Frederique Constant: onderschat merk of inmiddels serieuze concurrent voor Longines?

Als Enzo Ferrari uit Modena Erwin Janssen uit Markelo was geweest, dan had iedereen een rode sportwagen met een steigerend damhert gewild (pun intended).

Ok, de naam klinkt niet, het raakt niet, maar dat vind ik van veel merken. Sommige mooie horlogemerken kan ik geeneens onthouden. Parmigiani Fleurier bijvoorbeeld. Dat heb ik opgeslagen op mijn telefoon, maar als je het me morgen vraagt, ben ik het kwijt. Het klinkt wel duurder, dat wel. :upside_down_face:

3 likes

Bij mij ook wel. Vooral door de in house uurwerken en de apartere horloges en technieken zoals de monolithic en tourbillon.
Maar dan kwamen ze eerder dit jaar weer uit met een ‘nieuwe release’, die haast niet te onderscheiden is van de Cartier Ruban. Dan ben je direct weer terug in de homage categorie, waar het merk aan zou moeten ontworstelen

1 like

Nee, de naam an sich is het probleem niet. Het probleem zit hem in het merk en onderdeel daarvan is dat het merk een gekozen en ‘valse’ naam draagt die geen

Heeft.

Het merk is niet authentiek. Alles is gekopieerd, tot aan de tweeledig Frans-klinkende naam aan toe

Eigenlijk onbelangrijk, want----- uiteindelijk wil je toch een r…

Ok ok

Ik vind dat ze het enorm goed doen en mooie dingen maken die goed in elkaar zitten.
Heb er eentje gehad en was echt een heerlijk horloge.
In mijn optiek hijgen ze close by in de nek van Longines.

4 likes

FC heeft een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding. Naam vind ik niet veel van, zowel positief als negatief.

Mijn voornaamste issue is dat de meeste modellen heel inwisselbaar en generiek zijn. Zit niks in van: dit is typisch FC.

2 likes

Laurent Ferrier
Richard Mille
Roger Dubuis
F.P. Journe
Hajime Asaoka
Naoya Hida

Jakkie :laughing:

4 likes

Nee, dat niet-- ik zit in een andere niche. Zou ik echter een meer traditioneel horloge van een grote(re) naam willen hebben dan staat FC hoog op de lijst.

Voor iedereen die Frederique Constant een stomme naam vindt: dat waren de voornamen van de overgrootouders van de oprichters.

2 likes

FTFY

2 likes

Vind dit wel een aardig model. Verder heb ik ook altijd een beetje een knock-off gevoel. Prijs - kwaliteit is prima op orde, rationeel best een goede keus, maar mijn horloge hart gaat er niet sneller van kloppen.

4 likes

Maar dat is dan wel weer een coole naam. Om te concurreren met de elegante merken stel ik Appeloniusch Konijnenbergh voor.

2 likes

:joy:

2 likes

Als je maar wat weet!

3 likes

:point_up_2:t3:

Dat maakt het niet tot een betere merknaam…

3 likes

Gewoon keurige nederlandse hockeynamen, in the event. Wel leuk hoe ze zich van een “plakmerk” met vintage styling hebben opgewerkt tot vaste waarde in de citizen group met een hoop eigen uurwerken, dat doen de meeste merken ze niet na.

4 likes

Frederique Constant & Sohne.

3 likes

Dat sowieso. :vulcan_salute:

De highlife is wel leuk

1 like

Zouden wel wat meer 10 ATM horloges mogen uitgeven.

Want ook al is het een nieuw merk.
Ze zijn absoluut wel uniek.

Wilsdorf & Davis is 'n fantastische naam. Voor handelaren in talkpoeder :grin:

1 like

Freddy C is lekker bezig. Totaal niet mijn smaak maar ze bieden veel waar je voor geld tussen de 1-3k.
Het enige wat ze m.i. moeten fixen is hun prijsstelling. Want er zit een gapend gat tussen de 3k en dan de perpetual calenders en tourbillons van 30 a 35k. Ik vraag me heel erg af wie in die prijsklasse een Freddy om de pols slingert.
De worldtimer voor 5k daarentegen vind ik echt enorm sterk in de markt staan.