'frustraties'de seconden tellen

Beste leden,er zal vast al wel een topic geweest zijn,maar dan nog maar een x.
Hebben jullie ook irritaties dat de seconden wijzers van jullie horloges,praktisch nooit op de seconde tikken,bijna altijd half erover of er voor.
Is dit nu echt zo moeilijk voor een horlogemaker om de seconde wijzer exact op het seconde streepje te laten vallen??.
Ik heb maar 1 horloge die dit wel goed doet en dat is de victorinox inox duiker,de rest zoals Citizen,div luminoxen,Reactors,Seiko in mijn bezit slaat de plank mis!.
Of is dit alleen voor behouden aan de elite horloges zoals Rolex,Omega etc etc

1 like

Ontdek de wondere wereld der mechanische horloges

6 likes

Jawel. Maar goede quartz calibers tikken snaarstrak op de indices.

7 likes

Dit is een reden waarom ik vooral automaten heb, enkel mijn Sinn UX is quartz maar deze doet het zoals het hoort.
De ergste horloges wat dit probleem betreft die ik al gezien heb zijn de quartz PRX’en, moet de eerst nog zien die het probleem niet heeft.

1 like

Je kunt een Grand Seiko Springdrive overwegen
 Bizar nauwkeurig ook nog eens.

En ja, het stoort mij ook als een secondewijzer er naast tikt. Grrrrrr😡

4 likes

en heeft ‘the bounce’! :slightly_smiling_face:
vanaf 00:50 :heart_eyes:

7 likes

Bij de Springdrive springt de secondenwijzer helemaal niet
:wink:

1 like

Bij mechanische horloges, die vrijwel per definitie een ‘floating’ secondenwijzer hebben, zie je dat probleem natuurlijk vrijwel niet, hoewel daar een secondenwijzer in werkelijkheid ook maar 5 of 6 sprongetjes per seconden maakt. Alleen ‘sneltikkers’ (er zijn Seiko’s die 36000 draaien) gaan echt vloeiend.
Als je je ergert aan het hop hop hop per seconde verspringen van de secondenwijzer van een Quartz en als dat dan als het een beetje tegenzit ook nog naast of tussen de indices gebeurt, dan kun je proberen dat zelf in te stellen. Met een beetje handigheid en een niet te duur horloge zou je dat best eens kunnen proberen. Niet bij een dure Breitling of een Seiko GS, dat zou ik aan een gecertificeerd vakman overlaten, maar een simpele Citizen of ander budget Quartz horloge (Q&Q, Pulsar, etc.) is het goed te corrigeren als de wijzer niet goed staat. Openmaken, uurwerkje er uit, zorgen dat ie stil staat. Uren en minutenwijzer netjes zuiver op de 12 op elkaar zetten. Let wel op het schakelmoment als het uurwerk een datum heeft. In dat geval eerst testen of ie netjes op 12 wisselt.

Als dat alles uitgelijnd is ga je als laatste je secondenwijzer zo nauwkeurig mogelijk ook op de 12 uitrichten. Als het uurwerkje een beetje nauwkeurig loopt gaat het daarna een tijdje goed en loopt de secondenwijzer netjes op de indices. Eenvoudige quartzhorloges lopen best vaak secuur, maar het zijn geen atoomklokken, dus op den duur gaan ze toch weer uit de pas lopen, hou daar rekening mee.

Als je je toch blijft ergeren, overweeg dan eens een Bulova hoogfrequent quartz horloge. Die draait op een frequentie van 262 kHz, met als effect dat de secondenwijzer 16 (!) stapjes per seconde maakt. Véél vloeiender dan de meeste mechanische horloges. Ben je voor eeuwig van het probleem af. Een hoogfrequent Bulova heeft een gemiddelde afwijking +/- van slechts enkele 10-tallen seconden per jaar!

Heel verhaal met alleen maar tekst dit keer. Geen plaatjes. Als je wil weten hoe zo’n Bulova er uit ziet: er staan er heul veul op het grote Web.

Succes.

22 likes

Precies dåt, ook geen frustratie. Wél een sereen glijdende wijzer, geweldig!

2 likes

The bounce samen met dat Thunderbirds muziekje maken het tot een te verdragen geheel :face_with_hand_over_mouth:

1 like

Bij goedkopere horloges is het risico groter dat door het productieproces de wijzerplaten zelf al niet consistent zijn en ook zitten de gaatjes van de wijzers die op de as moeten soms niet perfect in het midden van de wijzer (als het asje van het uurwerk zelf al perfect in het midden gemonteerd zit, wat ook niet altijd het geval is). Dan krijg je het met geen mogelijkheid afgesteld.

Ik deel de ergernis. Ik ben er laatst met een stationsklok een tijd mee bezig geweest, maar daar bleek te veel speling op de wijzers (het inwendige uurwerk eigenlijk) te zitten, waardoor ze ‘naar boven’ wel aardig gingen maar tussen de 1 en de 5 uur 's-middags niet op de streepjes stonden. Op z’n rug liggend deed 'ie het dan wel weer goed

2 likes

Heb ik ook al ontdekt hoor,maar die draag ik te weinig,dus vallen ze stil!

Maar ja,wat is goedkoop dan?,de victorinox kost bijv nieuw rond de 750,die tijt elke seconde exact aan,recent de nieuwe Luminox mil stad gekocht ook 750 ,die slaat de secondes mis.snap dat een automaat dit probleem niet heeft.
En boven de 1000 euro worden de quartz horloges nauwelijks gebruikt

Dat lijkt mij zeker wel een keer een uitdaging om te doen !

Ik heb een Casio Duro van een paar tientjes, die tikt prima op de indices.
Moet zeggen dat het me inderdaad zou storen als een quartz dat niet doet, heb ‘t gelukkig nog weinig meegemaakt.

3 likes

Dit is bij veel quartz horlogebinnenwerken net zo. Speling op het interne mechanisme waardoor de wijzers “bergop” mooi de indices raken maar er “bergaf” naast zitten. Helaas is de prijs van het horloge ook zelden rechtstreeks gelinkt met de prijs of kwaliteit van het binnenwerk. De duurdere Luminox hoeft dus zeker geen “beter” binnenwerk te hebben dan de Inox.

4 likes

Lekker een Bulova Jet Star met sweeping second aanschaffen, probleem over. :grin::+1:

14 likes

Een andere optie is quartz met zelfrichtende wijzers.
Citizen en Casio hebben diverse modellen waar je de wijzers handmatig en automatisch kan stellen.

Deze zitten er geen streep naast.

10 likes

Prima en helder verhaal Lex! @Lexaf.
En die Bulova, dat vind ik een heel fraaie en betaalbare tip.
Ik heb er een gehad waar dat 262 kHz en dus nagenoeg glijdende secondenwijzer-verhaal mooi te zien is.
Veel waar voor je geld en keurig afgewerkt.

Ik heb dat een keer gefilmd:

Heb er nu ook een met 262 kHz waar de secondewijzer gedwongen wordt om 2 stapjes per seconde te doen.

Dat is de curved.
Foto volgt wel een keer. DĂ­e moet je dan dus niet hebben @peewee :grinning:

1 like

Héérlijk! :heart_eyes:

1 like