Kan uiteraard. Maar Wanneer (en niet als) het fout loopt is de kans veel groter dat het ook zeer grondig fout loopt. Met alle problemen van dien.
Reken er maar op dat de tappen van het Rolex uurwerk er inmiddels zo uitzien.
Dit effect heeft ingedroogde olie wat gaat werken als slijpsel.
Ter vergelijking
Met schoonmaak en nieuwe olie hebben die onderdelen vrijwel niks te lijden, en is dus gewoon behoud van je uurwerk.
Maar dan al ie al langzamer of moeilijker lopen. Dat heeft ie helemaal niet. En als je om rekent 30 jaar ieder 5 jaar service dan ben je al gauw ā¬3500-4000 verder. Rolex is een werkpaard en op tweede plaats een sierraad. Ze kunnen heel veel hebben.
Zolang er niets mis mee. Niets aan laten doen. Voor andere merken kan ik het niet zeggen.
Zoals al eerder gezegd kun je niet altijd opmaken hoe het uurwerk er aan toe is op basis van hoe die op het oog loopt.
Er zijn verschillende meningen over preventief onderhoud of wachten tot het uurwerk ermee stop, maar jij geeft advies op basis van of het horloge nog loopt na 30 jaar.
Ik geef advies op basis wat ik regelmatig tegenkom en daar wordt je toch niet altijd vrolijk van als horlogemaker.
Een service van een vintage Rolex waarvan het hele raderwerk vervangen moet worden zal ook flink in de papieren gaan lopen, aangezien deze onderdelen steeds duurder worden.
En als je na die service weer 30jaar wacht zijn er misschien wel helemaal geen onderdelen meer te verkrijgen,
Daarom dat ik altijd preventief onderhoud zou laten uitvoeren en zeker bij een dure vintage voor behoud van het horloge, maar goed wie ben ik, ik heb dan ook geen Rolex
Geen rolex onderdelen verkrijgbaar?
Haha⦠die is goed.
Heb je eigenljk wel gelezen wat er staat? Hij heeft het over onderdeln voor een 60 jaar oud horloge. Dat lijkt me niet zo ver gezocht.
CvdK pallas⦠daar ging het omā¦
Verder: loopt het goedā¦lekker dragen.
Neeā¦een rolex van 60 jaar oud.
Het ging inderdaad om een Pallas maar aangezien er wat adviezen waren dat preventief onderhoud overbodig is en het al snel offtopic ging probeerde ik alleen wat duidelijkheid te verschaffen.
Ach en ik had het niet specifiek over Rolex, maar als je maar lang genoeg wacht worden onderdelen vanzelf schaarser en op een gegeven moment houdt het een keer op, of je mag echt flink in de buidel tasten om onderdelen te laten maken.
De bedoelingen zijn goed.
Er zijn nu eenmaal idd verschillende overtuigingen over het wel of niet service laten uitvoeren bij een goed lopend horlogeā¦
We agree to disagree?
Een goed lopend uurwerk hoeft inderdaad geen service maar dan zullen we wel verschillen van mening over de definitie van goed lopen
Heb je gelijk inā¦
Hahaā¦ik zeg het ook liever niet maar ik vindt toch wel stiekum dat floris toch wel in veel opzichten gelijk heeft als het goed is is het goedā¦ps die opbouw modules gaan wel meer tijd in zittenā¦en ik ben er laast achtergekomen dat bij een heuer gewoon een complteet nieuwe opwas gezetā¦het mag ook wat kosten bij die jongens.
Mij lijkt ook dat als de full service een suggestie en prijs opgave Was, dat je zeker de mogelijlheid moet hebben om daar vanaf te zien.
Ik las echter dat bepaalde merken dan weigeren om ook maar iets aan je klokje te doen.
Of sommige merken, zoals Rolex, vervangen ongevraagd of zelf na uitdrukkelijk verbod, een prachtig verouderde wijzerplaat met verkleurde patina. Dat onder t mom v hun visie dat een klokje zo als als nieuwe terug moet komen v n servicebeurt.
Bij anderen Is t weer geen probleem om alleen t glas te laten vervangenā¦
Betreft de prijs, die lijkt me marktconform. Zoals anderen opmerken rekenen merken als Omega, Breitling, Rolex, etc ook dergelijke bedragen en meer. Vooral voor n wat complexer/uitgebreider uurwerkje.