Frederique Constant fabrieksbezoek!

Beste liefhebbers,

Inmiddels op de weg terug vanuit Genève naar Amsterdam. Vandaag een geweldig bezoek gehad aan de Manufactuur van FC. Een trip aangeboden door de juwelier en super goed verzorgt!

Om 07:25 het vliegtuig en bij aankomst ontvangen in het nieuwe pand van FC. Wat bijzonder om een relatief jong merk zo te zien groeien! Naar een dubbel personeels aantal en een productie van rond de 150.000 horloges per jaar.

We werden hartelijk ontvangen door Leon en de CEO van FC even kort mogen zien/spreken. Helaas was Pim, hun beste horlogemaker en bedenker van een aantal innovatie complicaties in uurwerken er niet.

We kregen een rondleiding, een heerlijke lunch, een demo van een Tourbillon uurwerk in/uit elkaar halen en we mochten zelf ook nog even knutselen!

FC is echt een schitterend merk met een goede prijs/kwaliteit verhouding. We mochten de collectie bekijken en hebben afgesloten met een hapje en een drankje!

Echt een unieke ervaring!

59 likes

Mooi (en voor mij gelukkig beknopt) verslag en leuke foto’s!

Heel erg tof en wat een ervaring moet dat zijn geweest!

Super leuke ervaring lijkt me dat, dank voor het delen.
Iets wat ik ook nog wel eens zou willen meemaken. :blush:

Dank voor het delen. Leuke foto’s!

Mijn eerste automaat. Gaat nimmer weg!

Behoort nu toch tot de citizen groep Japan?

Leuk verslag. Mooie foto,s. Dank!

4 likes

Ik ben een hoop wijzer geworden. Het is inderdaad een Zwitsers/Japanse samenwerking en het is de FC group. Hieronder valt FC, Alpina en DeMonaco. die laatste is het high-end segment wat door Pim (Nederlandse Horlogemaker is gemaakt) hier worden er maar een aantal van gemaakt per jaar.

Hun Tourbillon Perpetual kalender is wel echt super bijzonder!! Voor 21K maken ze in verhouding een eeuwig durende kalender die al gauw voor een veeltal bij andere merken te koop staat.

5 likes

Leuk verslag. Was er zelf ook eens; mooie ervaring! Hebben ze inmiddels een beetje een fatsoenlijke kantine…? :wink: Tijdens ons bezoek moesten er twee straten verderop broodjes gehaald worden. :upside_down_face:

Pim Koeslag heeft trouwens, zal dan rond pakweg 2005 zijn geweest, dezelfde 1-jarige opleiding gevolgd als ik. Was duidelijk iemand met wat meer aangeboren talent en inspiratie… :grin:

5 likes

21k is serieus geld. Kan je een hoop moois voor kopen

Eens, maar in verhouding tot andere merken is het bijna ongeooflijk hoe ze deze complicatie maken voor dit geldt.

giphy

De Perpetual begint bij 8k list. Dus de Tourbillon is het kostbaarste om te maken. TAG Heuer heeft een Tourbillon voor 15k list. Hebben zelf wel toegeven dat er weinig handwerk aan te pas kwam om de kosten te drukken. Maar die heeft weer geen eeuwig durende kalender. Supergaaf om een rondleiding te krijgen. Zou ik ook wel willen.

6 likes

Lijkt me prachtig om mee te maken en mooie foto’s! Dank je wel voor het delen.

Mooi artikel over een mooi merk met mooie foto’s

1 like

Klopt, maar ze hebben er eentje in 1 natuurlijk. Dus en een Tourbillon en een calender.

Erg gaaf. Ik vind dat horloge in je hand erg mooi. Wat voor een type is dat?

Dat is waar,

Tourbillon is geen complicatie :wink: Daarnaast is 21k wel echt heel veel geld. Dan mag je hem wel heel graag willen :sweat_smile: Of zoveel geld hebben dat de resellvalue je geen zak uitmaakt :sweat_smile:

Gaaf zo’n bezoek! Leuke ervaring en bedankt voor het delen.

Als ik zie wat er tegenwoordig wordt gevraagd en neergeteld voor een duikhorloge met een GMT functie en een kek kleurtje op de bezel, is 21k voor een perpetual calendar met tourbillon echt niet veel geld.

3 likes

Daar heb je uiteraard een goed punt. Voor een liefhebber valt het dan wel weer mee… Ik kan het helaas niet betalen maar weet ook wel wat ik zou kiezen. Complexiteit is leuk!