Het is net vanuit welke kant je het bekijkt. Er moet toch geld verdient worden en dit soort projecten dragen daar vast aan bij, voor zowel Fratello als het betreffende horlogemerk. Als dat nodig is om de kachel te laten roken op de burele voor een beetje onafhankelijke journalistiek, dan is daar in mijn ogen weinig mis mee. Sowieso is Fratello een leuk clubje mensen die ook teruggeeft aan de community (A night with Fratello, SpeedyTuesday) dus ik ben misschien een beetje biased. Bovendien hebben ze bij grote broer Hodinkee kunnen afkijken hoe het niet moet dus ik denk dat zij altijd sterk onafhankelijk zullen blijven schrijven.
Nou snap ik waarom ik nog steeds wacht op verzending van mijn op 25 februari bestelde Super Antarctic.
Ze waren bezig met alle (wat mij betreft onaantrekkelijke) details en marketing van deze veel te drukke Racing Chronograph
.
I second that.
De exploitatie van een online platform (blog) met betrekking tot horloges, waaronder verkoop van advertenties en reclame via social media, blog, vlog, magazines en overige uitingen met betrekking tot horloges, overige (luxe) goederen en aanverwante producten in de ruimste zins des woords; import en export van horloges, aan horloges verwante producten en overige (luxe) goederen en de verkoop aan consumenten en zakelijke partijen, mede middels het organiseren van evenementen gerelateerd aan horloges, aan horloges verwante producten en overige (luxe) goederen; het geven van advies en consultancy opdrachten in de breedste zin des woords gerelateerd aan horloges, aan horloges verwante producten en overige (luxe) goederen;
90% van hun bedrijfsmodel is commercieel. Wat ze terug geven aan de community is allemaal gesponsord en aftrekbaar van de belasting. Denk ik.
Nivada hoereert zijn naam de laatste tijd aan allerlei bedrijven zoals Time+Tide, W&W, Undone etc. dus dan is een X Fratello niet zo gek. Desondanks een leuk model, d’n deze.
Ja en ik vermoed dat het nog niet zo eenvoudig is om alleen met goede journalistiek (voldoende) geld te verdienen, in de horlogewereld.
Ach, aan een rally band zou ik 'm best dragen, hoor. Een rustige racing chrono is ook zo saai.
Achja, ‘hoereren’ en dergelijke uitspraken kan ik verder niet zoveel me. Ik vind het merk wel Nivada wel leuk, en dit horloge zal lang niet iedereen aanspreken, maar mij wel. Dat het uitmondt in Fratello-bashing om wat voor reden dan ook was in ieder geval niet de bedoeling van dit topic.
Cool horloge. Echt een leuke collab
Nivada is een uit de doden heropgewekt merk dat niets meer met het oorspronkelijke te zien heeft, cf. Smiths, Pontiac, etc etc
Daar heeft u feitelijk gezien gelijk in. Het oorspronkelijke Nivada is wel degelijk een historisch merk. Daar refereerde ik eigenlijk aan. Het huidige Nivada doet daar zeker wel aan denken, heeft een goede kwaliteit en volgt ook de oorspronkelijke modellen. Ik heb een authentieke Nivada uit begin jaren '70 en een moderne Antarctic (zeer trouw aan het oorspronkelijke model) en ik ben met allebei heel erg in mijn nopjes. Maar dank natuurlijk voor uw opmerking. 
Veel plezier met zowel oud als nieuw. Mooi zijn ze wel.
Dat geldt echt niet alleen voor Nivada maar bijv. ook voor Breitling…
Dat is wel vaker gebeurd, maar lijkt de laatste tijd wel een beetje de spuigaten uit te lopen. De man achter de ‘wederopstanding’ van Nivada Grenchen, Guillaume Laidet, is ook de drijvende kracht achter Excelsior Park én Vulcain, bijvoorbeeld.
Leuk artikel in de NYT een jaar geleden dat ingaat op de ‘dead brands society’.
Ik werk al jaren voor Fratello, en vind het toch wel leuk om dit even te verduidelijken. Ik begrijp goed wat je zegt over (onafhankelijke) redacteuren die een horloge aanprijzen, dat dat een beeld zou kunnen geven dat de redacteur in kwestie z’n onafhankelijke ziel verkoopt.
Maar bij Fratello werkt dat eigenlijk precies omgekeerd. De collaborations die we doen en gedaan hebben, komen uit de koker van één of meerdere redacteuren; uit passie voor het merk of model zeg maar. De betreffende redacteur(en) zijn zeer zeer nauw betrokken bij het ontwerp van het horloge (zowel constructief als qua design), vaak komen zij met de oorspronkelijke ideeën waar dan - in de loop van het project/proces - met de rest van het redactionele team, en het merk in kwestie, uitgebreid over gebrainstormd wordt.
