Gaat ie nou eindelijk?

Gisteren doende geweest met tekeningen maken vanaf het 3D model…

Diameter 42mm, 47 over de lugs…

en dan?.. de werkplaats in…

en een “peuk” Titanium in de draaibank… hier is de binnenkant van de kast reeds uitgedraaid… en je ziet wat een zooi daar uit komt…

't blijft toch leuk spul… dat Titanium… even een vlammetje erbij en… Oooh kom’t er’s kiek’n… Ik koop geen vuurwerk meer… maak ik wel zelf… :slight_smile:

en… na wat meer draaiwerk…

zit de schuine kant aan de onderkant er ook al in…

er moet eigenlijk nog een groefje in, waar straks het hele binnenwerk mee op zijn plek gehouden moet worden… maar… ik heb nog geen binnensteekbeitel (een beitel om van aan de binnenkant van een werkstuk groeven te maken… )

Die moet ik morgen ofzo eerst eens maken… of later… daarvoor moet dit deel wel even uit de draaibank… maar… omdat het maken van zo’n beiteltje niet zo krap komt… mag dat in de andere klauwplaat. of in de spantang, als dat past… dus… kan ik deze klauwplaat zo van de machine halen… met kast en al… en kan ik em later zo weer terugplaatsen, en dan zit de kast nog altijd zuiver centrisch… 't is soms zoo makkelijk om nauwkeurig te werken… :slight_smile:

Dus we kunnen t.z.t. naast unieke klokjes
ook nog vuurpijlen bestellen ?

Ik hou het voorlopig op Puur Vijlen… :slight_smile:

x(

Valt die “zooi” die van die “peuk” af komt ook nog op een serieuze manier te hergebruiken? Of gaat dit zo de kliko (of de fik) in?
Toch zonde van het materiaal, of heb ik dat mis?

die zooi van die peuk… ja… da’s afval… 't is niet anders… Titanium wordt helaas niet als Dikwandige buis geleverd… zou me een hoop werk schelen…

Ik weet ook niet of Titanium apart wordt ingezameld…

Arie Kabaalstra Schreef:

Ik hou het voorlopig op Puur Vijlen… :slight_smile:

(:smiley:

Top en leuk om te blijven volgen! Mocht je ooit hulp nodig hebben met het opzetten van modellen of tekeningen dan kan ik wellicht helpen…

Groeten,

Dimitri

Gaaf Project. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Ik ben ook benieuwd naar het resultaat… maar… het mooie is… ik zie het resultaat onder mijn handen groeien…

en… om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen… rest mij niets meer dan de werkplaats in, en Draaien met die hap… Gisteren dus de achterkant gedaan, vanmiddag de kast in wording middels een aantal ferme halen met een ijzerzaag gescheiden van de “peuk” Titanium…

dan kan ie achterstevoren in de draaibank…

en dan draaien we’m vlak… en daarna, in één moeite door… de schuine kant erin gedraaid…dat hadden mijn horloges tot nu toe nog niet… maar ik vind het mooi, het maakt je wijzerplaat optisch groter… dus… inderdaad… weer het Conussuport erop, om schuine kantjes te kunnen draaien… ik ben me toch blij met dat ding… :slight_smile:

Dan… ja… we zijn toch bezig… de zitting voor het kristal erin… er komt een “glasplaat” van maarliefst ø35 mm in!.. maarja… de kast zelf wordt 42 mm… dikke klatser!.. maar dat wil men tegenwoordig… u vraagt… eh… wij draaien… letterlijk dus…

Het resultaat tot nu toe… 't is nu echt een “blank” een ruwe kast in wording… nouja… ruw… hier en daar zit er nog een heel klein braampje aan… maar dat mag geen naam hebben…

de achterkant… schuine onderzijde, groefje rondom, zittingkje voor de pakking, en de passing voor uurwerkhouderring en klemdeksel… nee… bij deze nog geen schroefdraad… daar heb ik nog wat extra spullen voor nodig… komt wel… beloofd…

en de voorkant… met glaszitting, en schuine kant… Ik ben er tevreden mee tot zover… Hierna gaat ie op de freesbank… 'k moet alleen nog wat verzinnen om em makkelijk op de freesbank te zetten… iets met een doorn waar ik em op kan klemmen, en die ik makkelijk op de tafel, en in de 4de as kan zetten…

Mooi werk. Ik ga deze weer volgen!

