Gaat ie nou eindelijk?

Dat ziet er goed uit Arie.(tu)

hij gaat mooi worden.blijf het volgen.

Klopt… de Instrument 1 is van Geanodiseerd Alu… dat is nog een vleugje lichter dan gewoon Alu, satijnglanzend. op de foto lijkt de kast van de Instrument 2 inderdaad lichter… maar kunstlicht is bedriegelijk… Ik maak nog wel een paar plaatjes bij daglicht.

'k moet er zelf nog wel aan wennen… 42 mm is wel een vette klatser voor mijn gevoel… gelukkig oogt ie wel slank door de vorm van de kast… en… hij ligt ook mooi op de pols

de volgende hobbels zijn de afwerking van de kast… de wijzerplaat en indexen… en de wijzers… glas hoop ik vandeweek binnen te krijgen… even afwachten dus nog… :slight_smile:

Is echt de goeie maat!

Arie Kabaalstra Schreef:

Klopt… de Instrument 1 is van Geanodiseerd Alu…
dat is nog een vleugje lichter dan gewoon Alu,
satijnglanzend. op de foto lijkt de kast van de
Instrument 2 inderdaad lichter… maar kunstlicht
is bedriegelijk… Ik maak nog wel een paar
plaatjes bij daglicht.

'k moet er zelf nog wel aan wennen… 42 mm is wel
een vette klatser voor mijn gevoel… gelukkig oogt
ie wel slank door de vorm van de kast… en… hij
ligt ook mooi op de pols

de volgende hobbels zijn de afwerking van de
kast… de wijzerplaat en indexen… en de wijzers…
glas hoop ik vandeweek binnen te krijgen… even
afwachten dus nog… :slight_smile:

oic. want er zijn sommige die ook n titanium samenstelling hebben die heel licht v kleur is.

hobbeltje voor hobbeltje, anders heb je n berg te overbruggen :+

GJB2010 Schreef:

Is echt de goeie maat!

+1
41 a 42mm voor de kast en 22 a 24 voor de band zijn ook mijn favoriete maten.

Dat ik met 42 mm een goede maat heb gekozen, blijkt wel uit jullie reacties… maar toch… ik vind het nog steeds een heel grote jongen nu ik em zo fysiek in mijn handen heb.

maar… dat komt ook door het gegeven dat ik dunne polsjes heb, en dat een 36 mm horloge bij mij niet klein lijkt
Ik heb net even gemeten… mijn polsjes meten slechts 55 mm, Ik ben wel lang, maar niet groot

'k zal em eens bij een vriend van 110 Kg schoon-an-de-haak om de pols hangen… om te kijken :slight_smile:

55 mm.is hoop ik niet de omtrek. Anders moet je echt wat krachttraining gaan doen

Nee… da’s niet de omtrek nee… krachttraining kan ook geen kwaad… ik ben niet echt sterk… ik ben meer een sporter van de lange adem… liep de 5 Km in 18’54", ben met 2½ uur wel klaar met een schaatstocht van 60 km, en ik zwem makkelijk 25 meter onder water… ga nog wel eens met de mountainbike het bos in… allemaal sporten voor de lange adem…

Jarenlang heb ik niet meer gewogen dan 65 Kg… en ik ben 1.93m lang… “draadnagel” dus… gelukkig ben ik wat aangekomen… en zit ik nu rond de 80 Kg, nog steeds niet veel… maarja… ik verbrand mijn eten denk ik goed… ben wel een bourgondiër… hou van lekker eten… biertje, wijntje… bij mij zet dat echter niet aan…

Maar… de mens wordt gewoon groter… vroeger had je met 36 mm al een serieuze klatser aan de pols… nu wordt dat bijna als dameshorloge gezien… en vrouwen dragen ook steeds grotere horloges…

Net even gemeten… de omtrek van mijn pols is slechts 17.3 cm… da’s dun ja…

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Met een rolmaat hoe anders?..
'k weeg 80 Kg, en ik ben 1.93m… familietrekje… mijn vader is iets kleiner dan ik… maar brengt ongeveer hetzelfde gewicht op de schaal… heeft ook dunne polsjes…

Maargoed… ik moet mijn horloges niet ontwerpen op mijn eigen polsen… Ik moet rekening houden met de gemiddelde pols, en de vraag naar grotere horloges… kwestie van “opschalen”… 42 mm is wel zo ongeveer het grootste wat ik uit mijn Titaniumvoorraad kan halen overigens… ik heb rondstaf ø52mm, maar ik heb al een leverancier gevonden die onder andere ook ø55 levert… bovendien heeft dat bedrijf ook 0.3 mm messingplaat… (tu)…

Overigens… ik heb de kast weer op de freesbank gezet, en ingemeten… de sunburst was me niet helemaal naar’t zin.

