“Full Set” geen cent waard?

Dat is alweer een andere verhaal. Maar dan is de heling ook alweer verjaard. Maar bij recentere horloges gaat dit wel weer van toepassing zijn.

1 like

klopt
ik zeg dan ook dat de transaktie niet verdacht moet zijn en de koper dient zich te vergewissen van de juistheid.
“te goeder trouw”

Zoals ik al zei zit er verschil in oude en nieuwe horloges. Ik heb bij de politie gewerkte en vanuit mijn kant is het misschien een stukje niet afgesleten beroepsdeformatie, maar als ik een recente Rolex zou gaan kopen en er zitten geen doos en papieren bij dan haak ik af.

En wat betreft de opmerkingen hier dat mensen geen premium betalen voor horloges zonder doos en papieren:

Met recente horloges geef je je dan een beetje op glad ijs. Als een full set Submariner uit 2020 12.5k kost en je kan het horloge zonder doos en papieren kopen voor 9.5k, ben je dan nog wel volledig te goede trouw?

2 likes

Je vergeet “en de prijs is te mooi om waar te zijn”.

Als een full set Submariner 12,5k kost en watch only 9.5k, is de prijs dan te mooi om waar te zijn? Niemand betaalt toch 3k voor doos en papieren?

Dat kan ik niet beantwoorden,
er is vast wel iemand met de juiste kennis.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Zoals je wel duidelijk is geworden hecht ik totaal geen waarde aan doos of papieren, maar ook ik zou geen Rolex <10 jaar oud zonder papieren kopen. Inmiddels is wel duidelijk dat die papieren een waarde vertegenwoordigen en is het ontbreken ervan per definitie een teken van onzorgvuldig eigenaarschap of erger

2 likes

Als leek zal je ermee weg komen. Als je op de site van Rolex kijkt en je ziet dat ze bij de AD voor 10k verkocht worden, dan kan je wel aannemelijk maken dat je te goede trouw bent.

En ik denk dat daar ook een beetje de nuance zit in de discussie hier….

Er schijnen ook kopers te zijn -van het type geld speelt geen rol- die in bijv. mondaine wintersportoorden een Rolex kopen en letterlijk de doos en papieren in de openbare vuilbak voor de winkel werpen.

Je vraagt je alleen af waarom zo iemand z’n horloge dan ooit weer verkoopt en daarmee op de markt komt. Immers geld speelde toch nooit een rol…

1 like

Ik heb ook meegemaakt dat een ex-voetballer een platinum daytona zonder papieren probeerde te verkopen. Werd een lastig verhaal. Hij had gekocht in z’n toptijd van een handelaar die zichzelf de spelersgroep binnen had geluld. Nu wilde hij ervan af omdat hij er op uitgekeken was, maar niemand brand z’n handen eraan. De platinum daytona was destijds pas 4/5 jaar op de markt.

De mensheid wil bedrogen worden…

Laatst ook weer een verhaal over een lid dat een Rolex ging inruilen op een ander… treurig maar waar.
En een jaar of wat geleden nog een briljant maar oh zo treurig verhaal dat inmiddels is gewist…

Ook in het blauwe gedeelte heb ik meer dan eens een Rolexdoos gezien die straight outta China kwam… maakt het uit… verschillen met een echte zijn miniem en als iemand een stijve plasser krijgt van een doosje… prima!

Anyway… het gaat om het horloge, de staat daarvan en een doosje en wat papieren… nice maar allesbehalve doorslaggevend voor het genot van het horloge als je dat koopt.

Als verklaring voor het bestaan van legitieme watch only aanbieders is dat is dan weer een drogreden (secundum quid mocht iemand het interesseren). Als er al sprake is van oom Dagobert’s die dozen wegmieteren, dan is dat natuurlijk nooit in aantallen die invloed hebben op de markt. Maar de anekdote zie je wel voor je natuurlijk, die sjeik bij de boutique in Gstaad de z’n PP doos in de afvalbak van de Mac ernaast knikkert :laughing: vermakelijk if nothing else.

Nee in mijn beleving zijn er twee redenen die daadwerkelijk invloed hebben op de markt:
1: mensen die Rolexen (etc.) op het vliegveld, in Zwitserland, etc. kopen en de doos weg doen om invoerrechten te ontlopen.
2: gejat spul, veelal van over de grens.

Dat terzijde, als mensen weigeren de link tussen watch only en diefstal te zien en lekker voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten dan mogen ze dat doen wat mij betreft. Maar dan ook geen gepiep als dat ding op een drukke zaterdagmiddag van je pols getrokken wordt. Heb je zelf aan bijgedragen.

2 likes

Van Geneve naar Bellagarde is 2Km, er is geen grens, geen niets.
Doos ff bij La Poste naar binnen schuiven en terug.

1 like

Je bedoelt Bellegarde, Bellagarde ligt aan de andere kant van Fr.
Maar wel straf zeg, geen douane, dat is over een brug dat je de grens kruist? De Rte de Bellegarde D948B?

Ooit in 2008 ben ik met de wagen naar Geneve gereden voor de horlogebeurs. Met de auto. Navi ingesteld en route gevolgd. Ben 2 keer de grens overgestoken in een onooglijk klein dorpje en daar was een bemande douane post. Bij het binnen komen niet gestopt. Bij terugkeer wagen ondersteboven gekeerd, vermoedelijk op zoek naar doos en papieren van mijn CH horloge. Ben zelfs mee naar binnen moeten gaan in de douanepost zelf.
En dan te bedenken dat je ergens anders zo erdoor kan. :thinking:

Charlize Theron draagt toch ook mooie horloges? Daar mag best die uberfull set compleet mee gemaakt worden. Mooie ad van Dior

Sorry ik was niet duidelijk.
Bellegarde sur Valserine.

Nog nooit zelfs maar iemand gezien, er is wel een of ander hokje waar een paar lui zitten te kaarten oid :rofl:
Maar ik denk dat niveau Renault Ankara met aftandse vouwwagen niet echt hun interesse trok.

https://www.google.nl/maps/place/Bellegarde-sur-Valserine,+01200+Valserh%C3%B4ne,+Frankrijk/@46.1076503,5.750667,13z/data=!3m1!4b1!4m6!3m5!1s0x478c8323200889cb:0x408ab2ae4c216d0!8m2!3d46.107599!4d5.826179!16zL20vMDd0cDVr?entry=ttu

Ook op tripadvisor.comp/populairesmokkelroutes/zwitserland? :sweat_smile: