Functionaliteit van handopwinders

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met handopwinders. Zijn het charmante en karakteristieke horloges of halen de horloges het bloed onder de nagels vandaan?

En dan: tips voor het gebruik?

De Speedmaster FOIS haalt letterlijk het bloed onder je nagels vandaan.

Ik vind ze wel charmant

Wat valt ervan te zeggen. Je moet ze opwinden. Kleine moeite.

3 likes

Niks mis met handwinders. Vaak een iets slanker horloge dan een automaat. En wat betreft het winden :wink: als de kroon aan de kleine kant is (of je hebt grote knuisten), dan zijn daar hulpmiddelen voor.

5 likes

Ik draag met voorkeur voor automatics. Handopwinders overweeg ik, als het speciale gelegenheidshorloges (horloges die je niet vaak draagt) Ik kiest dan voor simpele complicaties en zonder datum. Dan is het opwinden van het uurwerk een genot.
Handwinders met complicaties als triple date en/of moonphase. Dan is het geen genot. Iedere keer maanstand aanpassen is geen pretje.

Succes

Je moet de kroon tussen duim en wijsvinger opwinden :wink:

Serieus: voor de accuraatheid van het uurwerk bij dagelijks dragen is het beter om hem op een vast tijdstip op te vinden, bijvoorbeeld na het opstaan.

1 like

Draag zelf op dit moment alleen nog handopwinders.

Jazeker, voor het slapen gaan opwinden, dan is de veer bij het dragen nl. niet geheel gespannen. Was ooit een tip van een oude juwelier. Hoort nu bij de rituelen.

5 likes

Niet willen opwinden (of verzetten) met het horloge om de pols. Maar ja, dat ligt natuurlijk voor de hand.

Heerlijk hoor, een handwindertje. Geeft toch een speciale klik vind ik. Waar ik een hekel aan heb zijn bijvoorbeeld de Seiko 7S26 uurwerken die alleen automatisch opwinden. Alleen handwinden is geen bezwaar voor mij.

6 likes

Ik ben erg gecharmeerd van mijn exemplaar. Maar dat betreft wel een horloge zonder complicaties die beperkte polstijd krijgt, dat kan er mee te maken hebben dat het charmant ipv irritant is in mijn ogen. Iedere keer alle complicaties weer goed zetten is misschien voor sommigen een drempel.

's Avonds voor het slapen gaan even opwinden voor het meeste genot.

1 like

's ochtends met een kopje koffie lekker rustig je horloge opdraaien… Heerlijk! ( en dat komt van een 24 jarige :wink: )

4 likes

Handwinders zijn leuk. Elke keer leuk om te zien hoe het uurwerk ‘tot leven’ komt.

5 likes

Ik begrijp eerlijk gezegd nooit zo goed waar dat vandaan komt eigenlijk. (Je leest het vaker, ook op Watchuseek). Je horloge opwinden is zoiets als een fles wijn ontkurken. Batterijen in je zaklamp/camera doen. Je telefoon opladen. Maar dan leuker en veel sneller.

Nooit zo’n opwindhulpje gehad, beschadigen ze je kroon niet? Of zijn er er ook met messing/bronzen bekje? Daarbij verhoogd risico op schade als afbreken lijkt me.

1 like

Ik vind handopwinders erg leuk.
De charme van het opwinden, vaak het mooiere zicht op het uurwerk en over het algemeen dunner.

8 likes

Als je het met beleid doet, gaat er niets mis. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik heb een aantal vintage horloges met zulke kleine kroontjes, dat het opwinden bijna niet mogelijk is. Een andere (niet originele) kroon plaatsen vind ik een stap te ver, dus is zo’n handwinder misschien een goede optie. Ik had ze ook liever gezien met een rubber dopje of zo.

2 likes

Hartelijk dank voor de reacties!

Wellicht voeg ik binnenkort een handopwinder toe aan mijn collectie. Dat zou dan meteen mijn eerste mechanische horloge zijn. Vandaar mijn vragen.

:+1:

Voor wat het waard is:

Heb hier twee van die dingen liggen en gebruik ze nooit, vind het maar ondingen. Zelf opwinden is toch een stuk makkelijker/sneller en meer gevoel in wat je aan het doen bent.

Zelf ook meerdere horloges met kleine kronen.

1 like

Handwinder no date ben ik wel fan van.
Opwinden gelijk zetten en klaar :smiley::+1:

Maar je moet wel consequent blijven winden.
Anders staat hij stil, overkomt mij wel eens.

1 like

Heb alleen maar handwinders haha.
Mooiste wat er is en idd net voor het slapen gaan of met opstaan een uitkiezen en deze opwinden en die kan er weer tegenaan.