Niet direct fortis gerelateerd.
Maar vandaag op bezoek bij techniek museum speyer.
De enige plek waar je een Russische kopie van de spece shuttle kan zien.
Gemaakt op het randje van de val van de Sovjetunie. 1x gevlogen, daarna viel de unie uit elkaar.
Deze in het museum is het test model waarmee ze glijtest hebben gedaan.
Iets met “Space” ook altijd welkom
Wel heerlijk hoor. Nu zo’n twee weken onafgebroken om de pols.
En de afwijking over heel die tijd is <30 seconden.
Dat deed mijn speedmaster hem niet na.
Wat mooi dat hij meer dan goed bevalt!
Hij bevalt zeker.
Ik ga niet zeggen dat hij nooit weg gaat, dat heb ik in het verleden al te vaak gedacht.
Maar deze is er wel met een ietwat andere insteek dan vele anderen.
Ik vindt al heel lang horloges leuk. Dus er zijn diverse Fossil horloges geweest, toe Fossil nog leuke aparte ontwerpen maakte. Gevolgd door een aantal seiko kinetic’s die ik nog steeds heb.
Maar daarna ging het voor mij het serieuzere werk beginnen. Echter zijn daar geen horloges van over gebleven.
Toch best wel wat horloges gekocht die mij initieel iets deden, maar om de pols uiteindelijk niet konden bekoren.
Oris meistertaucher ← initieel leuk ontwerp, maar toch te industrieel grauw titanium. Daarnaast leuk marketing verhaal , maar naast de duiker uit het marketing verhaal. Gebruikt iemand dit ding ook echt?
Oris depth gauge ← je denkt dat de B42 zwaar is, maar daar denkt de depth gauge anders over. Hold my beer!. Ook erg topzwaar. Zo topzwaar dat ik blij was aan het eind van de dag dat ik hem af mocht doen. Verder mooi horloge hoor. Maar ook hier, naast de marketing, wie gebruikt dit ding?
Panerai 112 ← zo leuk dat ik hem tot 2x toe heb gekocht. Maar altijd in de clinch gelegen met goed passende banden te vinden. Daarnaast is bij Panerai het ook 100% design. En de link naar het origineel een italiaans marketing verhaal.
Daarna eens goed nagedacht. Duikhorloges vind ik wel mooi. Maar ik heb echt niks met duiken. Helemaal niks. Het enige wat ik er vanaf weet is dat je het in het water schijn te doen, maar zelfs dat weet ik niet zeker.
Waar ik wel echt wat mee heb sinds kinds af aan is Ruimtevaart.
Dus toen de semi verplichte:
Speedy Pro ← ook 2x gehad. Beide keren erg mooi. Maar zoals ook kennelijk vele anderen was op het moment dat hij om de pols zat de liefde ook al weg. Als space fan moest ik de hesalite versie hebben. Echter was vervolgens de polywatch krassen verwijderaar niet aan te slepen. En toch ook wat kwaliteit issues mee gehad. Ik kon de chrono niet laten lopen zonder dat het horloge ging achterlopen.
Speedy pro x-33 ← dezelfde als dat door veel astronauten zelf naar het iss wordt gedragen. Een horloge met diverse timers die echt functionele waarde hebben voor deze mensen. Dus niet een slap marketing verhaal. Maar uiteindelijk kon ik hier weer niet aan het grauwe en industriële titanium wennen.
Daarmee was mijn horloge reis ook eigenlijk wel een beetje ten einde. Horloges zijn leuk, maar naast om de pols kan je er niks mee. Ik was continu op jacht naar de volgende. Dus de boel verkocht en mij gestort op gitaar en bas spelen.
Een horloge wat echter nog steeds door mijn hoofd heen spookte was de B42. Echt uitgegeven door Roskosmos. Maar ik was bang dat met het gewicht het een depth gauge 2.0 zou worden.
Nu zit er in den haag een juwelier die ooit eens fortis verkocht. Een zaak met permanent uitverkoop. Ik geloof nu ook echt omdat de beste man met pensioen gaat. Dus daar ben ik vorig jaar eens binnen gestapt om te kijken of hij nog een winkeldochter had.
Die had hij. Geen cosmonauts, maar wel een oude tritium lume B42 chrono flieger. Dus die gepast. En toen gemerkt dat mijn vrees over het grote gewicht wat onterecht was omdat deze veel beter gebalanceerd is tussen horloge en band. Toen is de jacht dus eigenlijk langzaam aan begonnen.
Ik heb wel wat versies de revue laten passeren. In canada hadden ze nog ergens een Titanium ISS model liggen met een blacked out bezel. Maar dan had ik weer grauw titanium en een volledig zwarte bezel. Terwijl ik het juist leuk vind als in het zonnetje het licht met het horloge speelt.
De zwarte amadee 18. Wel zwart natuurlijk, maar daar wordt de boel door de wijzerplaat mooi opgefleurd. Alleen, ik haat rubber banden. Kan mij nooit vinden in lederen banden. En met een zwarte kast toch te bang voor krassen.
En waarom zou ik niet voor het origineel gaan. Dat wilde ik, dat trok mij aan aan dit horloge. Om eigenlijk hetzelfde om de pols te hebben als ook echt is uitgegeven aan die ISS gangers.
Ergens anders op het forum staat een topic over wat belangrijkers is, Ontwerp of verhaal. En dit horloge is waar dat dit beide voor mij samen komt. Een prachtige heritage, en een prachtig horloge.
Verder heb ik nog wel wat seiko’s, een aardig aantal G-shocks, een paar citizens. Maar dit is toch echt de kers op de taart.
Hoi Pimmie,
Leuk om te lezen hoe het verloop in horloge keuzes de afgelopen jaren is verlopen.
Space blijft een fascinerend onderwerp en de genoemde modellen spreken me ook zeker aan.
We hebben allemaal wel een zwak voor toolwatches hier.
Speedmasters blijven ook een bijzondere aantrekkingskracht hebben.
De bekende juwelier te Den Haag heeft in een ver verleden inderdaad ook Fortis in het assortiment gehad.
In ieder geval leuk dat in het bijzonder hij, je weer enthousiast heeft gemaakt voor de “B-42” modellen.
De Amadee-18 heeft een hybride band dus onderzijde leer, bovenzijde Cordura. Je kan ook de nieuwere hybride: FKM/Cordura kiezen. De DLC van de AMADEE-18 is erg dik en krasvast gebleken. PVD is krasgevoeliger.
De B-42 is vaak DE gespreksstarter met de mooie historie en fijn in je collectie houden. Naast de B-42 welke je in bezit hebt, is ook de Titanium en de alarm versie gebruikt in en buiten ISS. Jouw versie was inderdaad standaard verstrekt aan ook André Kuipers.