Gaan we weer voor de grote horloges

Het is ook allemaal relatief natuurlijk, hoe breed je polsen zijn.

Ja, dat was de tijd dat steampunk opkwam. Muziek was toen grunge en mode was goth en dat soort dingen. Als je “steampunk watch” googelt, krijg je maffe dingen te zien. Rond die tijd zat Panerai echt in de problemen, want alle militaire contracten van de Regia Marina waren opgedroogd. Horloges maken voor de civiele markt was het enige wat ze nog kon redden. Mode- en tijdschriften lieten dingen zien die bij de lompe vormgeving van dat moment pasten en daar zaten Panerai horloges ook bij. Dino Zei en Alessandro Bettarini wisten dat 47 mm horloges voor korte tijd redelijk zouden verkopen, maar dat ze op lange termijn voor kantoorvolk veel te groot waren. Toen hebben ze door Guenat SA een 44 mm versie laten maken (die Bettarini NIET ontworpen heeft). Maar Panerai puristen durven nog steeds 47 mm te dragen. Heb ik zelf ook wel eens aan gedacht, want ik vind die dingen te gek. Maar misschien toch een tikkie té.

Dat☝️

47mm, perfect voor een flieger

44mm voor een chronograph

42mm voor een duiker

De vintage trend is niets voor mij dus alle horloges onder 42mm komen niet om de pols, oogt veel te iel en damesachtig.

2 likes

Kan ik me helemaal in vinden. Mijn polsen zijn alleen dunner, dus ik kan me niet zo gek veel permitteren. Ik kwam trouwens een filmpje tegen over Panerai, gemaakt door de Ierse YouTuber Oisin O’Malley. Tof in elkaar gezet, en die filmmuziek van Ennio Morricone erbij is een goede keus:
PANERAI - The power of the dark side.

2 likes

Er zit nog een behoorlijk verschil tussen bv. 40mm en de echt vintage 34mm en kleiner.

Dat gezegd hebbende ligt het natuurlijk vooral aan de verhouding t.o.v. je pols. Een 36mm op een berenpoot is misschien wat aan de kleine kant, terwijl het op een 16.5-17.5 cm pols vaak perfect valt.

2 likes

Afschuwelijk

32 tot 36 mm was tot de 60-er jaren de standaardmaat voor herenhorloges. Daarna werden ze groter, dat paste bij de mode van de 60-er jaren en in reclame en merkbekendheid werd steeds meer geld gestoken. Van een groter horloge is op afstand het merk beter te herkennen. Er kwamen toen forse flitsende horloges op de markt zoals die van Rado (waar Vostok Chistopol het tonneaukastje van kopieerde). Van allerlei voorwerpen heb je “de meest praktische maten”, waarmee die dingen het beste functioneren. 4,5 meter voor een gemiddelde auto, 9 meter voor een tank, 36 mm voor een dress watch, 42 mm voor een duiker en 55 mm voor een zakhorloge. Volmax kwam met heruitgaven van de Sturmanskie type 1 en 2, zoals Yuri Gagarin die droeg. Ik kocht zowel de 33 mm versie (authentiek formaat uit de 50-er jaren) en de 40 mm versie. Ik schrik telkens van die 33 mm als ik 'm om heb en dat is zelden. Beetje pietepeuterig en het lijkt net alsof je niks om hebt. Die 40 mm draag ik veel vaker en ik vind de wijzerplaat ook veel mooier in dat formaat, terwijl die qua details exact hetzelfde is als de plaat van de kleine. Is dus ook een kwestie van smaak en wennen.

2 likes

Precies dit. Heb een tijdje een 34 mm erfstuk gedragen. Vond het op het begin erg onwennig na mijn 43 mm Seiko chronograaf, maar na een week wist ik niet anders meer. Kreeg best veel complimenten van vreemden over dat erfstuk.

Ja, als iedereen groter draagt, dan valt kleiner op. Dan gaan mensen er beter naar kijken. En als ze zien dat het ook nog een ding met heritage is, dan zullen degenen met interesse een link leggen met iets speciaals of dierbaars.

1 like

Eens! Waarbij, van de Nomos kan ik geen afstand doen. Die is me te dierbaar, en bovendien blijft hij gewoon leuk. Sterker nog, hij wordt gracieus ouder. Echt een topding.

De King Seiko, daar kunnen we het over hebben. Niet dat ik 'm niet übercool vind, maar eerder omdat hij niet veel toevoegt aan m’n SBGW231, en met z’n 38,5mm en wat massieve lugs toch minder comfortabel is dan voornoemde SBGW.

:rofl:

Exact dat.

:rofl:

Net een digitale schuifmaat met plastieken schuifje gekocht, dus die krijg je van me. Zodra ik de Santos weer om doe.

Rustaaagh… Ten eerste laat ik me niet gek maken, zo vind ik bijvoorbeeld dat er weinig leuker is dan een Nomos in die stijl. Sterker nog, ik vind de Nomos misschien wel geiniger dan een Saxonia, zeg maar, dus @Brick kan voorstellen wat hij wil. Da’s prima. Daar kan ik het mee eens zijn, of niet, even goeie vrienden.

Ik begon er mee, met die foto. :slight_smile:

Vandaag deze weer eens om gehad:

41x50x13 is te groot. Hij is niet lelijk, maar wel veel te groot. Voor mij, dan.

5 likes

Dat is toch een best beschaafde maat voor een duikertje.

2 likes

Het enige horloge waar ik uit allerlei hoeken positieve reacties op krijg, is deze sjoelschijf (voor mijn 17cm pols) van 43 mm. Maar ik vind hem zelf ook nog net kunnen. Size matters, so it seems. :no_mouth:

Oudere foto, maar draag hem nu ook. :slight_smile:

3 likes

Keurig. Deftig zelfs.

Behalve uit de hoek van liefhebbers toevallig? :joy:

1 like

Daar ga ik gelukkig niet op dagelijkse basis mee om. :face_with_raised_eyebrow: :wink: Ik vind hem leuk, deal with it.

Heb ook vintage van 34 en 35 mm. Draag ik net zo graag. :smiling_face:

1 like

Mee eens. Ik vind 34 mm aan de kleine kant, maar 36-38 mm is perfect.

Ik vind m’n 39.8 mm Sharp Edged eigenlijk ook net te groot.

2 likes

Een horloge met een diameter van 36 tot 38mm is voor mij de gouden maat.
Maar als ik ooit voor een duiker zou gaan, dan zal deze natuurlijk groter zijn dan 38mm :wink:

1 like

Ik lust wel een IWC big pilot 43 hoor! Maar die is met een nostalgische reden zo groot. En kleiner dan zijn voorvader.

6 likes

:rofl: :rofl: :rofl: