Ga je dragen op basis van wat het heeft gekost?

Gewetensvraagje :slight_smile: Iedereen is hier liefhebber van horloges. Iedereen doet dit binnen zijn budget. Dat budget wordt natuurlijk niet alleen bepaald door draagkracht maar ook door wat mensen belangrijk vinden. Je kunt genieten van een Rus van 35 euro en ondertussen een BBQ aanschaffen van 3000 euro. Of je steekt je geld in een dure Zwitser en koopt een BBQ van 15 euro bij de Blokker. Dat zijn keuzes.
Maar hoe ga je om met je collectie. Er zitten goedkope klokjes bij en dure uiteindelijk. Blijven de goedkopere dan toch uiteindelijk liggen en wordt de daily uiteindelijk toch steeds de wat duurdere? Ik ben heel nieuwsgierig hoe dat bij jullie speelt. Of niet speelt.

5 likes

Goede vraag! Uiteraard blijven de duurdere horloge’s voor mij toch iets speciaals om te dragen, dat is ook de reden dat ik deze niet als een dagelijkse horloge om de pols heb. Hierdoor is er ook genoeg draagtijd voor de “goedkopere” horloge’s, die ik vaak met net zo veel trots draag. Dit omdat achter elk horloge wel een mooi verhaal zit.

5 likes

Ik denk dat het voor velen een psychologische brug is (voor mij althans wel) Ik kan bijvoorbeeld wel €5000 aan een boot of motor uitgeven, maar nog niet aan een horloge. Komt ook omdat iedereen in m’n omgeving (op m’n vriendin en ouders na) me voor gek zouden verklaren denk ik :wink:

Op dit moment is m’n duurste horloge een Tudor Pelagos. Die draag ik alsof hij van glas is… Zodra ik thuis kom gaat hij vaak gelijk ook weer af om in de vitrinekast te verdwijnen haha.

3 likes

Maar draag je die dan dagelijks of heb je andere klokken om af te wisselen?

Zeker zijn dure horloges voor mij specialer. Maar dat betekent zeker niet dat ik ze minder draag. Ik draag dagelijks mijn nieuw gekochte Rolex subC op de bouw als beater. Zo geniet ik er van op mijn manier. En soms draag ik een cheapie tijdens een diner. Het kan allemaal.

8 likes

Ik heb er een stuk of 10-12 (geen idee hoeveel precies eigenlijk :wink: ) maar de meest gedragen is de G-shock Riseman. Gewoon omdat het een bots-klok is waarbij ik niet na hoef te denken wat er mee kan gebeuren. Al mijn horloges zijn in nieuwstaat en dat wil ik graag zo houden :wink: Ik ben echt extreem zuinig op m’n spulletjes… Van een kras of dergelijke kan ik zo erg balen dat het ook gelijk verkocht moet worden :wink:

2 likes

Ben zelf ook gek op G-Shock. Heb er twee liggen die sowieso in de vakantie altijd meegaan. De duurdere G-Shocks zoals de MT-G of de MR-G heb ik dan moeite mee. Die wil ik wel maar kan het bijna niet aan mezelf uitleggen :slight_smile:

Mijn breitling steelfish draag ik bijna als beater ookal is het een heel speciaal horloge van me en heeft het me al eens een flinke hap held gekost om hem weer in Nieuwstraat te krijgen. Hoe mooi/kostbaar een horloge ook is uiteindelijk is het een gebruiksvoorwerp. Natuurlijk let ik er wel een beetje op maar betrap mijzelf regelmatig dat ik er mee aan het klussen ben.
Mijn tudor sub is een ander verhaal. Ik denk mede door de schaarste, de kwetsbaarheid van het plexi e. Gebrek aan reservedelen draag ik deze een heel stuk voorzichtiger en allen op speciale gelegenheden.
Ik denk dat voor mij de intentie waarmee ik het horloge gekocht heb bepaald hoe ik het draag

2 likes

Ga je dragen op basis van wat het heeft gekost?

Nee, if it’s cool, it’s cool :sunglasses:

Grt.

5 likes

6 likes

What you want huh?

Of was de Oris toch iets te duur?:laughing:

Momenteel ja. Ben redelijk zuinig op m’n spullen, maar schuw ook niet om ze af en toe te dragen.
Maar er spelen zoals bij zoveel dingen meer factoren een rol. Door m’n werk weet ik dat m’n klokje vuil en klappen te verduren krijgt. M’n daily beater moet daarom geen leer of stoffen bandje hebben. Maar ook een gekleurde aluminium bezel inlay zal niet lang mooi blijven en een ceramische is waarschijnlijk binnen de kortste keren gebarsten. En met plexiglas zal ik aan t poetsen blijven.
Dus m’n daily wear is een gemodde monster. Goeie triple protection constructie (noem ik t maar even) waarbij de kast de duikersbezel beschermt, en de schuinoplopende bezel het glas. Daarbij Is het glas vervangen door saffierglas en Is de bezel van massief staal. Dus geen gebroken inlays of bekrastte coatings.

Dat gezegd te hebben speelt ook de factor van functionaliteit een rol. Op vakantie draag ik liever geen al te dure klok. Maar de abc functies, gshock bescherming of de gps sync vind ik toch wel fijn. Vandaar dat vorig jaar er een gpw1000 mee ging. Duurder dan menig v m’n andere horloges en toch mee op vakantie.

Dus net als @dennisyzf draag ik m’n horloges ook naar de intentie waarmee ik ze heb gekocht. Een goedkopere dresser voor chique gelegenheden kan net zo goed als een dure beater op vakantie.

Heb in de loop der jaren verschillende horloges gehad en ook in verschillende prijsklasse. Merk dat ik steeds minder waarde hecht aan de prijs van wat hij heeft gekost maar meer aan het draagcomfort. Ben zoals meerderen hier veel te voorzichtig met een duur horloge, dus hierdoor draag ik ze dan ook relatief te weinig wat ik dan ook weer zonde vindt. Heb al twee jaar een horloge van de Lidl wat ik op mijn werk draag, zo lang heb ik nog nooit een ander horloge gehad. Maar een Rolex blijft toch altijd weer lonken om weer eens terug te kopen.

gr. Hans

1 like

Ik merk juist bij mij dat ik mijn dure horloge laat liggen. Sterker nog, hij ligt in de kluis. Ik durf het horloge niet te dragen, omdat ik bang ben het horloge te beschadigen. Ik draag veel liever een duiker die goed tegen een stootje kan voor het dagelijks gebruik.

1 like

Ik draag meestal de “topper” uit de doos. Dat betekend in dit geval de black bay. Alle over 1.000,- plus klokjes zijn weg. Echter krijgt daardoor alle sub 1.000,- meuk geen kans meer. (Ook niet op strand enz) en dat vind ik jammer…

Daarom blijf ik spelen met de gedachte die black bay dr maar uit te doen… want het voelt toch een beetje als einde hobby :frowning:

Bijzonder voorzichtig doe ik niet. Maar als ik flink aan de auto moet klussen doe ik wat anders om :wink:

2 likes

Ik heb zo’n 12 horloges, zowel dure (>4,5k) als goedkopere (<150 euro). De minder dure vind ik net zo mooi en draag ik net zo graag als de duurdere. Alle horloges in mijn collectie hebben hun eigen verhaal.
De duurdere spaar ik overigens niet, dit zijn net zo goed dagelijkse klokjes. Het zijn tenslotte gewoon gebruiksvoorwerpen :wink: .

Het is al benoemd, het blijven gebruiksvoorwerpen.
Elke klokje heeft zijn eigen verhaal en ik hecht aan elk klokje waarde. (erfstukken etc).
Wel ben ik iemand die bijvoorbeeld 5 dagen hetzelfde klokje draagt, om daarna weer 5 dagen een ander klokje te dragen. (mede omdat het bijna allemaal automaten of handopwinders zijn)
Als ik mijn black bay dan weer draag, waardeer ik hem weer extra.
Een verschil tussen een ± 3k klokje en 150 euro klokje is toch wel te voelen, maar beide hebben zijn charmes.

1 like

Ik merk dat ik precies hetzelfde doe, alleen de duurdere wordt gedragen (die weliswaar nog steeds veel goedkoper is dan een BB). De rest af en toe omdat ik mezelf dwing om eens wat anders te dragen.
Wel wissel ik veel met bandjes.

Ik zou dan ook vooral niet de BB verkopen. Eerder de rest de deur uit, met misschien een echte beater en een dresser ernaast.

1 like

Voor mij speelt de kost helemaal geen rol. Ik kies mijn aanschaffen omdat ik hem leuk vind en, als de prijs is betaalbaar, maakt echt niet uit tussen 5k or 50€.

Als horloge liefhebber (en een beetje een pietje precies) ik wil niet graag risico nemen, dus het hangt ervan de plaats waar ik zal hem dragen: e.g. geen horloge als ik moet in de tuin werken of geen Rolex als ik op reis ga naar “minder veilige” landen (en helaas zijn sommige steden van Italië binnen dit lijst…gelukkig niet alles)

Meestal draag ik mijn daily beater (Seiko snk), maar als ik heb zin in, iets anders.

Eind vorig jaar heb ik mij een superocean aangeschaft.
Vanaf de dag van aankoop is het mijn dagelijkse horloge geworden.
Natuurlijk is het een wat duurder horloge, maar ze zijn toch gemaakt om te dragen?
Zuinig ben ik er wel op, maar fijne krasjes voorkom je niet als je het klokje dagelijks draagt.
Ik vind het ook nog wel wat hebben, een gedragen horloge heeft meer geschiedenis/verhaal dan een vitrinekast horloge.

1 like