Frederique Constant: onderschat merk of inmiddels serieuze concurrent voor Longines?

Ik heb er 2 gehad en het zijn mooi afgewerkte elegante horloges.

Ik ben redelijk wars van naampjes die poeha of een gevoel zouden moeten oproepen dus bekijk gewoon wat er om de pols hangt.

Ze hebben een look back design met hier en daar tegen het homage aan. Maar Seiko heeft ook een tank cloon en daar zeurt ook niemand over.

Ze maken 0.0 duikers of andere sportieve modellen, dat siert ze wel maar maken het minder een allemansvriend als Longines die wel een Submariner achtige uitbrengt.

Ben het eens dat er een gapend gat zit in de manufacture en de run of the mill quartz.

Ze timmeren leuk aan de weg in hun eigen retro dress niche.

9 likes

Inderdaad. De enige naam die echt klopt is Rolex. :popcorn:

1 like

Hoe je het ook wendt of keert, horloges zijn nutteloze dingen waar je een gevoel bij hebt. Dus een naam speelt zeker wel een rol. Met kleding idem dito. Ik wilde vroeger echt geen Hummel trainingspak, hoe goed ze er ook uitzagen. Ik vond Frederique Constant ook niet echt een hele inspirerende naam.

2 likes

Toen ik de naam voor het eerst hoorde associeerde ik deze ook met een kapsalon vroeger in ons dorp genaamd
Frederique Coiffures
met een stel verwijfde :rainbow_flag: kappers in de salon.
Uiteindelijk kwam er één in het blauw en die is nooit meer weggegaan, gewoon een heerlijk dragend horloge.

De kwaliteit lijkt prima, loopt +1s/dag.

:point_up_2:dat is in deze overvolle en competitieve horloge markt echt een goede prestatie. Dat zegt wel wat

Heb zelf nu anderhalf jaar de Moneta. Geen enkel probleem met de Quartz met Moonphase. Voor alleen Quartz wel aan de prijs maar verdere uitvoering en moonphase maakten prijs voor mij acceptabel. Bandje valt vies tegen, dat dan weer wel.
Zelf ook wel gek van de nieuwe en iets grotere solar zonder moonphase. De rode zou misschien wel een optie zijn. Beetje kleur tussen al het blauw en zwart.

Ik vind het een tof merk dat goed aan de weg timmert. Die samenwerking met seconde seconde bvb zou ik met plezier dragen.

2 likes

Ik vind FC een sympathiek merk maar het is voor mij altijd het ‘net niet’. Er worden mooie designs vaak gebruikt van andere horlogehuizen zoals PP.

Voor het geld krijg je veel complicatie maar ik mis vaak de eigen smoel.

3 likes

Als je het merk niet zou kennen en je de historie niet zo weten dan zou ik Rolex persoonlijk een heel goedkoop klinkende naam vinden net zoals bijvoorbeeld Credor.

1 like

Veel inspiratie uit JLC, VC, PP.

Soms wat aan de grote kant, maar goed qua prijzen, en meestal dun.

Ik vind de naam niet eens lelijk maar vooral zo groot op de wijzerplaat staan. Jammer dat ze geen logo hebben, dan was het minder prominent.

Die Moneta moonphase is echt een prachtig horloge maar die lange naam er bij, vind dat gewoon niet mooi.

2 likes

Hebben ze wel. Staat bijvoorbeeld op de sluiting van de band.

Ik kan niet vergelijken met gelijke Longines en Tissot horloge, maar de Moneta voelt erg fijn om de pols. Ergens best knap dat het merk nu staat waar het staat. Zeker geen merk om te minachten.

5 likes

Maar omdat je deze wel kent vind je het wel duur klinken?

Ze hebben wel een logo, maar vooral op de sluiting en doos enzovoort.
IMG_0718
Voor mij zou het inderdaad zonder naam en alleen dit logo op de wijzerplaat heel veel beter smoelen

2 likes

Staat er ook constant op.

5 likes

De naam word ik niet opgewonden van, maar er zitten leuke horloges in hun collectie. Geen budget, maar heb er best een goed gevoel bij. Maar nooit een gehad. Ik sluit zeker niet uit dat er ooit een komt.

1 like

Gestart als wannabe chique-ish merk met veel hommage spul.
Dit zijn ze voor een groot deel ontgroeid, maar het heeft helaas nog altijd een reputatie probleem zoals je hier kunt lezen.
Desondanks top kwaliteit horloges voor het geld en een beetje chauvinist hoort er een in bezit te hebben toch? :netherlands:
Dit is mijn fc junior quartz uit 2011 met veel explorer vibes. Draagt super (39mm) en de band is oerdegelijk!

Heb een Runabout Moonphase (mijn trouwhorloge) en ondanks dat ik nu meerdere horloges heb van een hoger segment, draag ik deze FC nog steeds met plezier. In mijn ervaring heeft FC fijne horloges die een goede value for money hebben.

Je kunt ook Teddy erop geloven die er een film van 18 min over heeft gemaak.

1 like

Rolex associeer ik met luxe en kwaliteit omdat ik van kinds af aan weet welke horloges het merk maakt.
Veel andere merknamen hebben die associatie niet.

Frederique Constant heb ik al jaren hoger zitten dan Tissot, maar dat geldt voor veel merken. Ze maken horloges zoals de Moneta die ik eerder op een niveau van Junghans vind zitten, maar ook aardiger stukken die meer richting Longines gaan, en zelfs een eindje er voorbij.

In het verleden zijn ze vaak te groot geweest naar mijn smaak. Sinds Citizen ze kocht zijn de maten van uurwerk en kast meer op elkaar afgestemd naar mijn idee, en ik vind een innovatie als Monolith ondergewaardeerd.

Ik zou er geen kopen, maar waardeer ze wel. Net als ik sommige Alpina’s uit dezelfde stal kan waarderen. Bulova vind ik een zwakke broeder omdat ze onder Citizen vlag allemaal Accutron achtige dingen deden zonder accutron uurwerk er in.

Die is wel erg goed, al ben ik bang dat net als bij de Moneta de wijzers wat vlak zijn. Ik ben verwend, want zo cool als een Grand Seiko SBGW worden de wijzers nooit, natuurlijk.

Hun plattere maanfases vind ik mooier dan Longines omdat ze niet zo’n achterlijk hoge rehaut hebben als de Flagship modellen.

Tja. Ik heb dat niet met Credor en Rolex, maar wel met Biver, Norqain, en Hublot. Maar ja, die horloges kunnen dan ook sporen van Biver bevatten, wat ik gewoon een walgelijk figuur vind. Dan 100 keer liever die gladjakker van een Kern of zelfs die gladiool van Grand Seiko Europa, die Bondoux.