Mensen hebben het hier steeds over hogere waarde bij verkoop, maar bij aankoop betaal je zelf ook meer. Dus onder aan de streep maakt het niet uit, behalve dat de potentiële kopers-pool groter is en verkoop daardoor mogelijk sneller gaat.
Ik bewaar alle dozen en papieren voor verzenden later; of garantie als hij terug moet. Bij de gemiddelde aankoop die ik doe zou het mij niet zoveel boeien. Gaan we naar 5000,= + zou ik toch wel graag willen dat er het e.e.a. bijzit voor echtheid etc. Geeft ook beetje aan van wat voor persoon ik het koop.
Zelf hecht ik meer waarde aan de service historie. Maar als er echt originele doos en papieren bij zitten is dat ook leuk. Maar de poll zegt dat doos en papieren “waardeloos” zijn. Dat vind ik niet. Originele doos en papieren erbij is altijd goed.
Betaal je een premium voor het horloge en de papieren of is het horloge minder waard zonder doos en papieren. Als je een Rolex van pak hem beet twee jaar oud koopt, is hij over het algemeen full-set? Is dat dan al de premium?
Probeer maar eens een 2 jaar oude Rolex zonder doos en papieren te verkopen. Dan heb je je antwoord.
Dat dus…. Dus eigenlijk betaal je volgens velen een dikke premium als je jonge horloges koopt
Het is verrekte moeilijk om een nepperd te onderscheiden. Doos en papieren helpen dus ook niet meer.
Wat het meest betrouwbaar is, is dan toch de verkoper, of misschien ee factuur?
Geen idee. Het liefst heb je beiden, dus een betrouwbare verkoper en iets van bewijs. Garantie heb je nooit bij tweedehands, maar het is fijn als je ergens op kan terugvallen.
Bij vintage of neo-vintage is er ook de verzamelwaarde wat de premium maakt. Papieren vertellen je niet wat in al die jaren met horloge is gebeurd. Maar bv een toolset bij de seadweller is wel degelijk geld waard.
In euro’s misschien niet maar in courantheid wel. Ik zit alleen in de sub-500 euro categorie, omdat ik een hobby heb waar ik de +500 budgetten meer productwaarde vind vertegenwoordigen. Maar ook in de lagere budgetten is dat echt wel een factor. Of juist misschien vooral in de lagere prijsklasse omdat de courantheid minder hoog is.
Als er twee NY0040’s als voorbeeld te koop staan, één met duikfles en een zonder. Dan kan je op voorhand al invullen welke als eerst verkocht raakt. Is het geen cent waard? Misschien niet maar ik vind courantheid óók een waarde vertegenwoordigen.
En over die andere hobby; kijk eens een unboxing video van een moderne Leica. Die dozen vertegenwoordigen een serieuze waarde, ook leeg als los item op de tweedehands markt. Het zit dan ook prachtig in elkaar.
sorry Ed, ik had natuurlijk erbij moeten zetten behalve Eddie en fredpanarai1
Het paradoxale is dat bij (neo)vintage de staat van het horloge belangrijker is dan de compleetheid van de set, maar de B&P van deze modellen vaak wel meer de moeite waard zijn t.o.v. moderne B&P. Het vertelt toch een beetje een verhaal en de nostalgie van een ouder houten doosje doet mij echt wel wat. Soms met de nodige geuren erbij
Terwijl de B&P van nieuwe horloges geen reet aan zijn. Vaak goedkoop chinees spul of een cheapass pasje ala pinpas. Echter, een recent horloge zonder B&P vinden we dan weer verdacht
Zeg nou zelf: dit is toch veel leuker dan watch-only? :
Ik denk dat er dieven zijn, helers en dit soort figuren die papieren etc. faken. Wat betreft Rolex een complete industrie aan het worden.
Ik interesseer me totaal niet voor B&P, alleen pasje als het horloge nog binnen garantie is heb je wat aan. Echter, er worden zoveel horloges gejat om vervolgens online in een ander land te worden verkocht dat B&P wel meerwaarde heeft. De kans is gewoon kleiner dat er iets mis is. Helpt ook dat ik niet echt Rolex koop natuurlijk, is je kans op gejat sowieso 90% kleiner
Voor dezelfde prijs, sure. Voor 3k extra niet, kan dat doosje niet om de pols doen😜. Maar wel eens over dat het meer uitstraling heeft dan moderne doosjes!
Ook bij papieren kun je vaak aan kleine details zien of het klopt. Aan de achterkant van de Rolex stamped papers staat klein de print datum. Wanneer je een horloge uit 1997 samen met papieren uit 2005 vindt dan moet je ff doorvragen
Alle andere boekjes hebben dezelfde datum ergens staan. Dan weet je vlug zat of het een bij elkaar geraapt zooitje is of dat het plausibel is dat het OK is
En dan? De verkoper is in de meeste gevallen niet de originele eerste eigenaar dus heeft geen idee wat ie met jouw vraag moet.
En ga je het horloge dat je prachtig vindt, niet kopen omdat er achterop de papieren een andere printdatum staat? Ik heb helaas andere zorgen in m’n leven.
Tja als je de toegevoegde waarde er niet van inziet - wat ik kan begrijpen- dan wordt je het over dit soort subjectieve zaken toch niet eens
Conditie blijft het belangrijkste maar kan wel genieten van die extra zooi erbij
Tot je een service nodig hebt en je horloge bij Rolex als gejat staat geregistreerd…
Thanks voor de tip, leuk om te weten. Maar het ging me niet om het niet weten of een Rolex gejat is waarom ik ze niet koop, is meer dat ik liever wat anders koop voor m’n geld
Een horloge zonder papieren en doos is op de huidige horlogemarkt simpelweg minder waard en (soms) moeilijker te verkopen.
Er zijn immers behoorlijk wat mensen die alleen full set kopen dus daar ga je al…
Het is niet voor niets dat, zeker bij de AD, een gebruikt full set aanzienlijk duurder is dan eentje zonder én je inruil naar beneden gaat als je watch only inruilt.
Probeer zoals al genoemd is maar eens als 1e eigenaar een paar jaar oud horloge zonder doos en papieren te verkopen, dan lever je behoorlijk in op de prijs!
Persoonlijk vind ik het belangrijk dat een horloge niet gejat is, de staat goed is én onderhoudsbeurten evt. zijn uitgevoerd etc. De doos en papieren verdwijnen toch in de kluis.
Bij die DD doos mogen ze inderdaad zo’n Abre Magique meeleveren. Lang in de kluis gelegen waarschijnlijk. Stukje beleving zullen we maar zeggen.
Godmejaar wat meurt dat ding. Hoewel de landcode van de AD wel weer even dubbel bevestigd wordt.