Funky Cartier

Bijzonder dat het een merk lukt om alleen maar lelijke horloges te maken (smaakgebonden uiteraard, dus mijn subjectieve beleving).

2 likes

Hahahaha… Bij die hipsterkoffie die we nog eens moeten doen kunnen we dan direct drie dingen verkennen:

  • Waarom mag een herenhorloge niet iets vrouwelijks hebben?
  • Wat geeft je het idee dat een Reverso geen ouwedames-vibe heeft?
  • Wat is vrouwelijk eigenlijk?

:wink: Wat die Allongee betreft, ik vind ze niet op Chrono. Ik ben wel van het genderbenden, maar ik ben dan ook een vette veertiger met een volle baard en een aan zwaartekracht lijdend scrotum, dus ik voel me niet bedreigd en heb makkelijk praten. Don’t call me surely. :slight_smile:

Nou nou, dit topic gaat over Cartier. Geen enkele reden om Hublot, Richard Mille en Audemars Piguet er bij de haren in te slepen.

3 likes

Heerlijk. We hebben een haat-liefde relatie. Soms totaal oneens, soms perfect op 1 lijn :kissing_heart:

1 like

Ik snap best dat je dat zegt, ik heb het ook lang gedacht, maar als je eenmaal wat meer in het merk hebt verdiept ga je bepaalde details en modellen echt waarderen.

3 likes

Dat mag zeker wel. Hallo, je spreekt met die gozer die alleen maar horloges heeft die kleiner zijn dan 35mm :stuck_out_tongue:
Maar er is een verschil tussen een herenhorloge dat iets vrouwelijks heeft, of een dameshorloge.

Ik kan hier eigenlijk heel kort over zijn: we hebben te maken met een mening (mijnerzijds) die voortvloeit uit ordinaire merkbeleving. Of in dit geval: model/ontwerpbeleving.

Een ouwe heren-vibe, vind ik.

Goede vraag. Ik denk niet dat het antwoord in een enkele zin of woord is te vervatten, maar ik doe brutaal een poging.
‘Zacht’.

Gebrek aan scherpe hoeken of lijnenspel. Dat heeft niet te maken met mooi of lelijk maar met ontwerpkeuzes en uitstraling ten gevolge daarvan. Ik ga even een hele riskante uitstap maken naar een ander horloge dat ik een ‘zachte’ c.q. feminiene uitstraling vind hebben: de SARB035. Nogmaals: ik verbind hier geen mooi of lelijk aan. Ik heb er nota bene zelf een gehad (weliswaar 033).

2 likes

Ach, wat is het verschil nog op die leeftijd? :slight_smile:

Hmm. Ik vraag mij af wat er in de post-kracht samenleving van dat idee over gaat blijven. We spreken elkaar over 30 jaar. Niet over veertig, de kans is niet groot aanwezig dat ik het haal.

Om het on-topic te halen: Zo’n mooie gerekte Cartier Ollongren die @AmsterdamVintageWatches in de eerste foto liet zien, jawel, die zou het aan mijn pols ook wel doen. :ok_hand: Ik ben soms een zachte man. Daar past zo’n horloge wel bij.

1 like

Deze is van een vriend van me :wink:

19 likes

Heel mooi!

1 like

Ja, maar je gaat niet alleen:
je krijgt gezelschap van de eigenaar van een submariner met een klein vlekje :grin:

1 like

Vandaag kwam ik de Asymètrique weer eens tegen in ‘Bring a Loupe’, voor mij persoonlijk de mooiste! Net wat speelser dan de standaard tank

6 likes

Hahahah, ja die had ik gezien. :joy::joy::joy:

1 like

Absoluut geweldig topic!
Wat een bizarre en mooie horloges komen hier voorbij.
Sommige zie ik graag om mijn pols, andere modellen weer wat minder, en enkele absoluut niet :smirk:

Er is een ding dat in mijn beleving ook nadrukkelijk naar voren komt in deze reeks van Cartier ontwerpen:
Elk model, hoe bizar, speels, of uitbundig ook, getuigt van pure klasse.
Er is een soort intrinsieke kwaliteit verbonden aan deze horloges.

En dat is ongelooflijk knap: waardering en respect heb ik daarvoor.

Cartier heeft toch ook wel een mooie en aparte geschiedenis. Veel te vinden op www.
De moeite waard om kennis te nemen daarvan.

Intussen voel ik me heerlijk bij de omegaatjes, Longines, tissootjes etc etc, dat gaat ook niet veranderen. Maak momenteel een behoorlijke omslag mee naar een type horloge dat ik vroeger met afgrijzen bekeek.
Het is niet te voorspellen waar het heen kan gaan met smaak.

Wat een heerlijke hobby is dit waar je op de golven van het forum meegevoerd kan worden naar hoeken die volstrekt onbekend waren.

Dames en heren geniet ervan!

5 likes

Bravo! Well spoken en leuk om te lezen man. Dergelijke modellen zijn niet heel toegankelijk maar zeker intrigerend. Leuk dat jij dat ook zo ervaart. Vroeger vond ik het niets maar over de jaren ben ik het meer en meer gaan waarderen. Dat is ook het leuke van horloges, iets wat je nu maybe lelijk vindt kan over 10 jaar met trots om je pols zitten :):grin:

2 likes

Auro approves.

9 likes

Prachtig, prachtig, bedankt voor het delen👌

Intussen bleef ik ook kijken naar de kleine Cartier op de pols van Mr. Goldberger:


Dat kan dus heel goed :+1:

Oh ja, op 10:48 wordt verwezen naar een boek, daar wordt volgens mij “Cartier Tank Watch” van Franco Cologni bedoeld. Aanrader voor de liefhebber :+1:

1 like

Deze heb ik altijd erg mooi gevonden.

15 likes

Deze 2 zijn ook ook wel apart.

5 likes

Ik vind deze erg mooi en lekker apart ook!

2 likes

I think we have a winner! Cartier “Sheikh” gemaakt in 3 kleuren goud. 2 stuks ooit geleverd ter ere van Dakar rally :heart_eyes:

26 likes

Best een mooie kastvorm, zo’n keffiyeh

1 like