compleet naast de markers geprint, kan met niet voorstellen dat Fortis zulk slecht printwerk afleverde. Ik zou een ander zoeken.

image

5 likes

Bij deze zie je het nl ook bij de 10,11 en 12 markering. Komt volgens mij doordat de buitenste ring met streepjes ietsje lager ligt en lichtinval :thinking:

2 likes

Dit is volgens mij ook een budget model van rond de 900 euro nieuw geloof ik :joy:

Voor dat geld zou ik beter printwerk verwachten :smile:

Ik heb geen idee hoeveel neppers er van dit soort Fortissen rondhangen, maar ik zie er ook genoeg waar het printwerk wel netjes is; oftewel, ik zou een ander zoeken :thinking:

2 likes

Just my 2 cents, ik vind de letters op de dial fractie dik uitvallen. Maar ben geen Fortis kenner. Wel een mooi model. Maar zou het vergelijken met andere exemplaren.

1 like

Dat zal ongetwijfeld waar zijn, maar ik ga ervan uit dat het vaak wat serieuzere verkopers zijn op de diverse fora’s. Voor fake zie ik ze genoeg op MP en Etsy voorbij komen.
O ja, catawiki is ook passé nu, want daar zitten de echte experts :joy:

Deze is volgens mij ook nep

Ik bedoel niet verkopers die bewust neppers verkopen maar zelf ook onwetend een nepper gekocht hebben en die nu weer willen verkopen. Neppers zijn tegenwoordig lastig te onderscheiden. Ik wed dat hier op het forum ook neppe horloges rondhangen van eigenaars die dat niet weten :thinking:

1 like

Sluit ik niet uit, maar het printwerk ziet er prima uit :thinking:

1 like

Ha Jan,

Verdwaald :joy: :joy:

1 like

Er zijn toch ook van die setjes te koop waarmee je zelf een Fortis kan samenstellen?
In hoeverre dat allemaal namaak is weet ik niet maar die bouwpakketten heb ik weleens op een website gezien.

Daarmee beweer ik niet dat dit horloge ook een bouwpakket is overigens.

1 like

Kwam ze inderdaad wel ergens tegen, maar daar zijn de meningen ook erg over verdeeld. Wat ik het meest had gelezen over dit specifieke type, is dat dit wel een van de modellen is waar met name de wijzerplaat, heel vaak aangepast/gewijzigd is. Dat maakt het ook weer moeilijk om de echtheid te onderscheiden.

In ieder geval een neppe wijzerplaat, er is er namelijk geen een met zo’n blauwe wijzerplaat.

Ik heb 2 weken geleden op MP een nepperd gekocht. :worried:

2 likes