Frederique Constant: onderschat merk of inmiddels serieuze concurrent voor Longines?

Ik was enkele jaren geleden op de luchthaven in Genève. Zag toen overal reclame voor Frederique Constant. Ik verwachtte Patek Philippe, Vacheron Constantin en Rolex, maar het was FC. Ik vind dat knap.

Rustâg :smile:

11 likes

Waarom? Gewoon betalen.

Dat de rest t niet nodig heeft zegt genoeg :eyes:

4 likes

Ik heb een FC gehad en het is zo ontzettend veel meer dan de gemiddelde Tissot.

Ik had de FC220, die mij net iets te groot op de pols viel. Band, kast en wijzerplaat lagen op een ontzettend hoog afwerkingsniveau. De dieptewerking van de wijzerplaat had en heb ik niet eerder zo indrukwekkend gezien.

Qua merk, ook het ontstaan en ontwikkeling, is het wel echt een serieuze horlogemaker. Tegenwoordig vallen ze onder de paraplu van de Citizen Groep.

1 like

Dit wist ik niet eens. Enkel het logo zou zoveel mooier zijn in mijn ogen.

1 like

Vergis je niet. Die FC maanfase die ik had, kwam list rond de 4K uit. Dat is duurder dan een groot deel van de catalogus van Longines.

2 likes

Daarom zei ik ook “en zelfs een eindje er voorbij”. Er is ook een tourbillon van ruim meer dan 10K, wat nog best veel bang for Buck is als je van die complicatie houdt.

1 like

Mooi merk, zeker die manufactuur lijn. De highlife kan me ook bekoren. Gewoon kopen :wink:

Het zijn Alfa’s. De showroom uit - de helft waard. :man_shrugging:

Ik was in de manufacture in 2007; Pim Koeslag (die heeft stappen gemaakt sindsdien…) leidde ons toen rond. Werkte zich ook een slag in de rondte, trouwens. Maar ja - we hadden ook lunch bij Rolex, AP en Patek gehad die reis. Niveau Bib Gourmand/1 ster. Bij FC moesten er om de hoek even broodjes gehaald worden. Hoe Hollands wil je het hebben. Dakterras met stalen stoeltjes zonder kussens. Het merk, hoe sympathiek ook qua opzet, doet me echt nog steeds helemaal niets.

3 likes

Bij Rolls Royce krijg je ook geen senseo zoals bij Suzuki dealer. De omzet van het bedrijf die achter die auto’s staat(en de prijzen ahum) zijn ook ff wat anders.

Die afschrijving op de manufacture die lijkt me wel erg pittig inderdaad.

Maar lager in de range heb ik beide FC goed door kunnen verkopen, niet meer of minder dan andere sub 2k horloges.

By the way. Er zitten best wat Alfisti hier ragazzo!

Tja, dat geldt toch voor >90% van horlogemerken als je naar list prijzen kijkt? De anekdote over de lunch vind ik ook vreemd, appels met houtkachels vergelijken :smiling_face_with_tear: bij de Fiat dealer zul je een andere ervaring hebben dan bij Ferrari, quelle surprise…

Mij doet het merk overigens ook weinig, maar op basis van design.

Frederique Constant is een merk waarvan ik me afvraag of het niet stilaan ingehaald is door Christopher Ward.

Qua naam, feeling en merkprestige op het niveau van Maurice Lacroix en Baume & Mercier.

Die bewandelen het San Martin pad.

6 likes

Je verkondigt graag overal diezelfde boodschap hé :joy:
Ik kan je zeggen, ik heb een pistache OP41 en een nieuwe CW GMT en ze spelen op geen enkele manier in dezelfde ‘league’, een koper gaat niet twijfelen tussen die 2 horloges. Rolex bedient een deel van de markt, en CW ook. Beide hebben bestaansrecht. En zo goed als alle ontwerpen zijn geïnspireerd op wat Rolex doet vanaf de jaren ‘50. Het is niet zo diep.

Ehm :smiling_face_with_tear: gelukkig is dat niet zo.

Maar ja, buiten “het zijn beide stalen horloges met een wijzerplaat in groentint” zie ik toch ook niet bijster veel gelijkenissen. Beetje zoals “het zijn beide groene autos met vier wielen”.

1 like

Kun je ook van San Martin zeggen.

Wel ja, het bestaan van San Martin boeit mij geen h*l en ik ga niet in elk topic melden hoezeer die horloges lijken op andere ontwerpen.

3 likes

Tja. Ik ben teleurgesteld in hun nieuwe koers.

Solide merk denk ik. Als het je ding is, niet twijfelen.

Tot een jaar geleden zou ik zo een Highlife gekocht hebben. Echter, hoe meer ik ze zie, hoe minder ik het geheel kan appreciëren. Even afwachten heeft me dus weer een hoop geld bespaard

Niet aan mij besteed, te dressy en te veel alligator straps. Maar smaken verschillen gelukkig.