Repco Watch & Nivada Grenchen Depthomatic, bij jullie meer over bekend?

Goede avond allen,

Op deze gure donderdagmiddag, in een tochtige oude schuur, kom ik per stom toeval een set oudere horloges tegen. Deze zeldzame gelegenheid om jullie kennis aan te spreken laat ik natuurlijk niet ongegrepen!

1: Repco Watch, model onbekend
Incabloc uurwerk

Ondanks het kleine formaat ben ik best gecharmeerd van dit horloge. De vormgeving van de cijfers, het met de lichtinval veranderen van de lijntjes in de wijzerplaat samen met de ontstane patina geven 'm naar mijn mening echt karakter.
Ik ben erg benieuwd naar welk model dit is, de leeftijd en hopelijk wat geschiedenis etc. ervan. Gezien de Incabloc vermelding op de dail gok ik op één van de eerste uurwerken die incabloc gebruikten?
Online kom ik niet verder dan tig andere Repco Watch modellen op veilingsites met zeer uiteenlopende verkoop/vraagprijzen, maar geen echte naslag Informatie.

Het uurwerk tikt helaas niet meer, wijzers draaien wel via kroon, het via de kroon opwinden klinkt ook gewoon soepeltjes.

  1. barn find: Nivada Grenchen depthomatic

    Later meer foto’s

Wow, wat een vette vonst! Mijn interesse in horloges is ooit begonnen bij het ontdekken van mechanische horloges. Het idee dat een tien- of honderdtal miniscule metalen radertjes en tandwielen 24/7 feilloos in-, om- en door elkaar heen draaien. Perfect ontworpen techniek om tussen alle schokken en bewegingen van de dag door, ons op elk moment de tijd te tonen, het heeft voor mij iets bijzonders gekregen.

Kippenvel momentje; ik ben de eerste in minimaal 35 jaar in deze barn, in een klein tinnen blikje zie ik 'm liggen, ik pak dit horloge op… het begint direct te lopen!

Inmiddels heel wat uurtjes later zit de Nivada Grenchen nog steeds comfortabel om de pols. Wat een cool ding! Heb inmiddels kort wat gelezen over de dieptemeter binnen de bezel en kom er nét pas achter dat de 1e kroon een interne bezel laat draaien, tof!

Over het model Depthomatic is gelukkig ietsjes meer info te vinden, toch stel ik ook hier graag de bekende vragen over leeftijd & geschiedenis etc. aan jullie. Ook twijfel ik of de band origineel is, het heeft wel een passend gimmicky verstel mechanisme, daar kreeg ik zo geen goede foto van maar volgt nog.
Ik ben dik tevreden, maar nu ook wel erg benieuwd naar jullie mening

19 likes

Ja die Nivada is wel een kapitale vondst, met een “compressor” kast van Ervin Piquerez.
http://scubawatch.org/EPSA_SC_FAQ.html

2 likes

En op Mikrolisk vind je wel iets over Repco.
(Kijken of dit werkt, nee dus, ff zelf op Repco zoeken)

https://www.mikrolisk.de/show.php?site=280

1 like

Die nivada is een topper! Uit de jaren 60 en zijn flink wat waard nog

1 like

Nivada is echt super vondst

1 like

Nog wat foto’s van de Depthomatic op een tijdelijk bandje PXL_20230310_101321347|376x500

Gezien de conditie wil ik 'm binnenkort even door een expert laten checken op staat & WR, vanavond zelf maar eens het eerste vuil eraf poetsen.
Geen ervaring met vintage maar ik denk met een oude tandenborstel en satéprikkers een heel eind te komen. Kan ik wat groene zeep gebruiken of raden jullie andere middelen aan?

7 likes

Ik vin de patina van de dieptemeter best gaaf en wil die niet zo maar vervangen, maar de binnenkant kan wel een poetsbeurtje gebruiken. Hebben jullie hier tips voor? Het lijkt een transparanter soort rubber buisje te zijn.

Dat is inderdaad een hol buisje dat onderwater vol loopt en zo de diepte aangeeft. Ik denk hij niet zozeer vies is, maar dat het materiaal zelf niet gemaakt was om zo lang mee te gaan en het in de loop der jaren is verkleurd.

1 like

Ik zou het horloge niet te nat maken, ze waren ooit waterdicht maar daar is nu weinig van over

2 likes

Die verkleuring spreekt me juist erg aan😉gaat mij vooral om het zwarte vuil dat door de jaren heen links en rechts in de opening is gekropen, misschien met zo een borstel tandenstokertje eens proberen bedenk ik me nu…

Zoals Martijn aangeeft wil ik niet teveel met water klooien, de kast wellicht met wat iso alcohol, maar weet zo niet wat ik voor rubber zou kunnen gebruiken?

2 likes

Als het rubber is, dan inderdaad geen alcohol gebruiken. Water, zeep, soda en iets om bij de binnenkant te komen.

1 like

Het glaasje is gezien de krassen en wat ik online terug kan vinden gewoon kunstof.

Kan gewoon met wat tandpasta gepolijst worden toch?

In ieder geval het binnenwerk een service laten geven. Na 30 jaar is de olie wel ingedroogd en is er kans op slijtage nu.
Gave vondst hoor…

3 likes

Idd een heel mooie EPSA supercompressor heb je daar :heart_eyes:

Bij deze Kody is het buisje van de dieptemeter gewoon in het plexi glaasje verwerkt


gekuist met zo’n (tanden) flos borsteltje, maar helemaal rond ga je daar natuurlijk niet mee raken

4 likes

Na een avondje poetsen met tandenstokers & wat groene zeep ziet de dame er weer schitterend uit!

Het rubbertje bleek eenvoudig uit de bezel te verwijderen

Helaas is de afdichting niet meer aanwezig en werkt de analoge dieptemeter op dit moment niet meer. Mocht de WR test positief zijn, ga ik dit later mischien nog herstellen.

Het buisje was met metalen tandenborsteltjes inderdaad zo schoon (goeie tip @straoven), alle aangekoekte smerigheid was voor mij goed weg te boenen met in zeep geweekte halve houten tandenstokertjes.


Ook het vuil achter het buisje was nu goed te verwijderen.

Nadat alles weer in elkaar zat heb ik de (mogelijk) originele band er weer op gezet.

Alles bij elkaar echt een mega verschil, ik kan niet wachten om 'm in fatsoenlijk licht te zien!

10 likes

7 likes

Zoals je kunt zien in de advertenties van @HorloG hoort er een Tropic band op.

1 like


:heart_eyes::heart_eyes:

@HorloG Leuk, dankjewel!! Ik gok dan dat dit een andere ref van model 651, of model 653 is🤔

@Maurits daar gaan we dan maar eens naar op zoek!

13 likes

Gaaf!! Tropic erop, glaasje krasvrij maken en eventueel een nieuw rubbertje erin (originele bewaren!) En dragen!

1 like

Even een berichtje over de Repco. Ik heb er onlangs ook eentje van dat merk gevonden en daar tikt een mooie Felsa bidynator in. Dus het kan zomaar zijn dat in jouw Repco ook zo’n bidynator zit. En dat zijn best leuke uurwerkjes.

2 likes