(full) service FC...komt HF-horlogemaker to the rescue?

Goedendag beste HF’ers,

Vergeef me dat ik voor een casus die ik in een ander draadje al eens heb aangekaart opnieuw een topic aanmaak, echter zijn situatie, vraag en titel nu ietwat specifieker.

In het kort (sorry. is toch lang geworden):
Ik heb een 18K rosé gouden FC Heart Beat Manufacture handopwinder (FC-910MC3H9) limited edition van 2005 (gekocht 2006) die zich niet meer laat opwinden.

Op aanraden van een mede-forummee heb ik het horloge naar een juwelier en FC-dealer in mijn omgeving gebracht voor een full service (alsmede prijsopgave voor polijsten van oude kras/buts).

Na wat nerveus geblader in een klapper met prijslijsten (door verkoopster aldaar) meldde zij dat een full service voor dit horloge EUR 325,- zou bedragen. Ik ontving een reçu waarop stond:

"gestopt met lopen, niet meer op te winden, aub full service, akk tot E 325,- en PO voor kast polijsten"
PO voor polijsten zou gemaild worden.
Na 3 weken ontvang ik nu onderstaand bericht:

"Geachte Dhr. …,
Via deze weg willen wij u op de hoogte stellen van de prijsopgave die wij hebben ontvangen voor uw Frederique Constant.
Deze hebben wij opgestuurd naar het Frederique Constant reparatie atelier.
Hier is geconstateerd dat de smering van het uurwerk niet meer in orde is en dat het uitvoeren van een full service noodzakelijk is
geworden.
Full Service Manufactuur uurwerk (speciaal uurwerk)
De totaalprijs komt op E460,- en de levertijd is ongeveer 6 weken na akkoord.
Er is ook een cosmetische optie gegeven: (deze is niet noodzakelijk voor de werking van het horloge)
Optie 1. Kast polijsten E60,-
Graag vernemen wij van u of u dit wil uit laten voeren.
Indien u akkoord gaat met de optie, graag dit apart aangeven.
De kosten hiervan zijn extra.
Met vriendelijke groet,"

Is zoiets gangbaar/netjes? Ik zie niet in waarom ik ineens EUR 460,- zou moeten aftikken, terwijl eerder sprake was van EUR 325,- of is dat raar van mij?

Is er wellicht een een betrouwbare horlogemaker actief op het forum die mijn horloge zou kunnen en willen servicen voor een transparanter (lees schappelijker) bedrag?

Alvast veel dank voor reacties en eventuele hulp.

Cheers!
2824

Ik vermoed dat je een chronometer uurwerk onder de motorkap hebt zitten. Die moet opnieuw afgeregeld worden en dat kost extra tijd. Maar niet zòveel tijd, lijkt me.

Ik lees dit als akkoord tot 325 euro en als het meer is dan wordt er weer contact opgenomen. Hetgeen ze nu ook doen.

7 likes

Luxe horloge, luxe prijzen.
Comes with the territory

Beurtje door FC laten uitvoeren en genieten maar! :wink:

Bijgaand trof ik onderstaande info over full services:
WAT HOUDT HET IN?

  • Demonteren uurwerk (ieder schroefje/onderdeel gaat los).
  • Alle afzonderlijke onderdelen worden in speciale baden gereinigd.
  • Vervangen van de batterij (quartz uurwerken)
  • Vervanging van de verwisselbare pakkingen
  • Vervanging van versleten onderdelen
  • Monteren van het uurwerk.
  • Oliën van het uurwerk (er gaan wel tot 10 verschillende smeermiddelen in het uurwerk)
  • Elektronisch testen van het uurwerk
  • Afregelen (mechanische uurwerken)
  • Ultrasonisch reinigen van alle band en kast onderdelen
  • Waterdicht volgens model specificaties
  • Polijsten/matteren volgens model specificaties*
  • Na-controle van het uurwerk
    *afhankelijk van het merk.

Volgens hen is afregelen gewoon onderdeel van een full service.

Klopt. ik lees dat ook zo. Maar hoezo zuigen ze dan in eerste instantie een fictief bedrag uit hun duim (maar doen voorkomen alsof er gewoon een vaste prijs voor staat).

Goed, dan zou je zeggen, dat er bij nadere inspectie meer aan de hand zou kunnen zijn en het daardoor duurder wordt. Maar dan lees ik daar niet over in het diagnostisch rapport en gaat het gewoon om wat vet en schoonmaken (hetgeen is inbegrepen bij grote beurt)

Kan er tot nu toe geen chocola van maken. Zou bijna willen zeggen “Ben wel goed, maar niet gek”

Eens met RDK, ook als je het laat polijsten en het horloge is van immateriële waarde. Doen.

Tja, dan breng je hem weg naar een willekeurige reparateur, betaal je misschien € 150,- minder en hoop je maar dat alles goed gaat.
Bij FC hoef je dan in elk geval niet aan te kloppen als het mis gaat.

Nogmaals: luxe horloge, luxe prijzen.
Voor een FC in deze prijsklasse met dit uurwerk zou ik naar FC gaan voor service.

Mijn Explorer gaat t.z.t. naar Rolex voor service, mijn PO naar Omega.

2 likes

Dit dus :point_up:

Zou je eens terug willen koppelen wat het je kost? Ga je naar Brussel of Keulen toe?

1 like

Tegen die tijd laat ik het weten, dus tot over een jaar of 6 :wink:

1 like

Oooooohhhh

Dan ben ik nog eerder. Ik wil ook alleen naar Rolex toe voor een service.

2 likes

Zou je eens terug willen koppelen wat het je kost? Ga je naar Brussel of Keulen toe?

:grin:

7 likes

:joy:

Ik denk naar Brussel. Want ik kan niet zo goed met Duitse mensen overweg en ik wil niet dat ze iets doen waar ik niet achter sta. Dat is bij Rolex al riskant, dus kies ik de plek zonder de taalbarrière.

Sowieso Keulen!

Da’s raar. Je hebt een mega-hit in Duitsland gehad!
I’ve been looking for freedom
sing along! :joy:

1 like

Ich bin wie duuuuhuuuuu lalalaahh :musical_note:

2 likes

Dank voor de tot dusver enkele ter zake doende reacties. Wellicht zijn er nog anderen die iets relevants kunnen/willen zeggen, voordat het weer over Rolex en slechte muziek gaat;)

5 likes

Nou hop, ga e-mailen. Stuur je verhaal naar 10 horlogemakers en wacht op de reactie ervan.

Dat kan goedkoperrrrrr.

Graag gedaan.

2 likes

Goedemiddag!
Je hebt in 2006 een horloge gekocht met heel veel woorden. :wink:
Dus het logisch dat daar in 2019 een keer een full service overheen moet, per jaar berekend valt dat bedrag best wel mee. Dat kan natuurlijk altijd iets goedkoper om de hoek, mits je vertrouwen hebt in je horlogemaker.

succes.

Ik betwist ook niet dat hij een beurt nodig heeft of dat bedrag gerekend over een bepaalde periode nou zo tegenvalt.

Het gaat er om dat ik vreemd vind dat er eerst een offerte gedaan wordt voor E135,- minder, terwijl diagnose uitwijst dat het uurwerk alleen gesmeerd en schoongemaakt moet worden (hetgeen gewoon inbegrepen is in een full service)

Anyhow. Dank voor je input.

1 like