Echt heel belangrijk voor de totaal ervaring is dat je de handwinder dicht bij je oor houdt, dit mag je als ochtend- of als avondritueel doen.
Je hoort dan ook hoe de verschillende uurwerken klinken bij het opwinden. (uh… of ben ik de enige die dat doet…)
Ik zat vorig jaar met dezelfde vraag, maar ik vind ze heerlijk (alleen niet als daily beater). Even opwinden en een heerlijk tikkend geluid. Maar wel voor het weekend of speciale gelegenheden, ik heb geen zin om continue er maar aan moeten denken om het horloge op te winden omdat het anders stil gast staan.
Het thema van de Huishoudbeurs is ‘opwinding’ hoorde ik eerder vanavond. Jouw proza kan daar zo voorgedragen worden! Hoewel daar de term handopwinding daar waarschijnlijk een iets andere lading zal hebben…
Ik ben zelf overigens te lui voor handopwindertjes, vergeet ze dan ook aan te zwengelen en dan plots staat de tijd stil. Niet fijn.
Dat laatste vind ik nu juist een echte toevoeging: dat een handopwinder de tijd af en toe ook even stil zet als je hem vergeet! Super ontstresser zou ik zeggen!
We kunnen best met wat minder opwinding toe lijkt mij. En wat er is wat meer genieten!
Als Ik op vakantie ga wind ik mijzelf en mijn horloges niet meer op. Na anderhalve dag stopt het concept tijd en kom ik overal noch op tijd, noch te laat.
Eigenlijk toch niet, ik moet altijd weten hoe laat het is. Ook op vakantie.
Is het ook zo dat een handwinder minder snel een service-beurt nodig heeft? Omdat hij misschien vaker stil staat en dus minder ‘slijt’?
Laat maar weten als ik met mijn briljante vraag maar gewoon terug moet gaan naar het ‘Domme Vragen Topic’
Een handwinder heeft niet de eigenschap dat hij vaker stilstaat, dat wordt bepaald door de gangreserve en de mate waarin jij het uurwerk gaande houdt.
Overigens is een handwinderuurwerk wel minder gecompliceerd in de basis, omdat het geen automatische opwindmodule heeft, dus ook minder slijtagegevoelig.
Ik heb er hier een aantal liggen maar de meesten mogen wel eens nagekeken worden. Eén paar oude getrouwe dienders lopen keurig op tijd. Maar de meesten niet. Ik wind ze van tijd tot tijd op en houd ze bij mijn oor. Sommigen tikken traag. Als n wekker. Sommigen sneller. Kijken wie het het langst volhoudt en de afhakers een beetje nursen. Ik draag vaak horloges los in mn broekzak en geef ze dan af en toe aandacht. Dat helpt. Soms.
Ik heb eigenlijk niet zoveel met handwinders, doe mij maar een automaat. Zo’n lekker “zzzzt” geluid als je een snelle beweging maakt met je pols.
Ik heb wel een aantal handwinders, maar die zijn vrijwel allemaal uit de tijd dat er nog geen automaten bestonden, zoals deze:
Ah top. Ja ik maakte uit een aantal berichten hierboven op dat men de handwinders gemiddeld minder draagt. Dus vaker stilstaan was mijn conclusie. Maar dat hoeft idd niet.
Tnx