Edit. @Fate_Amenable_To_Change je voorstel is serieus een goed idee. Minder maar mooier/kwaliteit.
Uiteindelijk zoek ik daar ook naar. In je eigen smaak omgeving. Dat wel.
Objectief kijkende naar je collectie ben je iemand die een bepaalde vorm mooi vind, maar daar dan allerlei gradaties in heeft. Dat zou beter kunnen. (Nog) bijzonderder binnen je smaak gebied.
Want jij en ik weten dat een serica, (king) seiko, (nomos), hanhart, een muhle en wellicht nog een GS met gemak vervangbaar zijn voor (nog!) mooiere horloges.
Ik bedoel dit niet slecht, maar je neemt het verzamelen van horloges te serieus.
We spelen niet in hetzelfde speelveld qua budget, maar ik heb ook horloges liggen die 1/10 van mijn duurdere horloge’s kosten. Die kan ik niet vervangen door horloge’s die 20 of 30 keer zoveel kosten. Neem nu mijn CWC G10. Het ding kost geen fluit in vergelijking met de meeste horloge’s die hier passeren, maar die andere horloges kunnen me hetzelfde gevoel niet geven als dit exemplaar. En daar gaat het vaak om: het gevoel dat je bij het omdoen van een bepaald horloge krijgt. Een explorer ( of zelfs mijn bb36) zijn voor dezelfde activiteiten ontworpen, en beter afgewerkt, maar ze roepen niet hetzelfde gevoel op.
Edit: ik wil nu niet automatisch in het kamp ‘fate’ belanden, want ook hij slaat de bal wel eens mis. Behalve met dat reverso plan…
Het gaat ook niet over 1 verkopen en duur inkopen.
Het gaat om meerdere inruilen/verkopen en dan mooier terugkopen.
Natuurlijk begrijp ik dat er altijd horloges in een collectie zijn die je niet wilt verkopen. Daar heb ik het niet over. Maar de collectie van Fate heeft veel overlap van veel dezelfde categorie horloges, die prima zijn, maar hij kan er een aantal ‘upgraden’.
Het ligt er maar aan hoe je in de hobby staat. Zelf blijk ik maximaal 3 à 5 horloges in mijn collectie te kunnen hebben voordat de overlap te groot wordt, anderen hebben er 200 zonder enige consolidatiedrang te voelen.
Persoonlijk kijk ik naar de traditie van een horloge. Duikhorloges gingen vanaf de 60er jaren al snel naar 42 mm of groter, want dat was een functionele en praktische maat. Robuust, goed leesbaar en ook verstelbaar met neopreen handschoenen. Ik ben gek op die dingen, dus van mij mogen ze groot zijn en ook zo blijven. Maar als een model oorspronkelijk 38 mm was en opnieuw wordt uitgegeven, dan vind ik 38 mm prima. Trends zijn tijdelijker dan tradities en merkhistories, en maken op mij minder indruk.