Ik vindt het leuk om het horloge uit te pakken, en de doos hoort daar dan wel een beetje bij, toch een soort van feestje.
Echter verdwijnen deze snel in een verhuisdoos en kijk ik er eigenlijk nooit meer naar.
Maar ik bewaar ze allemaal wel, waarom weet ik eigenlijk niet, ik verkoop niets namelijk.
Ik zal niet snel een gebruikt horloge kopen zonder doos en papieren.
Bij mij (2 maal nieuw, 1 maal pre-owned) zaten toevallig de doos en papieren erbij. Maar in alle eerlijkheid, ik geef er helemaal niets om. Daarentegen kan ik me ook goed voorstellen dat er verzamelaars zijn die daar weer heel blij van worden. Ieder zijn ding.
Schuldig
Gelukkig, sta ik toch niet alleen
kan geen likes meer geven, dus een vette
Oh god, de box and papers discussie. Doosjes gaan bij mij linea recta naar de donkere zolder. En wat heb je in godsnaam aan de papieren? Garantie is meestal allang verlopen, dus wat heb je er aan? En wat heb je aan een oude factuur? Dat je kunt zien wat er destijds voor betaald is?
Echt van nul komma nul toegevoegde waarde als je het mij vraagt. Conditie is voor mij veel belangrijker dan de kreet “full set”.
Misschien leuk als de vorige (eerste!) eigenaar een bekend persoon is maar verder dan dat, mwah. En, omdat veel mensen hierop geilen wordt er nog gesjoemeld tot en met met de doosjes en papieren…
Just my 2 cents
Het is maar net met welk horloge, merk en met welk doel het de collectie dient.
De setjes in het onderstaande topic vind ik vaak toch wel echt prachtig. Vooral die nos setjes incl. labeltje, boekjes en bonnetjes😍, maar ook de samengestelde zijn leuk (zolang eerlijk). Mischien is dit wel deels een andere tak van de liefhebberij en vloeit het over in een nostalgisch gevoel uit een geromantiseerde tijd die je (ik althans), nooit gekend hebt.
Van een NOS, totaal nietszeggende full set Seiko Sport ,(die je dus zelden nog in verpakking ziet vanwege de aanschafwaarde), tot een Patek, zijn er genoeg situaties die doos en papieren leuk of begeerlijk maken.
Is het gewoon een massaproductie horloge waar er ontelbaar veel van zijn is het weer een ander verhaal.
Tja. Ik zou puur vanwege papiertjes niet meer voor betalen. Maar is het een NOS setje met een leuk verhaal, zou het zomaar kunnen.
In hoeverre zou een handelaar er voordeel bij hebben om dergelijke uitspraak zo stellig neer te zetten? Die doos en papierloze horloges moeten immers ook gesleten worden.
Dank voor de opbeurende woorden.
Weet ik meteen hoe je over mij denkt.
Dit dus…
Lego idem dito. Ik heb een paar sets die zonder doos minder waard zijn dan de verkoopprijs. In de doos zijn de sets meer dan €800,- waard.
Volgens mij kunnen die vrij goed worden nagemaakt.
Zelf heb ik er met vintage geen enkel probleem mee om Watch only te kopen. Papieren kunnen worden nagemaakt, dozen en boekjes worden er bij gescharreld dus voor mij is de meerwaarde beperkt. Ook voor de verkoop maakt het niet uit, je krijgt er niet hetzelfde voor als bij een full set maar dat kun je wegstrepen tegen de lagere kosten van aanschaf. Vroeger was het nog geen gemeengoed om de dozen en papieren te bewaren. Tegenwoordig is dat anders, nu weet iedereen wel dat je alles compleet moet houden. Modern zou ik daarom wel enkel als full set kopen.
Dat kan ook tegenwoordig gewoon in Nederland hoor. Daarvoor hoef je die niet echt naar Italië te zenden.
Bij die 40 zitten geen papieren. Enige is een a4 met de verkochte nummers. Dat zegt dus niks.
Nee originele band en doos is bij die veel leuker. En die bestaan ook buiten die 40 om
Als je het filmpje bekijkt zegt dat dus nou juist helemaal niks.
Zo eenvoudig na te maken dat een gestolen horloge gewoon voorzien kan worden met b en p.
En dan is het dus waardeloos.
Ja de nieuwe versies
Die oude Patek rommel komt ook met vergane en uit elkaar vallende doosjes.
En die zijn vaak duurder dan de nog te verkrijgen exemplaren.
Maar die kurken doos blijft wel serieus cool.
Precies dit, ik koop meestal bij de AD en vind het fijn om alles compleet te hebben en te houden. Ook als ik niet bij de AD koop, heeft een complete set voor mij meerwaarde.
Hoe groot is de kans dat dat daadwerkelijk gebeurd? Doorgaans worden horloges gestolen en vlak over de grens bij een grijze dealer verkocht. 99% van de dieven hebben echt niet de apparatuur om dit na te maken. Ik denk dat dat voornamelijk gedaan wordt bij namaak horloges.
Waardeloos zijn depapieren zeker niet, als je ziet dat er bij verkoop toch wel waarde aan wordt gehecht.
Ik zelf hecht bijvoorbeeld veel meer waarde aan een service history.
Precies. Ik heb een Air King uit '89 gehad compleet met factuur en garantiebewijs ingevuld door Heetman in Rotterdam. Dat vind ik een stukje geschiedenis wat zeker waarde toevoegt. Verder was het overigens ook een full set incl. Service facturen en vervangen uurwerk onderdelen. Hier betaalde ik graag 20% meer voor dan een ‘watch only’ exemplaar en ik ben er zeker van dat dit er ook voor heeft gezorgd dat ik 'm vrij eenvoudig voor een goede prijs kon verkopen een aantal jaar later.
Mensen hebben het hier steeds over hogere waarde bij verkoop, maar bij aankoop betaal je zelf ook meer. Dus onder aan de streep maakt het niet uit, behalve dat de potentiële kopers-pool groter is en verkoop daardoor mogelijk sneller gaat.
Ik bewaar alle dozen en papieren voor verzenden later; of garantie als hij terug moet. Bij de gemiddelde aankoop die ik doe zou het mij niet zoveel boeien. Gaan we naar 5000,= + zou ik toch wel graag willen dat er het e.e.a. bijzit voor echtheid etc. Geeft ook beetje aan van wat voor persoon ik het koop.