FP: kiezen van een horloge

Aangezien dit mijn eerste post is, zal ik mij eerst even voorstellen. Mijn naam is Peter, ik woon in Groningen en werk in de IT. Deze zomer ben ik op vakantie geweest naar Thailand. Aldaar bleek dat mijn digitale Casio horloge wel erg werd aangetast door de anti-muggencreme. Ik zat er al een tijdje aan te denken om over te stappen naar analoog, en in een opwelling (het was tenslotte vakantie) kocht ik een automatische nep-Rolex. Ik kwam er echter al snel achter dat de kwaliteit daarvan echter ver te zoeken is. Er zijn 2 soorten namaak, goede en slechte, en dit is dus niet de goede.

Ik ben dus op zoek naar een nieuw horloge. De Seiko 5-serie lijkt mij wel wat. Ik kom er alleen langzaam achter dat er echter zo ontiegelijk veel modellen in deze serie bestaan, dat je erg snel door de bomen het bos niet meer ziet. Ik nijg naar de SNKD99, een “Poor Man’s Grand Seiko” met blauwe wijzerplaat. Dat blauw vind ik echt super, omdat het verandert met de lichtinval. En de stijl van het horloge bevalt me ook wel.

Ik heb echter nog een paar bedenkingen bij dit model. Ten eerste is het horloge tot 5 bar waterdicht. Dit zou voor zwemmen genoeg moeten zijn, maar 10 bar is waarschijnlijk toch veiliger. Ten tweede het bandje: die zou van het “folded links” type zijn, en niet of moeilijk verwisselbaar. Ten derde heb ik de indruk dat het horloge wat aan de kleine kant is. Nou zijn mijn polsen vrij dun (omtrek plm 16cm), maar hij mag wel wat groter zijn dan mijn Lolex, die een diameter van 35mm exclusief en 38mm inclusief kroon heeft. Als de dikte maar niet teveel toeneemt. Ook ben ik wel bereid wat meer uit te geven dan de prijs van een SNKD99; 150 tot 200 euro is zo ongeveer mijn max.

Kortom: zijn er andere modellen waar ik volgens jullie naar zou moeten kijken? Het mag ook een ander merk dan Seiko zijn.

Allereerst welkom natuurlijk!

Als daily beater zou ik voor een Seiko gaan, mooie samurai of zo.

Maar kijk bijvoorbeeld ook is naar de Vostok europe horloges. Leuke kwaliteit en betaalbaar.

http://wereldhorloges.nl/producten/4

Welkom op dit forum.

Eerst zag je het bos niet meer door de bomen, eens je dit forum een week volgt zie je de bomen ook niet meer staan.
Seiko is een aanrader, maar vermits je wil zwemmen zou ik zeker een Seamaster nemen, zoniet een duiker (je hebt het legendarische ‘Monster’ voor €150. Dus ik zou er nog eens goed over nadenken.

Kijk hier eens:
www.monsterwatches.nl
www.seiko5.nl

ps Mijn polsen zijn ook maar 15cm, en ik ben van plan een ‘Black Monster’ aan te schaffen … (zie Onderschrift :slight_smile: )

Peter, welkom op dit horlogeforum! Groningen en IT: afgelopen weken geregeld ivm deze combinatie naartoe gereden omdat een collega op vakantie was. Evenals Leeuwarden. Wat een eind vanuit de Randstad! Dit even terzijde.
Ik zou om te zwemmen zeker voor 10 of zelfs 20 bar gaan én een schroefkroon! Dan kom je op een Seiko Monster uit of een Citizen b.v. Er zullen vast nog wel meer merken zijn. De diverse leden melden zich wel met hun adviezen:).
Zelf heb ik de Seiko Seamaster, ik gebruik hem als één van de dagelijkse toolwatches, maar ik hou hem echt niet in het water. Kijk ook even hier ivm waterdichtheid: http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,1774.

