Gaan we voor de toekomst?

Mechanisch voor de puristen en top of the Bill quartz voor de liefhebbers. Er worden topics vol geschreven met meningen (en soms door de moderators gesloten) over het polssieraad dat zovelen beminnen.
Maar zijn we niet toe aan een evolutie, in plaats van te blijven hangen in de enkelvoudige toepassing van het horloge?
De techniek gaat verder en de toepassingen breiden uit.

Ik twijfel. Ik ben een vintage liefhebber, maar ook van de gadgets en nieuwigheden. Soms denk ik dat we aan de vooravond staan van een grote verandering. Zijn er meer twijfelaars?

1 like

Ik ben nergens aan toe want ik heb geen glazen bol. Hedendaags kunnen we niet meer zonder internet en smartphones maar vijftig jaar geleden zou je uitgelachen zijn als je iemand probeerde uit te leggen dat een apparaatje dat in je broekzak past in 2018, duizenden keren krachtiger zou zijn dan de computer die bij de maanlanding is gebruikt. Kortom: het ging de verbeelding te zijner tijd te boven. Voor nu zijn mijn horloges voornamelijk een sieraad met de knappe mechanische uurwerken als curiositeit. Voor functionaliteit heb ik mijn smartphone. Als een of andere knappe pet over tien jaar weer wat onmisbaars heeft uitgevonden, dan zie ik wel weer verder.

3 likes

Energie is de hamvraag. Mechanische horloges zijn superieur in dier voege dat je ze niet net als smartwatches dagelijks aan de USB kabel moet knikkeren. Quartz heeft veel voordelen, maar moet iedere twee tot acht jaar een batterij vervangen. Smartwatches zijn, omwille van de dagelijkse noodzakelijkheid om op te laden, geen fatsoenlijke technologie.

Ook ben ik een purist in die zin dat ik een smartwatch die z’n tijd van een externe bron (UTP of de telefoon, die het op zijn beurt van UTP krijgt) moet betrekken geen fatsoenlijke tijdmeter vind.

Kortom: Met de huidige stand van technologie vind ik “automatiserings-horloges” bagger. Maar dan nog: Als er revolutionaire technieken worden uitgevonden is een horloge voor mij meer een ontwerp-statement en een sieraad, dus digitale wijzerplaten kunnen me niet bekoren omdat ze niet “gemaakt” zijn, ze zijn fletse weergaven op een schermpje.

Kortom: Ik hoop, gegeven mijn smaak en gevoel voor esthetiek, dat de horlogemarkt niet te hard verandert. Anders zou ik een pure vintage man moeten worden. :slight_smile:

9 likes

:ok_hand:

3 likes

Nee

Kijk zo kennen we je. En ik kan me, ondanks een ICT achtergrond, alleen maar bij aansluiten.

3 likes

Behoeftes worden gecreëerd.
Heb n collega met n apple-watch en daar staat ie dan mee te bellen met zn gsm naast m… afwisselend tegen je horloge praten en dan weer tegen het oor houden. Lekker handig not.
Dan ken ik ook nog iemand met een hybride horloge dat gaat trillen als er een app binnenkomt op de gsm. Oh ja, en de wijzers gaan dan op 9 uur 15. Grote onzin, het ding loopt wel altijd op tijd, via een app. Enige handige aan de hybride is dat je de gsm kunt laten overgaan, makkelijk als hij kwijt is. Maar ja, je kunt je gsm ook ff bellen met een andere gsm.
Voegt allemaal niets toe dus.
Dat apple ding is wel gewild. Die kant zal het dus wel opgaan. Vind het meer pols-gsm’s dan polshorloges.
Gewone horloges zijn aan het verdwijnen, tijdelijke oprisping in de geschiedenis die we nog even meepakken. Net als cassettebandjes etc.

2 likes

Tsja, de oprisping van LP’s…? Analoog, maar voorlopig kan nog geen digitaal medium er aan tippen.

Er worden tegenwoordig weer cassettebandjes gemaakt…

De opleving van klassieke muziek, althans wat ik zo zie, ook analoge, oude instrumenten… Digitaal was het toch niet.

Dus ik denk dat de oprisping wel meevalt.

Nou, ik kom zo’n een keer per maand in een concertzaal. Het valt me op dat er tussen de honderden ouderen maximaal drie of vier kinderen lopen. Een opleving kan ik het niet noemen.
Het feit dat een handvol muziekliefhebbers graag naar vinyl luistert doet niets af aan de verdwijning van de lp. Die is weg en die blijft weg. Komt ook nooit meer terug.
Voor wat betreft polshorloges doet het me plezier dat relatief veel jeugd nog horloges draagt, eigenlijk altijd (analoge) quartz. De enorme horlogedichtheid van de jaren '60 is er niet meer, en komt ook niet meer terug. Als er nog wat aan de pols blijft, wordt het een smartwatch, voor legitimatie, navigatie, betalingen en communicatie. En, je kunt er ook op zien hoe laat het is…

2 likes

Ik heb zelf geen smartwatch, enkel een polar om te lopen, en die tel ik niet bij mijn collectie. Voor mij hebben de 2 dan ook verschillende functies. Zoals hier boven al gelezen: een horloge is een sieraad waar de tijd op te lezen valt. Een smartwatch is een gerief die zeer handig kan zijn om conditie op te evolueren, of waarmee de algemene gezondheid kan geanalyseerd worden.

1 like

We zijn hier, helaas, allemaal bezoekers van het horlogemuseum.
De grootste bijdrage aan in stand houden van de horlogerie wordt geleverd door Rolex èn de parasiterende replica-industrie. Die twee houden bij jongeren het horloge-vuur brandend…

2 likes

Ener?

Ben jij dat?

3 likes

interessante topic! Als kind van de jaren zeventig en tachtig waren er in mijn jeugd een aantal zaken belangrijk; meisjes, auto’s, LP’s en horloges. Met het meisje ben ik inmiddels 37 jaar getrouwd en de interesse in auto’s, LP’s en horloges zijn, afgezien van de huidige prijs van het speelgoed, onveranderd getuige dit stukje tekst op het forum.

In mijn omgeving merk ik in toenemende mate bij jonge mensen dat auto’s en horloges geen gespreksonderwerp meer zijn, niet interessant.
Een auto is er om van A naa B te gaan als er geen alternatief is. Een horloge is overbodig, als je wilt weten hoe laat het is kijk je op je smartphone. En dat je bijvoorbeeld in een grote Volvo rijd maakt je al gauw onderwerp van een benzineverbruik en uitstoot discussie en een GMT Batman om je pols zegt ze weinig.

Het is moeilijk voor te stellen, maar als er één grote verandering gaande is dan betreft dat de sterk afnemende relevantie van auto’s en horloges bij de jonge mensen in mijn omgeving ( regio Amsterdam). Wat overblijft is denk ik een groep liefhebbers, vaak ingegeven door hun vaders, die wel gek zijn van (mechanische) horloges en auto’s.

5 likes

Smartwatch is over 5 jaar enorm outdated en moet je een nieuwe kopen. Een mechanisch horloge kan je met goed onderhoud je hele leven dragen. Dus welke van de twee is dan voor de toekomst? :thinking:

5 likes

Andere vrienden zoeken. Niet morgen maar vandaag.

1 like

Geluk bij een ongeluk: BNers, voetballers, criminelen, patsers zijn ambassadeurs van het mechanische horloge…
En die blijven nog even, jammergenoeg gelukkig… :thinking::wink:.

3 likes

Niet ernstig hoor, een vintageman of -vrouw worden.
Is mee te leven.

3 likes

Je gaat wel volledig voorbij aan solar-techniek.

Daarnaast loopt die ene Rolex of Seiko 5 uit de jaren '70-'80 misschien nu nog wel, maar na zo’n 25 jaar zonder onderhoud mag je een robuust uurwerk wel afschrijven. Dat zal dus in de regel de max. levensduur van een mechanisch horloge zijn in geval van een apocalypse. Die Solar G-Shock zal het wel volhouden tot de batterij gaat lekken of zo.

P.s.
Daarentegen kun je je ook afvragen wie er iets geeft om de exacte tijd, in geval van zo’n catastrofische gebeurtenis. Dieren geven ook geen moer om de tijd, alleen zon op of onder.

3 likes

@Mafkees Goed bedoeld advies, dank je, mijn antwoord op een interessante topic ging echter over de afnemende relevantie van o.a. het fenomeen wat wij belangrijk vinden. En wees gerust, mijn vrienden rijden zelf ook in vergelijkbare auto’s.

1 like

Ik heb zelf geen kinderen, maar mijn broer compenseert dat, die heeft er 5. Afgezien van de jongste die nog te jong is om te kunnen klokkijken dragen ze allemaal een horloge terwijl mijn broer zelf nooit een horloge draagt. Het is ook niet zo dat ze er allemaal een van mij gekregen hebben, dus ergens hebben ze toch zelf besloten om een horloge te dragen.

Smartwatches heb ik daar nog nooit gezien, dus dat leeft volgens mij ook niet zo onder de jeugd. Een smartphone staat uiteraard wel bovenaan het verlanglijstje.

Het belang van een auto hangt ook sterk af van waar je woont. In de randstad kun je redelijk zonder, maar in de rest van het land ben je overgeleverd aan het hopeloze fenomeen lijnbus en dat is echt geen alternatief. Dus ik zie hier ook onder de jeugd nog genoeg interesse voor de auto. Wat er onder de motorkap zit wordt denk ik wel minder belangrijk.

1 like