't word nog veel mooier… :slight_smile:

Ga er maar weer even lekker voor zitten…

Ik heb in de voorgaande afleveringen van de documentaire serie “Kabaalstra bouwt een klokkie” laten zien hoe ik een Caseblank maakte… een ruwe kast… eigenlijk alleen dat wat rond is, is daarin bewerkt… de buitenkant, de vorm moet er dan nog ingemaakt worden…

daarvoor moet je em natuurlijk wel op kunnen spannen… in het verleden heb ik dat met een machine klem gedaan… soort van klein bankschroefje op de freesbank…

die is eigenlijk al te klein voor het werk wat ik ermee doe… dus wilde ik wat beters… een “Mandrel” of “Spandoorn” zou wel makkelijk zijn… zo kan ik makkelijk inspannen, op de doorn, mooi voor als ik later serie’s ga maken, en… die doorn, die kan ik ook makkelijk op andere machines spannen voor allerhande werk… dat was de basisgedachte…

Over het algemeen, zet ik eerst alles op tekening… ga dus eerst ontwerpen… vandaag even niet… ik ben na het nuttigen van mijn bordje havermout en een Espressootje de schuur in gelopen… 'k moest nog ergens een “peuk” Aluminium hebben… ah!.. gevonden… ø35mm… da’s een millimeter dikker dan de binnenkant van mijn kast… Juist… In de draaibank ermee

en de voorste 20 mm afgedraaid naar ø34 mm

want… dan past de kast er strak overheen… en zit ie tenopzichte van de doorn altijd gecentreerd…

Maar… hij moet natuurlijk nog klemmen… hoe doen we dat?.. wel…

om te beginnen, een kamertje erin gedraaid, en daar een schuin kantje aan’t eerste stuk is dus trechtervormig…

Dat steken we af… en dan hebben we dit:

en dan maken we een RUIMTESCHIP?..

Nee… dat niet… maar dit kegeltje heeft dezelfde diameter als de kegelvorm in de doorn, zodat ie er netjes in past. en… er zit een gaatje in het midden waar een boutje in past…

Ook dat deel heb ik afgestoken… zodat we nu dit hebben…

het kegeltje past mooi in de doorn…

en de doorn past mooi in de kast…

Nu moet ik nog 8 gleufjes maken in de doorn, van binnen naar buiten, zodat je als het ware “tandjes” krijgt., als je nu dat kegeltje erin legt, en de bout aandraait, dan zullen die tandjes naar buiten buigen… en zo de kast klemmen…

Ik ga nog een plaatje maken, met een gat van ø34 mm, waar ik de doorn in kan zetten, zodat ie altijd op dezelfde plek staat… het boutje in de kegel is voldoende om alles vast te trekken… de plaat zal zelf ook met 4 boutjes vastgezet worden op de freesbank… zo kan ik de boel lekker makkelijk op zijn plek zetten…

Ook voor de 4de as op de freesbank, die ik gebruik voor het frezen van de kroonzitting, en het boren van Tige-gat en lugholes krijgt een “adaptertje” met een gat van 34 mm, zo kan ik snel mijn horlogekasten van de ene naar de andere plek omspannen…

Pff een glasbodem voor een simpel ETA uurwerkje? Zou liever een gave gravure uit je cnc-machine zien! Prachtig lijkt me dat:)

Wat je wel met een glazen bodem zou kunnen doen, (naast het versieren van uurwerk wat je al probeerde) is een eigen rotor maken met gave gravure:D! Net iets anders, wat het een stuk bijzonderder maakt!

Simpel?.. Ik beschouw geen enkel uurwerk als simpel, Ik heb het hier bij mijn weten ook niet over een crystal caseback gehad… dit is geen caseback, dit is de kast in wording…

Rotortjes graveren, Cotes de Geneve, allemaal dingen die ik zeker nog wel ga doen… als ik een paar mooie automaatjes op de kop kan tikken, dan is dat wel 't eerste wat op de lijst staat… zelf rotors maken moet ook wel lukken… het gewicht draai je gewoon als schijf, en dan haal je em doormidden… 2 stuks in één moeite… de naafplaat die kan gewoon uit een plaat gefreesd worden, en dan meteen van een gravure worden voorzien… … staat zeker op de nominatie…

ik ben net weer terug uit de werkplaats…

Hier staat de doorn op de machine opgespannen… wachtend op… de dingen die komen gaan, in de vorm van een programmaatje, en een frees van 3 mm…

het frezen van de groeven, die de tanden in staat moeten stellen om te buigen…

zodat we dus dit krijgen… uurwerkhouders kan ik dus ook maken… mocht er een horlogemaker onder ons zijn die een speciaal modelletje wil hebben… mail me een tekening… ik maak een houder… zo eenvoudig kan het zijn… bij Bergeon doen ze 't niet anders… (:smiley:

en dan… moeten we even kijken of het past…

Ja… het past… Ik zou het hele geval ook in een standaard kunnen zetten op de werkbank, ik heb hier gewoon een Moer M5 in de bankschroef gezet, en daar de Doorn op gezet… Caseblank erop, kegel erin… boutje aandraaien… en. zo vast als een huis… nu programma maken om de contour van de kast, en de sunburst te frezen… Nu gaat het hard… zou ik nog een kast willen maken… dan kan ik em sneller maken…

Ik heb nog een stuk over van dat stuk Titanium waar deze kast uit komt, in de machine, achterkant uitdraaien, afsteken, voorkantje draaien, en zo op de doorn in de freesbank… moeilijker dan dat moeten we het niet maken… :slight_smile:

Zou je met al die kunde en kennis van jou niet eens a la UTS op bestelling klokjes gaan produceren?..
Ziet er weer mooi uit. Plezier om dit zo te volgen.
Groet Kontiki.

Op bestelling… ja… kan… Momenteel ben ik doende om met de 2 ETA 2763 werkjes die ik nog heb liggen 2 horloges te bouwen… prototypes voor de JHB Watches Instrument 1 en Instrument 2 als het ware…

de kastvorm ligt vast, maar op het gebied van wijzerplaat kleur, wijzers en indexen kan ik nog alle kanten op… 't is ook bewust dat ik de binnenkant van de kast op ø34 mm gemaakt heb… daar past zelfs een 7750 in… zou ik ze op één of andere slinkse manier kunnen inkopen…

Ik streef er momenteel naar om gewoon eerst eens een kleine serie te bouwen… ook om bepaalde dingen “in the process” te ondervinden… een nulserie zogezegd…

die Doorn is één van die dingen… voorheen moest ik de kast tig keer “omspannen”, dus op een andere manier klemmen om de volgende bewerking uit te voeren… hoop werk… en dat is alleen maar duur… een klant wil best betalen voor het werk wat erin zit, maar niet voor de uren die je bezig bent, en niets bewerkt, omdat je voor de zoveelste keer aan het omspannen bent…

Ik duik zo de werkplaats weer even in… de Doorn werkt… Ik heb het programma voor de omtrek van de kast klaar… dus even de USBstick in de freesbank… nulpuntje instellen… en even op de grote groene knop drukken… Tot straks!

Morgen verder…

Ik ben vanavond doende geweest met het uitwerken van wat dingetjes…

Ok… vandaag weer verder gegaan aan dit prachtige Horloge, Gisteren had ik em al op de machine klaar gezet… maar hij is er nog even afgeweest… waarom?.. ik heb nog een kleine aanpassing gedaan aan de Doorn… onderaan de tandjes heb ik er nog een groefje ingedraai-freesd…

Draaifrezen?.. hoedoemedat?.. 'k heb de doorn in de 4klauw gespannen, en met een schijffreesje op de draaibank bevestigd een groefje ingefreesd… draaibank rustig laten draaien, en onderwijl met de schijffrees van binnenuit naar buiten toe een keepje in gefreesd. 't kan soms zo eenvoudig zijn…

Anyway…

de freesmachine gestart, met de Caseblank op de doorn, de vorm wordt al goed zichtbaar… al is ie nu nog een ½ millimetertje te groot rondom…
Dat doe ik bewust… eerst het materiaal verwijderen, met een overmaatje, en dan 't laatste beetje eraf “kriebelen” bij het draaien gaat het al niet anders…

als dan de overtollige stukken titanium verwijderd zijn, dan gaan we nafrezen…

en dan:

Hebben we dit… een Ruwe kast… de Lugs hebben nog een overmaatje van 0.5 mm, die komen later aan de beurt als ik de lugholes ga boren, en de kroonzitting ga doen

Dan moet ik 't wel zo doen, dat de tige boring recht tegenover een groef in de doorn zit… anders beschadig ik mijn doorn… maar… daar heb ik wel wat marge… de boring is slechts 1.5 mm, de groeven zijn 3…

Zo… genoeg herrie gemaakt voor vandaag…

Morgen de boel maar eens op de vierde as zetten… dan kunnen de lugholes en stiftboring gedaan worden… en… de Lugs kunnen nagefreesd worden…

Gelukkig heb ik die doorn… dus kan ik em makkelijk op de 4de as monteren… scheelt weer…

maarreh… 42 mm…

't is wel een grote klatser vergeleken met mijn Instrument 1…(:smiley:

Arie Kabaalstra Schreef:

Zo… genoeg herrie gemaakt voor vandaag…

https://lh6.googleusercontent.com/-xSxVqO8L_jI/UvU
7CYLh7mI/AAAAAAAAD-Y/8OxGU6vaxZw/w958-h719-no/DSCN
1497.JPG

Morgen de boel maar eens op de vierde as zetten…
dan kunnen de lugholes en stiftboring gedaan
worden… en… de Lugs kunnen nagefreesd worden…

Gelukkig heb ik die doorn… dus kan ik em
makkelijk op de 4de as monteren… scheelt weer…

maarreh… 42 mm…

https://lh5.googleusercontent.com/-4Fp5HTsBiek/UvU
7BuGH3cI/AAAAAAAAD-Q/MVP6cb928FY/w958-h719-no/DSCN
1496.JPG

't is wel een grote klatser vergeleken met mijn
Instrument 1…(:smiley:

Klasse! :}

Die Instrument 1 was toch van aluminium als ik me niet vergis? Ik vind overigens je titanium behoorlijk licht van kleur. Ik ben meer een grijze kleur gewend.