Fratello x Nivada Grenchen

Dat is wel vaker gebeurd, maar lijkt de laatste tijd wel een beetje de spuigaten uit te lopen. De man achter de ‘wederopstanding’ van Nivada Grenchen, Guillaume Laidet, is ook de drijvende kracht achter Excelsior Park Ă©n Vulcain, bijvoorbeeld.

Leuk artikel in de NYT een jaar geleden dat ingaat op de ‘dead brands society’.

Ik werk al jaren voor Fratello, en vind het toch wel leuk om dit even te verduidelijken. Ik begrijp goed wat je zegt over (onafhankelijke) redacteuren die een horloge aanprijzen, dat dat een beeld zou kunnen geven dat de redacteur in kwestie z’n onafhankelijke ziel verkoopt.

Maar bij Fratello werkt dat eigenlijk precies omgekeerd. De collaborations die we doen en gedaan hebben, komen uit de koker van één of meerdere redacteuren; uit passie voor het merk of model zeg maar. De betreffende redacteur(en) zijn zeer zeer nauw betrokken bij het ontwerp van het horloge (zowel constructief als qua design), vaak komen zij met de oorspronkelijke ideeën waar dan - in de loop van het project/proces - met de rest van het redactionele team, en het merk in kwestie, uitgebreid over gebrainstormd wordt.

Uiteindelijk wordt het dan een product waar we als Fratello ons mee kunnen identificeren en achter kunnen staan omdat we vinden dat het bij ons past. Omdat een bepaalde redacteur, of redacteuren, de initiators zijn, zijn zij het ook vaak zij die je in artikelen, video’s, en podcasts, terug ziet. Zij zijn het die het beste hun gevoel voor het product kunnen verwoorden, en verduidelijken hoe het proces was dat to het horloge geleid heeft. En, uiteraard, ze zijn er trots op.

Overigens is het bij Fratello zo georganiseerd dat de redacteurs volledig onafhankelijk werken van de commerciĂ«le afdeling (die o.a. media contracten en advertenties verzorgt). De onafhankelijke redacteuren - zoals ik - willen en kunnen schrijven wat ze willen, en dat gebeurt ook zeker. Lees bijvoorbeeld even het artikel over de IWC Ingenieur van m’n collega Lex; dat is zeker niet gesponsord door IWC
 :wink:

22 likes

Als mede-eigenaar van Fratello wil ik hier ook wel even op antwoorden, als aanvulling op wat m’n collega Gerard hierboven heeft geschreven (wat helemaal juist is verwoord). Ik vind het een leuke discussie, en het is voor mij ook interessant om te zien hoe er naar dit soort dingen wordt gekeken. Natuurlijk is ons bedrijfsmodel commercieel, we zijn geen stichting, en ik wil ook gewoon naar de supermarkt en m’n hypotheek kunnen betalen. Maar dat ons business model commercieel moet zijn om te kunnen overleven, wil niet zeggen dat we niet kunnen schrijven wat we vinden. Het is niet zelden dat merken toch even laten weten dat ze niet blij zijn met onze mening/opinie over een van hun horloges. En niet zelfden resulteert dat in een sneer en een “we adverteren niet (meer) bij jullie”. En meestal komt dat later ook wel weer goed, als de storm is gaan liggen. Dus het schuurt soms wel (en ja, ook met Omega), maar omdat we een bepaalde reikwijdte hebben, vinden merken ons ook wel weer interessant om toch mee (verder) te werken.

De samenvatting die je geeft “De exploitatie van een online platform (blog) met betrekking tot horloges
” is van onze SBI (standaard bedrijfsindeling) code die nodig is voor een KvK-inschrijving. Daar staan ook zaken in vermeldt die we eigenlijk niet doen, maar stel dat we dat wel (gaan) doen, dan moet je dat vermelden in het KvK register. Deze beschrijvingen moet je dus altijd zo breed mogelijk houden, en zijn standaard teksten (en codes) die beschikbaar zijn gemaakt door zowel de KvK als de notaris.

Je punt over “wat we teruggeven aan de community is allemaal gesponsord en aftrekbaar van de belasting. Denk ik.” klopt niet helemaal. Het event dat we afgelopen jaar hebben georganiseerd was op ons eigen conto, minus de kleine bijdrage die we vroegen aan de deelnemers (50,- geloof ik). Daar valt vrij weinig aan af te trekken van de belasting, maar als je een tip hebt hoe dit zou moeten, dan hoor ik het graag.

Ik hoop dat dit wat meer inzicht geeft.

26 likes

Wat is er precies tof aan?

Grapjeeee @rjbroer

1 like

Citaat Wat is er precies tof aan?

Citaat Grapjeeee @rjbroer

Ik hou ook van jou.

1 like

Dank voor de toelichting en ook goed dat je zo een inkijkje geeft in het reilen en zeilen van een horlogeblog. Ik denk dat het misschien ook wel leuk is om daar een artikel aan te wijden want in mijn beleving is dat geen open boek.

