Hallo Leden,
Ben een tijdje geleden in het bezit gekomen van onderstaand horloge. (eerder topic)
Opa heeft volgens de overlevering altijd veel plezier van dit horloge gehad. Maar ondanks de emotionele waarde, ben ik van plan dit horloge binnenkort van de hand te doen. Met de vrijgemaakte funds van deze -en de overige curiosa- verkoop ben ik van plan iets moois en blijvends ter herinnering aan hem voor mijn vader aan te schaffen. Maar ik kon het natuurlijk niet laten eerst nog even op zoek te gaan naar wat geschiedenis.
Nog bleu in de vintage watch -wereld leek het me leuk daar eens wat meer bekend in te worden adv dit horloge. Na wat avondjes online speuren ben ik al een hoop wijzer geworden.
Het leek me leuk via dit topic wat ik tot dusver weet met jullie te delen, en er wie weet nog wat meer over te leren.
De Repco Watch van wijlen oma & opa. Een mooi eenvoudig, klassiek horloge. Vooral het font van de cijfers vind ik gaaf. Subtiel maar goed vormgegeven en geeft mijns inziens mooi de zeitgeist weer. Net wat anders (mooier) dan ik op andere Repco’s heb gezien.
Ook de manier waarop de decoratieve strepen op de plaat, door de matte patina heen, als parelmoer met het licht spelen geeft het geheel net wat extra’s.
Over de conditie
Uiterlijk is het allemaal mooi verouderd`. Helaas is de lume van de wijzers wat verweerd. De kast zelf ziet er afgezien van wat slijtageplekken op en rond de lugs nog best ok uit.
Binnenin is er meer aan de hand. Het uurwerk loopt, maar de wijzers lijken elkaar sporadisch te raken. Een keertje schudden is genoeg om het geheel weer in gang te brengen, tot het volgende contact tussen de wijzers. Volledig opgewonden loopt het uurwerk met horten en stoten in iets meer dan een etmaal leeg. Het uurwerk zelf ziet er zoals je verderop kan zien prima uit (voor mij als leek).
geschiedenis Repco Watch
Repco Watch SA. is rond 1943 opgericht door Pierre Nicolet (BRON). Pierre was een zoon uit een grote en in de horlogerie bekende familie Nicolet, met aan het hoofd van het gezin Charles Nicolet.
Charles (1890-1945) richtte in 1914 zijn Charles Nicolet Fabrique d’Horlogerie op.
Samen met onder anderen een aantal kinderen & familileden produceerde ze in het Zwitserse Tramelan tot in de jaren '50 horloges. Het merk ontving onder de naam Charles Nicolet Tramelan vooral faam door zijn uitgebreide modellen chronografen. Daarnaast produceerde het bedrijf horloges onder een groot aantal verschillende andere geregistreerde merken waaronder; Aleder -Casatschok - Fidea - Imperial - La Champagne - Mars - Nicolet - Nike - Nitella - Rainek - Saturne - Saturne de Luxe - Silex - Stady - Transmarina - Transmarine - Winton (VS).
Pierre Nicolet, zoon van Charles, richtte later rond 1943 zijn eigen bedrijf; Repco Watch SA op. Verschillende door Charles Nicolet Fabrique geregistreerde merken werden later overgenomen door Pierre Nicolet. Over Repco watch zelf is helaas verder weinig terug te vinden.
Een oud comment van een gerenomeerd lid (werkzaam geweest bij Repco) op dit forum leerde me wel dat Repco Watch in jaren '70 Ă©Ă©n week per maand het montagewerk deed voor JLC. Helaas werd de horlogecrisis van de jaren '70 het bedrijf fataal: Nicolet vroeg op 19 november 1978 het faillissement aan en werd op 15 december geliquideerd.
Online zijn verschillende Repco horloges terug te vinden. Toch ben ik dit specifieke model nog niet tegen gekomen. Ook lijken andere Repco’s zelden uitgerust met een vergelijkbaar Bidynator-uurwerk, zeker in zo een eenvoudige complicatie.
Al met al kon best noemenswaardige info, maar niet veel over dit model. Dit wakkerde mijn interesse verder en ik ben eens goed naar het klokje zelf gaan kijken. Na een voorzichtige poetsbeurt kwamen er aan beide zijden tussen de lugs markeringen tevoorschijn.
Altijd leuk, zo’n verassing. Volgens de tekst aan de onderkant is de kast verguld. Van die 20 micron is zoals je ziet op sommige plekken nog maar weinig over.
Tussen de Lugs op de bovenzijde staat ook een markering, al is deze een stuk mysterieuzer. De markering lijkt een schild met drie identieke symbolen/cijfers onder elkaar. Op deze afmetingen is het lastig met een smartphone vast te leggen, maar ik hoop dat iemand meer weet over dit teken.
In eerste instantie dacht ik aan markeringen die de het goudgehalte duiden, maar na wat verder onderzoek blijken die er anders uit te zien & bij verguld materiaal denk ik ook niet gebruikt te worden. Misschien dan van de maker van de kast? Gezien het hier volgens mij om een gewoon in serie geproduceerd horloge gaat gok ik toch op wat anders. Lang zoeken naar een trademark van repco watch of Charles Nicolet / Pierre Nicolet heeft tot dusver ook geen duidelijkheid gegeven.