Ik heb em gefreesd met een “endmill” een rechte frees dus… hierdoor snijdt de frees alleen met de hoek van de tanden… geeft heel fijne bewerkingssporen, maar ook heel veel kleine braampjes… waardoor ie wat ruw was… en niet glom…

Ook de bewerkings richting was “verkeerd om”… ik freesde totnogtoe tegenlopend… de tand gaat dus “dun” het materiaal in, en glijdt daardoor eerst een beetje over het materiaal, en snijdt naar het einde toe steeds meer… hierdoor krijg je ook een trilling in de frees, en dat zag ik terug in het resultaat…

(tegenlopend… zie het als een cirkelzaag, je gaat “tegen de zaag in” met je hout, dus drukt het snijdend gereedschap als het ware tegen je materiaal…)

Nu heb ik de boel omgegooid… ik frees nu meelopend… de frees"trekt" zich als het ware door het materiaal, dat wil zeggen… elke tand begint met snijden op vol materiaal, en naar het eind van de snede wordt het steeds dunner…

Hierdoor wordt het resultaat gladder… veel gladder… een afwerking JHB Watches waardig…

Ik kan tenslotte wel roepen dat ik niets dan kwaliteit wil… dan zal ik kwaliteit moeten leveren ook… :slight_smile:

Ook gebruik ik nu een bolkopfrees… waardoor de bewerkingssporen groter zijn, maar elkaar overlappen… om dat effect wat "zichtbaarder te maken… bedenk je het volgende… neem in gedachten een trap… alle treden zijn “scherp”… elk “treetje” op mijn horloge kast is gelijk aan de voeding per tand van de frees.

als je nu alle treden af zou ronden in de binnenhoek… met een radius van een meter… dan heb je bijna een helling… met wat golfjes erop… dat scheelt enorm…

Heel verhaal in bovenstaand epistel… maar wat betekent dat nu concreet?..

wel…

de kast terug op de machine… en de Sunbrust 0.2 mm kleiner gemaakt… 't lijkt niet veel… maar dat is het wel…in elk geval genoeg om de gisteren gefreesde sunburst in zijn geheel weg te poetsen.

en dan?..

ziet het er zo uit… glad en strak… zoals ik het bedoeld had…

wel een schril contrast met gisteren…

Dof en ruw… moest em borstelen om em toonbaar te maken… hoop werk, en de fijne details gaan verloren… dat kan nooit de bedoeling zijn…

nog een plaatje als bonus… ohja… die Kubus?.. net weer even goed gedraaid… nieuw persoonlijk record…1’31"… maar… zoals je aan de plakkertjes ziet… Ik heb em regelmatig in mijn handen… :slight_smile:

Is de buitenmaat van het ruwe titanium ook de reden dat de lugs in mijn ogen “ondiep” zijn en in tegenstelling tot je instrument I recht ipv rond. ook de binnenhoek heeft een veel grotere radius.

Heb je hier een reden voor? Vast wel jou kennende, wil je deze met ons delen?

de Lugs moeten nog nabewerkt worden… tegen de kast blijft het recht…

zoals je ook kunt zien op de tekening…

Later… als ik de Stiftboring en de uitsparing voor de kroon ga frezen, en de lugholes ga boren, dan worden de lugs nog nabewerkt, momenteel zit er een halve millimeter “overmaat” op, dientengevolge zijn ze nu 21 mm breed, en nog geen 22 mm, van de ene naar de andere kant gemeten is nu ook nog 41 mm, ook aan weerszijden een halve millimeter… die radius in de hoekjes verdwijnt nog… als ik em verticaal op de 4de as zet, en ze dan “naloop” met een rechte frees… zo krijg ik rechte lugs…

bij de Instrument 1 heb ik de hele omtrek… inclusief lugs dus… in één opspanning gefreesd… plat op de tafel… zo krijg je die afrondingen in de hoeken…

Komt hier een mooie bolle plexi op of een saffier met een stevige “Dome” ?

Ik hou niet zo van Plexi… plexi is voor bushokjes… :)…Ik denk aan een Mooie Domed Saphire…

Ik heb een vlak glas besteld… maar die is nog niet binnen… in de 3D tekening heb ik em ook met een Bol Saffier… maar ik wil niet té bol gaan , vanwege risico op krassen…

Met een Domed Saphire gaat ie er ongeveer zo uitzien…

uiteraard kan er een andere band op… en de kleur van de wijzerplaat?.. Ik heb hier gekozen voor blauw… dat wordt dan wel een Sunburst uiteraard… vind ik gewoon mooi…

Super!!