Je laat toch geen klok die goed loopt volledig servicen?
Vervang jij dan ook alleen maar de olie in je motor van de auto als er iets misgaat?
Waarom niet? Elk horloge in het hogere segment stuur ik direct na ontvangst op service. Al te vaak meegemaakt dat ze goed lopen maar van binnen een bende zijn. Met name Rolex blijkt nogal vaak te worden geserviced Door prutsers.
Ik heb wel eens gehoord dat olie af en toe bijvullen voldoende zou moeten zijn. Bij een auto dus
Een Zwitserse horlogemaker (o.a. jaren bij Beyer Zurich gewerkt) zei tegen mij; zolang het goed loopt, niets aan doen! Die raad volg ik maar op, niet het gekwebbel van mensen die er weinig tot geen verstand van hebben (nofi).
Ja wel hoor. Het is toch een offerte. Of vraag je bij een verbouwing of schilderbeurt voor je huis ook maar 1 offerte op.
Een aanhoudbare positie bij mouvements waar stukken veelvuldig zijn.
Bij zeldzamere stukken echt wel āpreventiefā gaan controleren. Een falen van 1 onderdeeltje kan het hele werk om zeep helpen.
Als de ruit kapot is vervang ik niet de bandenā¦
Verder vind ik de vergelijking met een auto onzin.
Advies wat ik kreeg van een horlogemaker van een rolex service centre: als hij doet wat hij moet doenā¦lekker dragen.
Nee⦠dat is niet waar.
Als je graag van je geld af wil⦠kan dat. Ik zou het niet doenā¦
Mijn Navitimer liep perfect maar had totaal geen olie meer in de lagerstenen zitten. Zegt dus helemaal niks.
Ahnee?
Zeer zeker mogelijk. Te droog mouvement, afgebroken tanden van bv een rochetwiel, die tussen een chronorunner komen en volledig de chrono tandwielen vernietigen als voorbeeldje.
Tis net als met dure autokes he⦠hoe duurder het merk, hoe duurder de āservicesā ā¦
Ik zorg er liever goed voor. Zorgt voor minder vervanging van onderdelen op de lange termijn.
Volgens mij moet dat goedkoper kunnen, los van bovenstaande reacties of een service überhaupt nodig is.
Wesselink & Vreeker doen volgens mij een full service op een Omega chrono voor rond de ā¬200,- oidā¦
In die Pallas zit een vrij standaard ETA uurwerk, lijkt me dus in dat opzichtvook geen rocket scienceā¦
Ik kreeg anders laatst via W&V een prijsopgave van 420 euro voor een full service voor een Seamaster de Ville met cal. 1120.
En daarbij gaat ie hier terug naar CvdK. Als je m naar Omega brengt, ben je ook veel meer kwijt.
Matsen ze mij zeker
Ik kan het mis hebben natuurlijkā¦is voor mij ook alweer even geleden dat ik heb gecheckt bij ze voor mijn Omegaā¦
Reguliere Service aan mijn Oris Williams F1 Day/Date kostte vorige maand ⬠125,- bij zeā¦
Zoals ik eerder ook aan heb gegeven is het niet het ETA uurwerk maar de DD module waar het meerwerk in zit
Dat een horloge voor je gevoel goed loopt zegt vaak niet zoveel.
De amplitude kan slecht zijn en de olie uitgedroogd met alle gevolgen vandien.
Dan weet je zeker dat je onderdelen kunt gaan vervangen.
Nu is dat bij een standaard ETA werkje niet zoān probleem en vallen de kosten ook nog wel mee, maar vintage waarvan de onderdelen steeds schaarser wordenā¦
Maar inderdaad heel veel grote merken strooien maar al te graag met full service ook als het niet nodig is.
Heeft natuurlijk ook wel te maken met kwaliteit hoog te houden, maar als je een kapotte bezel clickspring hebt van Breitling en ze komen aan met full service terwijl ik het uurwerk zelf vers geserviced heb dan is dat natuurlijk wel overdreven.
En alleen op de timegrapher leggen wil ook niet alles zeggen, altijd olie beoordelen.
Ingedroogde olie is de boosdoener voor flinke slijtage.
.
Rolex loopt al 30 jaar prima zonder 1x te servicen. Merk wel dat JLC en breguet dat wel nodig heb naar 5 jaar.