Het uurwerk:
Dit (b)lijkt een BiDynator uurwerk. Het was het eerste succesvolle in serie geproduceerde uurwerk met bidirectionele opwinding. Deze van 1942 tot de jaren '60 door Felsa geproduceerde uurwerken werden door verschillende horlogemerken gebruikt. De uurwerken zijn in verschillende versies uitgebracht, maar is misschien wel het meest bekend 690/692 in de Breitling “bydinator” modellen. Ook maakt dit uurwerk zoals de dail vermeld gebruik van het in 1934 ontwikkelde Incabloc schokbescherming systeem om het balanswiel te beschermen.
Toch is er wat vreemds. Ik heb inmiddels verschillende lijstjes bekeken, maar nergens kan ik een vermelding van een bidynator uurwerk terug vinden dat gebruik maakt van 18 jewels, zoals op deze rotor vermeld. Na nog eens goed kijken vind ik onderstaande markering:
Bingo. Dit moet dan wel het 690 uurwerk zijn waar ik eerder over las. Maar helaas, ook deze vermeld geen 18 jewels. Geen idee wat dit alles nu betekent voor bijvoorbeeld de orginaliteit of kwaliteit van het uurwerk, kan iemand hier meer duidelijkheid over geven?
Edit: Felsa 690’s blijken toch óók met 18 steentjes uitgerust te zijn
Het deksel
491
Op de buitenkant vinden we vermelding van het getal 491. Hier tast ik nog volledig in het duister. Mogelijk is dit het Repco modelnummer (?)
Na goed zoeken vind ik nog twee markeringen op de binnenzijde van het deksel:
Horlogemakers markering?
Dit soort zaken inrigeert mij altijd zeer! Helaas lijkt het voor mijzelf onbegonnen werk om te achterhalen welke vakman/vrouw achter dit teken zit. Is iemand misschien bekend met een database o.i.d. voor dit soort merktekens?
55W
Ik gok dat dit duid op een onderhoudsbeurt in 1955, de vermeldde letter zegt mij zo niets.
De laatste aanwijzingen vinden we terug op de band & sluiting. De band zelf vouwt zich met twee metalen clipjes om de lugbars heen. Omdat het hier geen fixed bars betreft lijkt deze niet orgineel. Na verdere inspectie spot ik een ster vervaagd “echt leder” merkje.
De naaldsluiting is gedecoreerd, het is mij onduidelijk of dit een V voorsteld, of gewoon decoratief is bedoeld. De markering op de achterzijde 10/100 plaq lijkt mij een vermelding van een vergulding van 10 micron dik.
Qua leeftijd van het horloge is het wat puzzelen met wat we inmiddels weten:
-
Repco stamt uit 1943 dus productie is altijd na die tijd
-
Incabloc vermeldingen zie ik vooral op horloges tot aan halverwege '50 jaren. het hoogtepunt van gebruik van deze techniek lijkt rond '53 te liggen. Vanaf dat moment verviel ook het belang van vermelden van deze techniek op de wijzerplaat en zien we dat dus ook steeds minder.
-
ondanks de onduidelijkheid w.b.t. het aantal stenen (17-18) gok ik toch dat de vermeldde “F690” op het Felsa 690 uurwerk duidt. Dit uurwerk is vanaf jaren 1947 geproduceerd.
-
De in het kastdeksel gekrastte 55W interperteer ik voor het gemak even als een onderhoudsbeurt ergens in 1955 (Winter?)
Daarmee zit ik te denken aan een productie van dit specifieke horloge ergens tussen 1947 en '53.
De zoektocht naar de geschiedenis van dit horloge heeft mij veel plezier opgeleverd. Onderwijl ook nog wat leuke familiefeitjes op weten te pikken. Maar, omdat ik gevoelsmatig richting de bodem van deze informatieput ga, deel ik m’n opgedane kennis graag met jullie. Het zou leuk zijn via het forum nog wat meer te weten te komen, maar ik hoop vooral wat van mijn enthousiasme op jullie over hebben mogen brengen!
Dank voor het lezen;)
De onvermijdelijke vraag
Het horloge verdiend na al die jaren echt wel even wat TLC, en gun 'm een kundige en enthousiaste nieuwe eigenaar. Maar gezien diezelfde persoonlijke binding, voelt het niet goed dit via onpersoonlijke routes als Ebay,C24 of Marktplaats te doen. Ook het idee 'm ooit nog eens tegen te komen in het beige hoekje heeft me overtuigd deze Repco binnenkort hier in het blauw te deponeren.
Ik vind het echter wel erg lastig een goede waarde aan een dergelijk object te hangen, zeker omdat het uurwerk dus wel loopt, maar duidelijk wat onderhoud vereist. Het lijkt me erg leuk een mede-formulid blij te kunnen maken en hoef daar verre van de hoofdprijs voor. Maar, gevoelsmatig ben ik het mijn wijlen grootvader toch wel een beetje verplicht z’n klokje voor een redelijk conforme prijs van de hand te doen. Ikzelf schat dat die ergens tussen de 150,- en 350,- zal liggen, maar dat is op vrij weinig gebaseerd.
Dan dus toch nog de vraag die schuurt als zand in een vochtige naad;
Wat is volgens jullie de reële waarde van dit horloge voor een mede- liefhebber?