Uiteindelijk wordt het dan een product waar we als Fratello ons mee kunnen identificeren en achter kunnen staan omdat we vinden dat het bij ons past. Omdat een bepaalde redacteur, of redacteuren, de initiators zijn, zijn zij het ook vaak zij die je in artikelen, video’s, en podcasts, terug ziet. Zij zijn het die het beste hun gevoel voor het product kunnen verwoorden, en verduidelijken hoe het proces was dat to het horloge geleid heeft. En, uiteraard, ze zijn er trots op.
Overigens is het bij Fratello zo georganiseerd dat de redacteurs volledig onafhankelijk werken van de commerciële afdeling (die o.a. media contracten en advertenties verzorgt). De onafhankelijke redacteuren - zoals ik - willen en kunnen schrijven wat ze willen, en dat gebeurt ook zeker. Lees bijvoorbeeld even het artikel over de IWC Ingenieur van m’n collega Lex; dat is zeker niet gesponsord door IWC… 
Als mede-eigenaar van Fratello wil ik hier ook wel even op antwoorden, als aanvulling op wat m’n collega Gerard hierboven heeft geschreven (wat helemaal juist is verwoord). Ik vind het een leuke discussie, en het is voor mij ook interessant om te zien hoe er naar dit soort dingen wordt gekeken. Natuurlijk is ons bedrijfsmodel commercieel, we zijn geen stichting, en ik wil ook gewoon naar de supermarkt en m’n hypotheek kunnen betalen. Maar dat ons business model commercieel moet zijn om te kunnen overleven, wil niet zeggen dat we niet kunnen schrijven wat we vinden. Het is niet zelden dat merken toch even laten weten dat ze niet blij zijn met onze mening/opinie over een van hun horloges. En niet zelfden resulteert dat in een sneer en een “we adverteren niet (meer) bij jullie”. En meestal komt dat later ook wel weer goed, als de storm is gaan liggen. Dus het schuurt soms wel (en ja, ook met Omega), maar omdat we een bepaalde reikwijdte hebben, vinden merken ons ook wel weer interessant om toch mee (verder) te werken.
De samenvatting die je geeft “De exploitatie van een online platform (blog) met betrekking tot horloges…” is van onze SBI (standaard bedrijfsindeling) code die nodig is voor een KvK-inschrijving. Daar staan ook zaken in vermeldt die we eigenlijk niet doen, maar stel dat we dat wel (gaan) doen, dan moet je dat vermelden in het KvK register. Deze beschrijvingen moet je dus altijd zo breed mogelijk houden, en zijn standaard teksten (en codes) die beschikbaar zijn gemaakt door zowel de KvK als de notaris.
Je punt over “wat we teruggeven aan de community is allemaal gesponsord en aftrekbaar van de belasting. Denk ik.” klopt niet helemaal. Het event dat we afgelopen jaar hebben georganiseerd was op ons eigen conto, minus de kleine bijdrage die we vroegen aan de deelnemers (50,- geloof ik). Daar valt vrij weinig aan af te trekken van de belasting, maar als je een tip hebt hoe dit zou moeten, dan hoor ik het graag.
Ik hoop dat dit wat meer inzicht geeft.
Dank voor de toelichting en ook goed dat je zo een inkijkje geeft in het reilen en zeilen van een horlogeblog. Ik denk dat het misschien ook wel leuk is om daar een artikel aan te wijden want in mijn beleving is dat geen open boek.
Dat donkerbruine vermoeden had ik al.
Representatieve kosten. Maar dat is voer voor de accountant 
Dank jullie wel voor deze uitgebreide toelichtingen! Met interesse gelezen! Nogmaals, mijn kritische vraag en opstelling zijn zeker niet bedoeld als negatieve kritiek. Ik ben een redelijk fanatieke consumer van (o.a.) jullie content op het gebied van horloges
en ik vind deze Nivada ook best goed gelukt. Volgens mij hebben jullie in dit topic jullie insteek en werkwijze duidelijk uiteengezet en dat is (wat mij betreft) zeker ook wat waard! Keep up the good work! 
Leuk ding, voor mij iets te veel beetje van alles en daarmee net niet.
N.a.v. wat contact over mijn recente Nivida Grechen aanwinst is me ter oren gekomen dat er ook een Depthomatic re-editie uit gaat komen, ik wacht dus nog even👍
interessante discussie verder!
En daarom is het leuk om Fratello te lezen en te steunen. Jullie reageren op de comments op de website en zelfs hier als het even moet. Het zou ook raar zijn om alles af te breken, uiteindelijk schrijven jullie over horloges, wat onze gedeelde passie is. Misschien komt dat soms over als gesponsorde content. Zolang de horloges ook af en toe met een kritisch oog bekeken worden en de artikels onafhankelijk geschreven worden, dan mag er wel wat geld verdiend worden om de boel draaiende te houden. Keep it up 
Leuk horloge trouwens! Ik zou deze op leer dragen, gelukkig dat is zo gewisseld. De rechte endlink en de band vind ik minder, maar dat is smaak. De prijs is alleszins goed en de wijzerplaten zijn zeker te smaken 
@GerardNijenbrinks @rjbroer tof dat jullie hier zo uitgebreid en open op ingaan. Ik lees jullie graag, ga zo door