Foto's van jullie horloges met registratienummers erop

Beste forumbezoekers,
Als frequent lezer (en voorheen ook actief deelnemer aan de postings) is me de laatste tijd iets opgevallen dat ik met jullie wil delen.
Het bestrijden van de namaakindustrie wordt steeds moeilijker omdat inmiddels ware vakmensen worden ingezet om horloges na te maken. Het determineren van een horloge was voorheen een eenvoudige klus, tegenwoordig moet de expertise van de originele fabrikant worden ingeschakeld. Op dit moment weten de “namakers” hun producten niet alleen perfect vorm te geven maar worden horloges zelfs voorzien van bestaande registratienummers. Deze nummers zijn een eerste aangrijpingspunt bij het determineren; is het nummer juist, aan wie is het verkocht en in welk land. En belangrijker nog; staat het nummer bekend als nagemaakt. Aangezien de nummers niet op volgorde worden uitgegeven is het onmogelijk om zomaar een nummer te verzinnen. Als eenmaal een nummer is gevonden wordt het meermalen gebruikt, totdat blijkt dat de diverse instanties het nummer herkennen als namaak. De jacht op registratienummers is dus geopend.
Nu het forum.
Het door jullie plaatsen van foto’s van exclusieve en kostbare horloges gebeurt vaak met de registratienummers goed leesbaar. Deze nummers worden dus meteen gebruikt voor namaakexemplaren. Nu doet dat aan jullie horloges niets af maar het namaken wordt wél makkelijker gemaakt. Veel erger nog is het probleem dat je na verloop van tijd kan krijgen bij bijvoorbeeld verkoop van je horloge. De koper (een handelaar/taxateur) met toegang tot de database met gestolen/nagemaakte nummers zal meteen de overtuiging hebben dat het hier om een namaak-exemplaar gaat. Je horloge is dus besmet en in de handel niets meer waard. Overgelegde certificaten helpen niets meer. Deze zijn het eenvoudigst na te maken.
Mijn advies; plaats vooral je foto’s maar bewerk de nummers op je PC tot een onleesbaar gegeven.
Overigens heb ik een aantal van jullie reeds individueel dit advies gegeven maar na wederom een paar schitterende Panerai’s heb ik besloten een algemene posting te plaatsen.
Met vriendelijke groet,
Jur (Zeno-verzamelaar)

11 likes

Dag Jur,

Lang niet gehoord/gezien.

Hartelijk dank voor de tip, zelf heb ik dit via PM ook al eens aangegeven maar met een andere achtergrond.

De serienummers worden ook nog wel eens gebruikt door mensen die hun zoveelste dure klokje op vakantie zijn verloren… Wil jij jouw klokje verkopen, blijkt ie gestolen. (td)

Tsja, daar had ik nog niet eens aan gedacht Nög een reden om het toch maar onzichtbaar te maken…
Jur

Goede tips, Lucien en Jur!

een goede tip voor velen…je had me er gelukkig al een keer van op de hoogte gebracht
maar het kan idd geen kwaad dat iedereen dit weet.
het zal je maar gebeuren…dat je een nepper ziet met je eigen horloge nr erop.

Zo Jur, dat is inderdaad lang geleden dat je hebt gepost. Nog leuke Zeno’s gekocht de laatste tijd? Mocht je nog eens tegen een gouden / vergulde Zeno (tricompax) aanlopen, geef me dan maar een PB. Ik zal je tip ter harte nemen en overal de nummer wijzigen in de toekomst.

Das inderdaad lang geleden Jur.
Heb je nog steeds die Lancia van de italiaanse ambassade

Bedankt voor de tip. Het is goed een ieder op dit mogelijke misbruik te attenderen.
Puur uit luiheid laat ik ook wel eens foto’s zien met serinummer… Ik zal er toch eens weer wat meer op gaan letten.
gr,
hans mennink

Bedankt voor de tip

Jur … wie was dat ok al weer :smiley:

Goeie tip Jur, en leuk om weer eens wat van je te horen, moet je vaker doen :wink:

Ruud

Leuk dat jullie mij nog kennen. Zelfs de Italiaanse Lancia is jullie nog bekend. Ik zal inderdaad weer eens actiever mee gaan doen. Ik heb overigens geen Zeno’s meer aangevuld en er zelfs een aantal verkocht.
Ga er nog twee opruimen en dan heb ik over wat ik draag (en dat is genoeg!)
Jur

Goede tip Jur, en leuk je weer eens “te lezen”.

Tja en dat moet dus maar weten net foto,s gestuurd met nummer nu maar hopen dat ???

Ik hoop met je mee.

Ik zou me er niet druk om maken, het is inmiddels 13 jaar later. De wereld is veranderd…

Hier een interessant, beangstigend en recent filmpje. Er lopen vast veel mensen rond die denken dat ze een echte hebben…

Thanks voor de reminder! Ben hier zelf ook te slordig mee vrees ik…