“Full Set” geen cent waard?

Voor 450 euro maakt de verkoper het setje compleet en jij trekt voor 2k extra je portemonnee open :grimacing:

1 like

Iedereen blij toch?

1 like

Persoonlijk word ik niet blij om voor 1500 euro oplicht te worden

Sorry dat ik het zeg, maar dit slaat nergens op.

1 like

Er wordt heel veel over dit soort dingen gesproken hier op HF maar volgens mij checkt uiteindelijk niemand dit.

Oké, je hebt…

…gekocht en geen verdere vragen gesteld omdat…

…en je andere dingen aan je hoofd hebt.

Dan heb je op een dag een service nodig en ga je naar de AD. Die stuurt hem naar Rolex en daar is 'ie door de vorige (rechtmatige) eigenaar uit Verweggistan aangemeld als gestolen. Keurig met een politierapportje.

Mag jij met Rolex in discussie over wie er de rechtmatige eigenaar is…

Dus…

:point_right:t2: Ja

Leuk verhaaltje. Ik begrijp van jou dat dit onmogelijk had kunnen gebeuren als de papieren uit het juiste jaar kwamen?

Tjah, soms moet je dingen nu eenmaal uitkauwen.

Anyway. Mijn punt is dat red flags negeren en geen vragen stellen omdat je er waarschijnlijk toch geen antwoord op krijgt je kansen op problemen aardig vergroot. Ik heb een mogelijk probleem geschetst om dat te illustreren. Welk deel hiervan sloeg nergens op?

1 like

Het deel waar achteraf bijgevoegde papieren of niet kloppende papieren leiden naar een gestolen horloge. Hetgeen suggereert dat als er kloppende papieren bij zitten, de kans op een gestolen horloge veel kleiner is. Wat naar mijn inzicht niet waar is en juist een gevaarlijk beeld is waardoor meer onwetende kopers juist vatbaarder zijn voor oplichting.

Ik begrijp dat niet kloppende papieren in theorie een signaal zouden kunnen zijn dat er meer niet in de haak is. Net als het ontbreken van een doos, om maar iets te noemen.
Daarover vragen stellen mag, maar verwacht geen coherent eerlijk antwoord van de verkoper.

Het serienummer checken op stopheling is voor mij al veelzeggender dan correcte papieren bij het horloge, bijvoorbeeld.

1 like

Dit zou ik in de lunch ruimte op werk, toch echt meer waarderen dan telkens weer die baby fotos :rofl:. Maar dat was niet het punt…

Oké, daar verschillen we dan van inzicht, evenals over het mogelijke gevolg wat je schetst. En dat kan natuurlijk. Dat je niet persé moet hopen op een coherent antwoord ben ik met je eens.

Maar waar het wringt naar mijn idee is dat wanneer je allerlei signalen gaat negeren (in zoverre je hier op doelde, ik extrapoleer hier) omdat je het horloge mooi vindt, je mogelijk meewerkt aan heling en zo helpt het verdienmodel voor diefstal in stand te houden. Maar ik weet het, dan trek ik het wel ff een stukje verder door :face_with_peeking_eye:

1 like

Plus 1

Helemaal met jou eens!

Ik had niet verwacht dat er zoveel verschillende meningen zouden zijn! Even een zwaar doordachte scientific poll :smile:

Stel dat de prijs van twee aangeboden horloges exact hetzelfde zou zijn…. welke zou je kiezen!

• 3 krasjes, geen box & papers
  • 4 krasjes, full set
0 stemmers

Totdat door de AD de politie gebeld wordt en je voor heling wordt aangehouden, dan piep je wel anders!

alleen leert de praktijk dat de prijs verre van gelijk zal zijn

Het idee was dat er toch wat mensen zijn die helemaal niks om de box & papers geven en dus waarschijnlijk een horloge in een iets betere staat zouden verkiezen boven een full set voor dezelfde prijs.

In de praktijk kom je dit inderdaad nagenoeg nooit tegen, mits de staat echt erbarmelijk is.

Nou mensen, jullie horen het. Check de papieren beter dan dat je het horloge zelf controleert, want voor je het weet verdwijn je in de gevangenis!!!

2 likes

Dat is enkelt mogelijk als je het horloge heb aangekocht voor een bedrag waarvan je had kunnen vermoeden dat het niet helemaal klopte, zodra je een marktconform bedrag betaal, spreek je van ter goeder trouw.

Inderdaad. Maar je hebt een gesloten goed onder je dus waarschijnlijk heling achter je naam staan.