't word nog veel mooier… 
Ga er maar weer even lekker voor zitten…
Ik heb in de voorgaande afleveringen van de documentaire serie “Kabaalstra bouwt een klokkie” laten zien hoe ik een Caseblank maakte… een ruwe kast… eigenlijk alleen dat wat rond is, is daarin bewerkt… de buitenkant, de vorm moet er dan nog ingemaakt worden…
daarvoor moet je em natuurlijk wel op kunnen spannen… in het verleden heb ik dat met een machine klem gedaan… soort van klein bankschroefje op de freesbank…
die is eigenlijk al te klein voor het werk wat ik ermee doe… dus wilde ik wat beters… een “Mandrel” of “Spandoorn” zou wel makkelijk zijn… zo kan ik makkelijk inspannen, op de doorn, mooi voor als ik later serie’s ga maken, en… die doorn, die kan ik ook makkelijk op andere machines spannen voor allerhande werk… dat was de basisgedachte…
Over het algemeen, zet ik eerst alles op tekening… ga dus eerst ontwerpen… vandaag even niet… ik ben na het nuttigen van mijn bordje havermout en een Espressootje de schuur in gelopen… 'k moest nog ergens een “peuk” Aluminium hebben… ah!.. gevonden… ø35mm… da’s een millimeter dikker dan de binnenkant van mijn kast… Juist… In de draaibank ermee
en de voorste 20 mm afgedraaid naar ø34 mm
want… dan past de kast er strak overheen… en zit ie tenopzichte van de doorn altijd gecentreerd…
Maar… hij moet natuurlijk nog klemmen… hoe doen we dat?.. wel…
om te beginnen, een kamertje erin gedraaid, en daar een schuin kantje aan’t eerste stuk is dus trechtervormig…
Dat steken we af… en dan hebben we dit:
en dan maken we een RUIMTESCHIP?..
Nee… dat niet… maar dit kegeltje heeft dezelfde diameter als de kegelvorm in de doorn, zodat ie er netjes in past. en… er zit een gaatje in het midden waar een boutje in past…
Ook dat deel heb ik afgestoken… zodat we nu dit hebben…
het kegeltje past mooi in de doorn…
en de doorn past mooi in de kast…
Nu moet ik nog 8 gleufjes maken in de doorn, van binnen naar buiten, zodat je als het ware “tandjes” krijgt., als je nu dat kegeltje erin legt, en de bout aandraait, dan zullen die tandjes naar buiten buigen… en zo de kast klemmen…
Ik ga nog een plaatje maken, met een gat van ø34 mm, waar ik de doorn in kan zetten, zodat ie altijd op dezelfde plek staat… het boutje in de kegel is voldoende om alles vast te trekken… de plaat zal zelf ook met 4 boutjes vastgezet worden op de freesbank… zo kan ik de boel lekker makkelijk op zijn plek zetten…
Ook voor de 4de as op de freesbank, die ik gebruik voor het frezen van de kroonzitting, en het boren van Tige-gat en lugholes krijgt een “adaptertje” met een gat van 34 mm, zo kan ik snel mijn horlogekasten van de ene naar de andere plek omspannen…