Dus ja, die zinnen nopen mij tot een inzending met een stukje Friese, Groningse, en Ost-Friesische glorie, want iedereen kwam naar Stavoren om de opmars der Hollanders het hoofd te bieden.
Dat TS zelf vervolgens over Hollands Glorie begint is verwarrend. Dat was nou net m’n hele punt.
Ja. Ten eerste mag je schrijven wat je wilt, maar het is ook nog eens correct Nederlands.
Net zoals “kids” tegenwoordig correct Nederlands is omdat ze het toegelaten hebben tot het groene boekje. Helaas. Maar we moeten er mee dealen.
Die titel kan gewoon veranderd worden, als je dat wilt.
Maar ik begrijp wat je zegt, hoor, en heb ook al een inzending gedeeld. Het was alleen een mooie kans voor een kleine discussie, da’s al.
Overigens, ik heb een fotobewerking gedaan in een tool die met hulp van AI twee door mij geschoten foto’s combineerde. Ik weet niet of dat wel mag, maar het zijn geen AI foto’s. Hier zit naar mijn idee een soort grijze zone, aangezien de “Clean Up” functie van Apple’s simpele Photo applicatie ook al AI gebruikt om te begrijpen wat er netjes gemaakt moet worden.
Moet kunnen. Patroonherkenning op aangeleverde beelden en daar acties op uitvoeren is niet beelden genereren. Is uiteindelijk niet veel meer dan een geautomatiseerde manier van acties doen die je zelf ook (trager, minder rigoureus, minder effectief in veel gevallen) in een Photoshop kan doen.
We gaan wel ver off-topic maar dat vind ik dan weer interessant, want Belgistani zijnde heb ik geen flauw benul van dat soort stukjes Nederlandse geschiedenis. Nu moet ik weer gaan inlezen. Of ik kan Claude vragen om me een samenvatting te geven natuurlijk.
Het wegwerken van een storende reflectie op het glas in Apple Photo of het maskeren van stofje op de sensor in Lightroom is natuurlijk iets totaal anders dan het horloge uit foto 1 in een totaal andere foto 2 plakken (ik neem even aan dat dit is wat je gedaan hebt, dat JLC en steen elkander nimmer ontmoet hebben).
Dat heb je fout. Ik rijd regelmatig met de motor door Gaasterland en de Friese Marren en de JLC heeft de gedenksteen zeker ontmoet.
Maar het klopt wel dat het twee totaal verschillende foto’s zijn. Evengoed is superimposing al zo oud als het negatief. De notie om meerdere belichtingen te doen of om meerdere negatieven over elkaar te gebruiken voor een print is niet nieuw.
Haha touche. Maar ze zijn dus nooit samen op de foto gegaan. Helder.
Persoonlijk vind ik het - alle pogingen om andere fotobewerkingstechnieken er met de haren bij te slepen ten spijt - van de categorie knutselwerk die over het randje van het fotografisch betamelijke gaat, maar dat is inderdaad aan TS.
Persoonlijk beleef ik het meeste plezier aan inzendingen in de sfeer zoals die van Dennis.
Zowel om te zien, als om zelf te bedenken en uit te voeren. Combinatie foto techniek /creativiteit zou ik zeggen. Creativiteit kan natuurlijk ook met behulp van digitaal “gereedschap”.
Mag overigens heel graag eigen films bewerken met Magix. Heb bewust nog een oude versie zodat het nog gewoon digitaal gereedschap is. Dat gezegd hebbende, binnenkort mijn inzending (Fries/hollands).
Foto’s samenvoegen of echt knip- en plakwerk was niet zozeer de bedoeling toen ik dit onderwerp bedacht. Maar ja, ik heb het ook niet in de regels gezet, dus ik kom daar maar niet op terug.
We kunnen het ook gewoon zien als een beetje Nederlandse tolerantie. Iedereen mag zijn best doen en uiteindelijk mag je stemmen op wie je wilt. Laten we dat maar doen. Het mag dus.
Ik hoop niet dat ik hier weer misschien een discussie mee start ik zoek gewoon een leuk bruggetje.
Over AI bewerking zal ik maar zeggen: zolang er geen nieuw beeldmateriaal gegenereerd wordt mag je dit soort bewerkingstools gebruiken.
Zo erg vind ik het ook weer niet. De vorige wedstrijd was mijn eerste, dus ik ben ook nog niet zo lang in de loop haha. Als ik nog een keer de kans krijg, zal ik dit soort dingen vooraf wat beter uitlichten.
Ik heb het idee dat dit alleen maar meer meningen op gaat roepen. Ik wil alle provincies er zeker bij betrekken, achteraf gezien had Nederlands Glorie duidelijker geweest, maar voor nu voldoet Hollands Glorie. Geen kwade intenties.
Het is heel simpel, jij bepaald de finalisten.
Dus als je denkt, dit gaat wel te ver is er niemand die jou verplicht die foto door te laten gaan.
Da’s alleen aan jou.