Functionaliteit van handopwinders

Handopwinders zijn voor mij het toonbeeld van een prachtig mechanisch apparaat. Bedenk dat die technologie al heel oud is en eigenlijk - in de basis - door talloze fabrikanten tot op de dag nog steeds wordt gebruikt.

Een handopwinder zonder datum is het makkelijkst te bedienen. Je draait hem voorzichtig op en op enig moment begint de secondewijzer zelfverzekerd te zweven. Een heerlijk moment.

Met dag en datum aanduiding heb je er iets meer werk mee als je 's morgens aan de koffie zit. Als hij al een poosje niet heeft gelopen moet je vaak vele malen aan de kroon draaien om alles weer in de actuele stand te zetten. Vooral bij de oudjes die geen ā€œsnelverzetā€ hebben is dat een hele tour maar tegelijk ook de charme van deze oude techniek…

Ik zou iedereen aanraden tenminste ƩƩn handopwinder in de collectie op te nemen, als een ode aan de horlogerie. Hier de mijne, uit maart 1963.

Daarnaast is de handopwinder voor velen de opstap naar meer diepgang in de horloge passie. Is jouw ambitie groter dan het af en toe verwisselen van banden? Wil je echt weten hoe een mechanisch uurwerk functioneert en leren hoe je zo’n uurwerk zelf kunt servicen?

Dan is daar de handopwinder om je te begeleiden op dit inspirerende pad!

10 likes

Persoonlijk heb ik een voorkeur voor handopwinders. En niet enkel omdat ik een horloge geen twee dagen achter elkaar draag. Vind ze meer charme hebben :wink:

2 likes

Totdat hier op het forum iemand met reuma zich meldde snapte ik het nut van deze gereedschappen ook nooit. Als je goede vingers hebt is het opwinden een kleine moeite.
OT Die paar slagen extra draaien stelt niks voor, dus zelf heb ik geen voorkeur bij een automaat of handwinder. Een automaat moet ik ook vaak bijzetten omdat ik ze heb laten leeglopen.

1 like

Iets voor ā€œhet grote Gratisā€ topic? :kissing_heart:

1 like

Ik zou graag alles wat ik heb als handwinder hebben, ik heb er nu nog maar 1 en die staat te koop.
Voor mij is uren, minuten en seconden voldoende op mijn horloges. Als het dus had gekund waren al mijn horloges handwinders zonder datum.

Ik vind het gewoon leuk om dagelijks even aan het kroontje te draaien en zo een fraai stukje techniek levendig houdt. Automaten zal ik nooooooooit handwinden, die schud ik wel beleid tot leven en zet ze gelijk en dan dragen. Een handwinder zonder datum is gewoon lekker simpel, aanslingeren en gelijk zetten.

Edit: Ik zie dat ik jouw post reageer i.p.v. op het topic @lencoth :slight_smile:

4 likes

Handwinders zijn fijn! Ik wissel toch bijna elke dag van horloge dus opwinden moet ik toch, mijn Sturmanskies hebben sowieso allemaal een gangreserve tussen de 49 en 53 uur

2 likes

Handopwinders kies je voor de charme… wil je gemak, koop een quartz.

1 like

Handwinders vragen meer aandacht en scheppen een band. Ze zijn meer afhankelijk dan een automaat. Je gaat er echt even voor zitten en neemt het horloge in je hand. EƩn draaitje en het tikt weer. Het heerlijke geluid van het opwinden schept rust. Bedachtzaam draai je het op tot het punt waar je het horloge kent. Dan weet je hoe lang het weer loopt en wacht je soms met opzet even of dat klopt. Je pest het horloge een beetje en laat het even stilstaan. Dan draai je het weer op met weer een slagje erbij. Hoe lang houd hij het nu vol vraag je je af. Zoiets bereik je nooit met een kwarts en maar ten dele met een automaat. Hoewel ik die ook graag draag.

5 likes

Wat heb je dat prachtig verwoord! :hugs:

1 like

Weinig tijd, dan een quartz uit de doos.
Wel tijd, dan 's avonds een mechanieke, automatic of handwinder maakt niet uit, je moet ze op tijd zetten.
Alle mechanieken zijn bij mij no date, zonder bril zie ik de datum toch niet, maar de datum moet wĆØl kloppen… allemaal gedoe.
Ik heb 2 handopwinders, hele mooie, krijgen veel draagtijd.
Dacht altijd dat het opwinden vervelend zou zijn, maar het is geen probleem, datum instellen is vervelend.

2 likes

mee eens, maar het wordt steeds moeilijker een horloge ZONDER datum te vinden (als het een nieuw horloge betreft)

1 like

Helemaal waar. Je wordt gewoon de vintage ingejaagd !

1 like

Hier 2 vintage handwinders in de collectie en draag ze met regelmaat!
Beide gelukkig wel zonder datum :sunglasses::innocent:

Kan echt genieten van het opwinden, echt een heerlijk geluid 🄰

8 likes

inderdaad. Ik vind vintage op zich prima, maar vaak toch wel iets te klein formaat en helaas kan ik er niet goed tegen als er al krassen op zitten als ik een horloge koop (dat is natuurlijk een afwijking :slight_smile: )

Hier mijn handwinders, showtime !

=edit= en nog een incoming, Seiko Chariot
20190218_201311

10 likes

Je hebt helemaal gelijk! In sommige gevallen kunnen ze zeker uitkomst bieden.

1 like

HĆ©, dat doe ik ook altijd. :slight_smile:

Show us your handopwinders…:hugs:

1 like

Twee posts boven je,… :wink:

2 likes

Jullie weten het wel te verkopen!

:grin:

1 like