Ik snap dat 5 bar kantje boord is, maar met 10 bar moet het toch wel kunnen lijkt me? Ik ben niet van plan te gaan duiken. Mijn Casio is overigens 5 bar waterdicht en daar heb ik zonder problemen mee gezwommen.

ik wil toch ff toevoegen dat 5 bar wel 40 meter diepte is ik denk dat je met gewoon zwemmen dat toch niet red :slight_smile: hoekduikje 3/4 meter maar dat trekt het horloge wel… de horloges worden ook met een veiligheids marge afgeperst, dus ga er van uit dat het 50m zou moeten trekken …

Hallo Peter,

Welkom idd hier op het forum, en alles is persoonlijk.
Zelf heb ik een Tissot gekocht, en ook die is na 14 dagen alweer terug bij de juwelier, maar komt goed.

Ook ik kon niet kiezen bij de Seiko 5, maar was / ben ook heel erg gecharmeerd van JJ Spring, maar in Duitsland zijn er iets meer en nieuwere types voorradig.

Hier op het forum hoor of zie je er niet veel van, maar je kunt er iig eens naar kijken, en dan zelf beslissen.

En die is gewoon 10 bar

Volgens mij is het trouwens 5 bar overdruk en niet 5 bar druk dus die 50 meter haalt hij wel. Maar als je tijdens het zwemmen bijvoorbeeld hard met je horloge op het water slaat kan je er zomaar overheen gaan. Vandaar dat die 10 bar wel nodig is.

Welkom op het forum. Wanneer je van blauw houdt zou ik deze ook eens overwegen. Een Citizen Duiker.


De SKX007 van Seiko is ook een topper natuurlijk.

En als je niets tegen een quartzduiker hebt. Is deze superblauwe Orient tot 200m een koopje.
http://www.horlogeforum.nl/read.php?15,92785

Die horloges zien er idd wel leuk uit. Maar de kwaliteit ervan wordt in onderstaande post nogal onderuit gehaald.

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,94274,94293#msg-94293

Ik heb al geruime tijd een Vostok Europe, die loopt als een tierelier. Misschien heeft de poster gewoon pech gahed, of ik geluk natuurlijk :wink:

Groeten,

Martin

Tja, http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,94274

Ga je die Casio nog laten maken? Casio zelf heeft namelijk een prima service…

Zoals met alles hoor je sneller van negatieve dan van positieve ervaringen. Maar het ging mij meer om de quote “Jaartje verkocht dat spul echt een ramp”.

De Mryia en K-3 zien er overigens wel leuk uit vind ik. Alleen jammer dat er geen dag-indicatie op zit.

Ik heb even op de site gekeken, en ik vind ze ook erg mooi! Allemaal 10 bar, dus dat issue is de wereld uit. En het uurwerk schijnt rechtstreeks van Seiko te zijn overgenomen, dus kwalitatief zit het ook wel goed. En ze hebben allemaal dag en datum-indicatie.

Overigens wellicht nog een kandidaat: de Seiko SRP011K1.

Denk het niet, de garantieperiode is al verlopen (horloge is minstens 4 jaar oud). Op zich doet hij het nog wel, alleen de kast is behoorlijk aangetast door de deet.

Van Wikipedia:

Effects on materials

DEET is an effective solvent, and may dissolve (part of) some plastics, rayon, spandex, other synthetic fabrics, leather, and painted or varnished surfaces.

Dat is de reden waarom ik het niet graag aandoe. Het heeft mijn kindertijd horloge mooi bewerkt …

Hoi Peter,

leuk dat je het forum hebt gevonden. Als je er nog niet uit bent: er staan ook wel leuke klokjes op het forum te koop. (kijk bv. eens bij Dreski’s opruiming).

Groet,
Arno.

ik neem aan dat je van de 10 meter duikplank bedoeld dan … plat op de horloge kast … :wink:

Hallo Cashewnut!

Allereerst welkom op het horlogeforum! Veel leer en leesplezier gewenst!

Wat betreft je nieuwe aankoop…Ik kan je een Seiko duiker van harte aanbevelen!
Ikzelf heb 2 Monsters en een custom Samurai en ik ben zeer tevreden over ze.Seiko heeft een hele goede prijs-kwaliteit verhouding en met de Seiko duikers kun je zorgeloos zwemmen en zelf diep duiken.

veel succes met je zoektocht!