De compleet afgeragde G-shocks die hardwerkende mannen dragen (en die 's avonds vervangen worden door iets fatsoenlijks) hebben een functie, soit. Dressers onder een strak pak: functie, style en statement. Maar wat als de functie wegvalt? Is een mooi horloge dan nog wel done?
Achtergrond van deze vraag: Ik kwam niet voor niets ooit hier terecht; ik hield van horloges en keek graag naar al het moois dat er is en hier voorbij kwam. En juist dat kijken werd een ding na een derde beroerte waardoor ik slechtziend werd. De tijd aflezen op een horloge ging nog maar moeizaam dus de horloges gingen in de la en de snelkoppeling naar het forum in de prullenbak. De pratende horloges waar de ergotherapeut mee kwam: nee danku. Niemand wil in de rij bij Albert Heijn van a-seksuele-antwoordapparaat-Annie horen dat het vijf over drie is.
Maar het borrelt inmiddels toch, ik draag mijn horloges weer en ben zelfs op zoek naar iets nieuws. Dat wordt in mijn omgeving maar raar gevonden. Okee, ik kan inderdaad niet even snel kijken hoe laat het is, maar ik kan er als ik er de tijd voor neem (no pun intended) wel van dichtbij naar kijken en genieten van de wetenschap dat ik iets moois draag. Voor mij genoeg, maar is een horloge zonder directe functie inderdaad in de categorie Stephen Hawking met high tech hardloopschoenen, maw (en ik citeer een collega) “wel een beetje raar”?
Ik draag op mijn werk horloge na geen enkel horloge om zijn oorspronkelijke functie .
Het is een sieraad, een stukje eigen trots, een groot stuk plezier.
Het is vooral mooi!
Hoe laat t is zie je overal om je heen of op je telefoon.
Ik kijk eigenlijk zelden naar de tijd. Daar heb ik een klok of telefoon voor. Ik kijk naar het horloge.
En zolang je dat nog kunt ben je een gelukkig mens. Toch?
Succes!
Mooi dat je weer denkt aan iets voor jezelf wat je ooit plezier gaf! Raar of niet, iedereen mag gelukkig zelf doen waar hij/zij zin in heeft zolang het anderen niet schaadt. Ik hoop dat je weer opnieuw veel plezier van horloges zult hebben, niet alleen om de functie, als sierraad en misschien wel extra als statement… Jij leeft jouw leven!
Wat is de functie van een ring, een armband, een ketting met een hangertje, een broche?
Als jij een horloge wil dragen zie ik geen enkele reden om dat niet te doen.
Integendeel, je toont zo juist dat je boven je handicap staat.
Daar heeft je collega niks van te vinden. Als jij door ziekte niet zomaar even de tijd af kunt lezen, maar je hebt schik in een mooi horloge om de pols als je er (met een loep? en een lamp?) naar kijkt, dan hoort ie z’n bakkes te houden en “goh, wat een tof horloge, waarom niet?” te roepen.
Klinkt misschien wat hard, maar de Nederlandse cultuur laat onder het mom van “we zijn zo lekker direct” alle hoffelijkheid vaak varen, en mensen slaken commentaren terwijl het niet hun plek is om dat te doen.
Als jij dat gewoon cool vind, en je hebt er schik in zeg ik dat het absoluut done is. Al was je blind. Als je er presentabel en leuk uit wilt zien, vooral doen. Had Hawking dan maar blootsvoets en in een lendendoek in die stoel moeten hangen? Waarom mag iemand met die handicap geen mooie schoenen willen hebben?
Niks bij te dragen behalve dat ik het eens ben met bovenstaande!
Daarnaast zijn er ook de iets grotere horloges die je duidelijk voelt als je ze draagt. En de luidruchtige uurwerken die je voelt tollen op je pols als je je arm beweegt. Daardoor weet je dat je een horloge draagt, ook al zie je hem niet scherp. En daardoor weet je dat je een baas bent.
Echt niet raar. Het leven biedt voldoende ellende en tegenslagen, dus pak die (kleine) dingen die je dagelijks leven net iets opfleuren. Prachtig dat je van je horloges kan genieten!
Wat is je huidige favoriet? En heb je al iets specifieks op het oog?
Laat ik het zo zeggen, de mensen die een beetje raar zijn, zijn altijd het leukst. En als je er puur pragmatisch naar kijkt is het inderdaad een beetje raar, niks mis mee.
Grappig detail is dat ik, toen ik na de eerste beroerte in een rolstoel terecht kwam ook geen mooie schoenen meer ging kopen om wat anderen zouden denken. Terwijl mensen als eerste naar je voeten kijken in het voorbijgaan om te zien of je geen afgetrapte schoenen draagt en stiekem gewoon kunt lopen. (Inmiddels loop ik weer en is de achterstand qua schoenen kopen ruimschoots ingehaald).
Maar inderdaad, je hebt gelijk over het commentaar van anderen een overtuigend punt. En ik heb nu een antwoord voor de volgende gefronsde wenkbrauw die me van een ongevraagde mening voorziet, thanks