Ik ben eigenlijk niet zo van het rangschikken van horlogemerken, maar ik ben wel benieuwd hoe jullie tegen Frederique Constant aankijken binnen het huidige horlogelandschap.
Een aantal jaar geleden had ik eerlijk gezegd het idee dat het vooral een merk was met een chique naam en een wat matige reputatie. De laatste jaren krijg ik echter de indruk dat ze flinke stappen hebben gezet. Ze brengen naar mijn mening een aantal erg aantrekkelijke modellen uit (naast natuurlijk ook modellen die mij minder aanspreken).
Ik vraag me daarom af waar jullie Frederique Constant tegenwoordig zouden plaatsen. Zitten ze qua niveau, uitstraling en kwaliteit meer in de hoek van Tissot, of bewegen ze zich inmiddels meer richting Longines? Ik besef dat zo’n vergelijking nooit helemaal eerlijk is en dat er niet één simpel etiket op te plakken valt, maar ik ben benieuwd hoe horlogeliefhebbers hiernaar kijken.
Hoe beoordelen jullie de ontwikkeling van Frederique Constant in de afgelopen jaren en waar vinden jullie dat het merk momenteel staat ten opzichte van de concurrentie?
Frederique Constant heeft enorme sprongen gemaakt in de afgelopen jaren. Ze hebben inmiddels 34 in-house uurwerken als ik het me goed herinner, en dat is een prestatie aangezien ze nog geen 40 jaar bestaan. Ze bieden enorm veel value for money, hebben innovatieve uurwerken ontwikkeld (zoals bijvoorbeeld het 40 Hz Monolithic uurwerk) en ze doen qua kwaliteit echt niet meer onder voor grotere namen. Ik heb ze persoonlijk hoog aangeschreven staan.
Met enige spijt in het hart: idem. Ze maken leuke dingen, maar een Frederique Constant of Maurice Lacroix of Jean-Louis-Michel Fernand-Bertrand als naam is een instant afknapper.
Ik vind dat ze de laatste jaren best wat leuks hebben gemaakt. Ga ik het dragen? Nee, waarschijnlijk niet. De naam is idd wat meh EN ik ben gewoon een te grote snob
't Is een gevoelskwestie, daar valt niks aan te onderbouwen. Ben het best wel eens met dat gevoel. Maurice Lacroix, ook zoiets.
Eén horloge staat me echter wel erg aan…de solarmètre
Deze en hun Solar vind ik wel leukere horloges dan nieuwe Longines in vergelijkbare prijsklassen (resp. 4000+ en 1100 euro).
Ondanks dat Ruud misschien wat zwart-wit reageert snap ik hem wel: de naam klinkt als iets uit de etalage van een juwelier in een overdekt winkelcentrum dat bij iedere crisis volhangt met Te Huur bordjes. De naam doet niets in mij fonkelen. En ja, ik weet van de Nederlandse link en alles. Maar de ontwerpen zijn onderscheidend genoeg om daar doorheen te kijken.
Kopen? Nee, dat niet. Nieuwe Longines en Tissot ook niet.
Deze vind ik dus ook leuk… 1100,- voor een Quartz van FC. Daar schuurt het precies voor mij… had er Longines op gestaan had ik misschien wel gekocht. Bij Tissot had ik weer getwijfeld… vandaag ook een beetje mijn vraag.
Ik ben wel vrij gevoelig voor merken, historie, etc. Dat maakt het al sowieso lastig voor nieuwe merken om zich te laten opmerken, want uiteraard hebben die (nog) geen historie. Zelfs Rolex is ooit begonnen als nieuw merk. Ik weet dus van mezelf dat er een soort denkfout aanwezig is.
Maar toch vind ik het moeilijk om iets als Frederique Constant te kiezen boven Longines etc. Ten eerste omdat ik het echt een hele dwaze naam vind voor een horlogemerk; het klinkt wat mij betreft echt als een merk wat je in een ‘boetiek’ in Ibiza kan scoren voor een tientje, en ten tweede omdat hun modellen me eigenlijk niet aanspreken.
Ik kan de techniek en de prijs-kwaliteit verhouding zeer zeker waarderen, maar bij zowat elke FC heb ik het gevoel ‘dat kan ik elders ook wel krijgen’. Het is moeilijk om je in 2026 te onderscheiden met designs, ook dat weet ik, maar toch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat het merk niet echt een eigen identiteit heeft. Bij zowat elk horloge van hen denk ik ‘dat heb ik al wel eens gezien’, en dat weerhoudt me dan ook weer van er eentje te kopen. Dat is puur een gevoel, want veel merken lijken erg op elkaar, maar ‘het gevoel’ is in deze wereld natuurlijk alles. Anders liepen we allemaal rond met een radiogestuurde G-Shock.
Ja dat heb ik ook. Die belachelijke Frans klinkende namen. Ik zou nooit zoiets kopen. Net als Vacheron Constantin of Audemars Piguet, instant afknapper
Da’s toch anders, dat zijn twee achternamen, niet een voor- en achternaam. Gek hè, daar heb ik geen probleem mee. Net als met Dubey & Schaldenbrand, klinkt echt heerlijk
Onzin. Als er tweehonderd jaar geleden een paar idiote Fransen genaamd Jean-Baptisten Frederique en Michel Constant een merk waren begonnen dat nu horloges uitbracht die tot de holy trinity behoorden dan had hier niemand over de naam gevallen.
De naam is het probleem niet. Het is gevoel bij het merk (waaronder de naam). Het voelt allemaal nep of niet authentiek. Meer marketing dan doorleeft
Ik heb er overigens ooit een gehad. Ik zie het als een ongegeneerde kopie van een vintage Patek, maar zonder meer goed afgewerkt en met zorg samengesteld, met features zoals een hunter caseback.
de kwaliteit was zeker op het niveau van Longines
Als het probleem het gevoel is, waaronder de naam… dan zeg je net zelf dat de naam wél het probleem is.
De naam heeft een goedkope, Chinese knockoff smaak. Dat verpest veel voor mij.
Dan had ik het nog altijd een kaknaam gevonden hoor. Maar ja, dan zit er een backing achter die het misschien teniet had gedaan. Alhoewel, ik vind Charles Nicolet óók een kaknaam en die gaan nochtans ver terug, dacht ik.