Dat donkerbruine vermoeden had ik al.

Representatieve kosten. Maar dat is voer voor de accountant :grin:

1 like

Dank jullie wel voor deze uitgebreide toelichtingen! Met interesse gelezen! Nogmaals, mijn kritische vraag en opstelling zijn zeker niet bedoeld als negatieve kritiek. Ik ben een redelijk fanatieke consumer van (o.a.) jullie content op het gebied van horloges :sweat_smile: en ik vind deze Nivada ook best goed gelukt. Volgens mij hebben jullie in dit topic jullie insteek en werkwijze duidelijk uiteengezet en dat is (wat mij betreft) zeker ook wat waard! Keep up the good work! :+1:

4 likes

Leuk ding, voor mij iets te veel beetje van alles en daarmee net niet.

N.a.v. wat contact over mijn recente Nivida Grechen aanwinst is me ter oren gekomen dat er ook een Depthomatic re-editie uit gaat komen, ik wacht dus nog even👍

interessante discussie verder!

En daarom is het leuk om Fratello te lezen en te steunen. Jullie reageren op de comments op de website en zelfs hier als het even moet. Het zou ook raar zijn om alles af te breken, uiteindelijk schrijven jullie over horloges, wat onze gedeelde passie is. Misschien komt dat soms over als gesponsorde content. Zolang de horloges ook af en toe met een kritisch oog bekeken worden en de artikels onafhankelijk geschreven worden, dan mag er wel wat geld verdiend worden om de boel draaiende te houden. Keep it up :+1:

Leuk horloge trouwens! Ik zou deze op leer dragen, gelukkig dat is zo gewisseld. De rechte endlink en de band vind ik minder, maar dat is smaak. De prijs is alleszins goed en de wijzerplaten zijn zeker te smaken :blush:

6 likes

@GerardNijenbrinks @rjbroer tof dat jullie hier zo uitgebreid en open op ingaan. Ik lees jullie graag, ga zo door :+1:t2:

3 likes

Ja, dat horen we inderdaad vaker. Maar we zijn een team met enthousiastelingen, en als we ergens oprecht blij van worden dan steken we dat inderdaad niet onder stoelen of banken. Maar andersom is het ook, als we iets niet goed vinden dan lees je dat ook echt wel terug. Zelfs op gesponsorde posities (die content schrijven we ook zelf), want anders heeft het geen zin. Niet alles kan “amazing” en “lovely” zijn, en merken begrijpen dat vaak ook wel, maar ze vinden het niet altijd tof om terug te lezen (wat weer in een telefoontje of mailtje eindigt met een tirarde waar hun teleurstelling uit blijkt). Aanpassen doen we echter niet. Het bijzondere is dat als een auteur ergens enthousiast over is, maar een aantal lezers vinden het verschrikkelijk (de MoonSwatch komt in me op als recent voorbeeld), dan worden we al snel beticht van advertentie-uitdragers, maar Swatch heeft nog nooit een cent betaald aan ons. In dit geval zijn een aantal van ons team, incluis mijzelf, enthousiast over het project MoonSwatch (de wachtlijsten en distributie is een ander verhaal, maar sec het product vind ik slim en leuk gedaan). Je kunt nooit iedereen tevreden stellen met een product, maar boosmensen die een horloge niet mooi vinden denken dan al snel dat eea betaalde content is. C’est la vie :slight_smile:

6 likes

Iemand die om 16:00 uur met z’n vinger boven de “order” knop zit?

Ik was eerst van plan te proberen de tropical dial te bemachtigen maar
 de dial en bezel zijn prachtig waar dat, mijns inziens, niet voor de kast/-lugvorm en bandaanzet geldt. Hoe langer ik er naar heb gekeken, hoe minder mijn motivatie voor aanschaf. Deze gaat het dus niet worden

Om 16:13 uur gekeken, alle 5 varianten uitverkocht!

1 like

Tof ding voor een aangename prijs. Congratz aan de kopers!

1 like

Ik heb het overwogen maar het blijft zo. Ik twijfel een beetje over de maat en de band heeft bijzonder veel weg van de 3861 Speedmaster die ik heb.

1 like

Ik ben gestopt met wachten.

Waarom stuur je niet even een berichtje aan fratello om te vragen hoe de situatie is? Er werken een hoop aardige mensen en het lijkt me niet zo moeilijk om met hen in contact te komen.

Edit nevermind, ik zie dat je een horloge rechtstreeks bij Nivada hebt besteld. Hebben zij dan geen richtlijn gegeven? Zo lang is het nou ook weer niet.

@JPM Heb je het tegen mij?

Zekers.

Dat had ik niet mee gekregen, je hebt mij niet getagd.
Ik pb je hier over, lijkt mij netter en scheelt vlaggen.
Maar inderdaad, ik heb ze uitgebreid gemaild.