Zijn hier forumleden die ervaring hebben met de FC Highlife? Dan specifiek de chronograph.
Prachtig horloge, maar ben benieuwd naar de ervaringen.
Zelf heb ik een FC highlife chronograph limited edition en ben er ontzettend tevreden mee, @Mr.Niels. FC biedt enorm veel waar voor het geld, en dit horloge is geen uitzondering. Als je goed zoekt, kan je een nieuwe met flinke korting kopen bij een officiele FC dealer. Als googlet heb je overigens meteen een aanbieding te maken bij een niet-dealer.
De behuizing is absoluut van top kwaliteit. Prachtig afgewerkt, mooie rondingen en zit prettig op de pols. De wijzerplaar heeft het bekende highlife patroon, maar dan met de chronograafwijzerplaten. Op foto’s komt het patroon duidelijk naar voren, in het echt is het subtieler. De tijd is goed af te lezen, in donkere omgevingen wordt dat lastiger. Maar in alle eerlijkheid zijn er weinig momenten dat ik dat echt als een gebrek ervaar.
Het uurwerk wordt verkocht als in-house uurwerk. Dat is mooie marketing, maar het is iets anders. Het uurwerk wordt namelijk geproduceerd door de Citizen group, waar FC deel van uit maakt, en het uurwerk is niet door FC zelf ontwikkeld. Los daarvan is het een prachtig uurwerk wat het werk meer dan voldoende doet. De power reserve (60 uur) gaat langer mee dan beloofd (bij die van mij dan…), en de chronograaf geeft een lekker klik als je het start. Met de 28800 bpu loopt het allemaal lekker soepel, al zie je daar meer van als de secondewijzer groter zou zijn.
Even muggenziften: ik heb zelf 3 FC’s, en bij allen heb ik dezelfde ‘klacht’. De kroon mag best wat responsiever zijn. De wijzers bewegen heel stabiel en verspringen niet als je de kroon weer loslaat, maar het nadeel is dat je behoorlijk wat moet draaien om de wijzers klokje rond te krijgen. Ook het aanpassen van de datum had wat sneller gemogen. Anderszijds: ik gebruik dit horloge veel, en als ik een aantal dagen een ander horloge om doe dan houdt de reserve dat vol en valt het horloge niet stil.
Bij aanschaf ontvang je 3 banden, 1 staal, 1 rubber, 1 leer. Door de quick release is een bandje wisselen een fluitje van een cent. Je hebt geen gereedschap nodig, waardoor het ideaal is om ook onderweg de stijl van het horloge te veranderen.
FC maakt over het algemeen dress watches, met af en toe een uitstapje naar een wat sportievere look (de healey lijn bv). Deze chronograph kan je makkelijk updressen met de leren band. Het leren bandje zit heel comfortabel, en ziet er chique uit. Nadeel van de band is dat het vrij kort is. Mijn pols is 18 cm in omtrek, maar zelf dan zit je al op het op 2 na laatste gat.
De rubberen band maakt het juist een sportief horloge en is mijn persoonlijke favoriet. De lengte van de band is ook beter. Het zit comfortabel, en met dit warme weer trekt het zweet er niet in, zoals dat bij leer wel gebeurt.
De stalen band is van goede kwaliteit, met een vlindersluiting. In het midden van de sluiting zit het logo van FC. De stalen band draag ik het minst, omdat ik het persoonlijk weinig vind doen voor het horloge. Maar goed, ieder z’n ding.
Al met al, in deze prijscategorie is het naar mijn mening een van de beste chronografen die je kan kopen. Zeker als je niet de adviesprijs betaald.
Echt een heel mooie FC en een goede combinatie met die band.
@Perodi Allereerst bedankt voor je uitgebreide verslag van dit prachtige horloge.
Al met al klinkt het heel erg goed, ik ga zeker kijken en verder online zoeken. Om niet de list-price te betalen.
Heb je nog advies waar ik kan kijken online?
Zeker. Kijk eens bij Olfert en gebruik de code 10paakc om 10% korting krijgen over de afgeprijsde prijs. Dan is ie tussme de 2500 en 2600 euro. En dat is een absoluut schijntje voor zo’n horloge. Olfert is officiele dealer van FC, geeft de site van FC zelf aan.
(upload://dCzhxxE77bQchkmYnLlPeT48xqf.jpeg)
Ik heb afgelopen week mijn eerste Frederique constant horloge gekocht, en ik heb van de verkoper deze bijzondere doos erbij gekregen. Ik heb zelf al een beetje onderzoek gedaan, maar er is vrij weinig informatie over deze doos te vinden online. Is er iemand die mij er meer over kan vertellen?
(Ik kan geen foto’s toevoegen, maar het is een doos met een boot. Volgens mij van de runabout collectie of zo iets)
(Dit is mijn eerste post op Horlogeforum dus het is voor mij nog even puzzelen hoe dit precies werkt, tips zijn altijd welkom)
Zoiets?
https://www.jared.com/productimages/processed/V-282366602_4_800.jpg?pristine=true
Hoort inderdaad bij de Runabout collectie
Nog een paar foto’s:

Inderdaad van de RUNABOAT series van Frederique Constant: Ik kocht mijn FC toen in ca. 2019 maar was er niet tevreden over en horloge geretourneerd: toch qua model klassieke en luxere (en 3x duurdere) FC manufacture perpetual gekocht:
Ja, dat is het. Als ik het online zoek, kan ik het nergens vinden, dus ik neem aan dat het een speciale box is?
Ja, het is de doos op de eerste foto. Je hebt echt een prachtige FC! Ik heb de FC-303N3NH4 gekocht, wat mijn duurste horloge is op dit moment.
Weet iemand toevallig of die doos ook enige waarde heeft?
Doos “los” heeft m.i. weinig waarde maar bij een eventuele verkoop van een horloge heeft de originele “verpakking” bijna altijd een toegevoegde waarde voor potentiele kopers !!
Dus: nooit weggooien tenzij je wel zeer klein gehuisvest bent !!
Losse verkoop van de doos/kist alleen levert “weinig/niets” op…wat moet je met zo’n specifieke horlogedoos zonder het bijpassende horloge ??
Mooi klassiek maar een beetje groot om je pols?
Thnx!
Precies wat ik zocht, een mooi klassiek horloge.
De foto is wellicht een beetje misleidend.
Zal straks een nieuwe van bovenaf maken.