G-Shock vraagje batt.

Hallo,

Ik wil een nieuwe batterij inzetten in de G-Shock DW6900 ( oude module 1289 )
maar ik krijg het batterij-klemmetje niet los :grimacing:
Ben bang iets te verbuigen of erger.
Heb wat youtube bekeken maar hier werd het ook niet duidelijk.
Dus, hoe werkt dit precies?
Moet simpel zijn maar ik krijg het niet voor elkaar :blush:

Lukte mij laatst ook niet, zonder de boel te slopen, heb uiteindelijk het horloge laten voorzien van een nieuwe batterij.
Ben ook erg benieuwd hoe het wel netjes lukt.

1 like

Ja, al kon iemand maar een simpel tekeningetje maken van het mechanisme
en wat de bedoeling is.

Dank voor de reactie(s)

Misschien heb je dezelfde gezien op YT, maar in dit filmpje leggen ze het redelijk duidelijk uit: https://youtu.be/ugu-68gP-jo
Succes in ieder geval!

2 likes

Dank! maar dit is de nieuwe module en daar heeft de batterijruimte een ander ontwerp.
Ik heb de oude module.
( Die overigens nog wel geprogrammeerd is tot het jaar 2032 )

Kun je een foto maken van wat er bijzonder is aan jouw model?

Voor zover ik heb kunnen constateren is het basisprincipe bij Casio min of meer identiek over de hele lijn. Je hebt een batterij die onder een stukje verend metaal ligt dat aan de ene kant scharniert en aan de andere kant een haak heeft dat onder een stukje kunststof geklemd zit.

Met de ene hand oefen ik dicht bij de haak druk uit op het verende stukje metaal, met de andere hand + de kleinste horlogeschroevendraaier die ik heb duw ik de haak naar buiten toe. De haak springt dan los en de batterij komt vrij.

1 like

De 1289 lijkt een complete plaat te hebben met 4 schroeven ipv en losse klem.

Dit is een andere module dan die ik heb.
( zijnde 1289 )

1 like

Het ging me om het principe, Vandaar ook de vraag of je een foto kan maken van wat er afwijkt.

1 like

Nee, dat is niet zo.

Kan het niet goed zien, foto is incompleet. Bovenste deel zou zowel de haak kunnen zijn als het scharnier.

1 like

Dat is nu juist de kwestie :slightly_smiling_face:

Dus waar moet ik tegen duwen of trekken? :thinking:

Het lijkt me dat je het omhoog staande lipje tussen de 2 schroeven boven de batterij iets naar de batterij moet duwen, omdat de lip over de batterij daar overheen/omheen lijkt te haken.

image

Zo te zien is het de haak.

afbeelding

1 like

Je moet de haak naar buiten duwen om deze onder de klem vandaan te trekken. Omdat e.e.a. onder mechanische spanning staat, helpt het vaak om wat druk op het verende deel uit te oefenen.

Dus dan zou je dat rechthoekige ding precies in het midden dus naar
beneden moeten drukken? :thinking:
Dat lijkt me logisch, tenminste als dat de haak is.

1 like

Naar beneden duwen en als de haak niet zelf losspringt vanwege de mechanische spanning, even helpen met een kleine horlogeschroevendraaier. Geweld niet noodzakelijk en zelfs ongewenst.

1 like

Ik dacht huist naar binnen.
Omdat je anders het oog van de klem verbuigt en misschien breekt.

Je zei net dat ik naar buiten moest duwen.
Maar je bedoeld dus richting het midden van het uurwerk?