Arie, met alle respect, maar plexi is voor karaktervolle horloges, zoals jouw creaties. Plexi als optie aanbieden, zal de echte liefhebber zeker aanspreken. Overigens vind ik jouw sunburst dusdanig uniek, dat je daar best een unieke naam aan mag verbinden. Iets als: “Badass grooves by John”.
Ik denk dat ik op de uiteindelijke site, als ik deze horloges daadwerkelijk ga aanbieden, dat ik ook wel een “keuze menu” aanmaak… kleur van de wijzerplaat, en het glas zou je dan zelf kunnen kiezen… maar persoonlijk… ja er zijn inderdaad karaktervolle horloges die een plexi hebben… persoonlijk vind ik Saffier meer een technologische uitstraling hebben, beter passend bij mijn horloges
Maar goed… da’s mijn mening, mijn Visie… uiteindelijk geldt natuurlijk altijd nog “Wie betaalt, bepaalt”… en met een keuze voor je glaswerk… geef ik dat dan ook daadwerkelijk vorm…
Badass Grooves?..
met
G00 X[COS[#1]#2] Y[SIN[#1]#2]
G01 Z0 F500
G01 X[COS[#1]#3] Y[SIN[#1]#3] Z#7 F2000
G00 Z2
in het programma… dacht ik meer aan “Mathematical Mayhem” (
Momenteel gebeurt er even niets aan de Instrument 2… er staat een ander klusje op de freesbank… as we speak… 24 nokken voor een racekoppeling met back torque limiter…
Ik heb de machine een half uurtje geleden aangezet, en toen ben ik mijn avond eten gaan maken, nadat ik dat op had, even de werkplaats in gelopen om te zien of alles goed ging… beetje koelmiddel over het blok gespoten… deur dicht… als ik niets meer uit de werkplaats hoor… zal ie wel klaar zijn… 
Math-Rays!.. is dat wat?
ja!
“Mancave” Uhren Gmbh.
Mancave… hmm… ja… ik heb wel een flinke Mancave… :)… de enige vrouwen die hier over de vloer komen, zijn mijn moeder, mijn tante, en de buurvrouw. om een koppie suiker te lenen… zonder dollen!.. gisteravond… stond ze voor mijn deur met een plastic maatbeker… en ik dacht meteen… Suiker?.. dus dat vroeg ik ook meteen toen ik de deur opende… 
Net terug uit de werkplaats… koppelingsdeeltjes gaan goed… nu nog nafrezen… 
Arie Kabaalstra Schreef:
Mancave… hmm… ja… ik heb wel een flinke
Mancave… :)… de enige vrouwen die hier over de
vloer komen, zijn mijn moeder, mijn tante, en de
buurvrouw. om een koppie suiker te lenen… zonder
dollen!.. gisteravond… stond ze voor mijn deur
met een plastic maatbeker… en ik dacht meteen…
Suiker?.. dus dat vroeg ik ook meteen toen ik de
deur opende…Net terug uit de werkplaats… koppelingsdeeltjes
gaan goed… nu nog nafrezen…
jaja… verander maar snel van onderwerp, wat wij nu willen weten is hoe dat met die suiker is afgelopen 
Ik weet niet hoe dat met die suiker is afgelopen… ze was Cake aan het bakken… de volgende keer moet ze maar eens op de koffie komen… en een stukje Cake meenemen… 't is tenslotte MIJN suiker… 
Ik duik de werkplaats weer even in… even 24 gaatjes uitfrezen… 
Arie Kabaalstra Schreef:
Met een rolmaat hoe anders?..
'k weeg 80 Kg, en ik ben 1.93m… familietrekje…
mijn vader is iets kleiner dan ik… maar brengt
ongeveer hetzelfde gewicht op de schaal… heeft
ook dunne polsjes…Maargoed… ik moet mijn horloges niet ontwerpen op
mijn eigen polsen… Ik moet rekening houden met de
gemiddelde pols, en de vraag naar grotere
horloges… kwestie van “opschalen”…
tja, als zelfs rolex ze groter gaat maken is t hoogst tijd
:+
Blijf je met bewondering volgen Arie.
Ziet er al heel goed uit.
42 mm is idd. in deze tijd misschien wel de ideale maatvoering voor velen.
Ligt er ook een beetje aan hoe hoog je instrument2 straks op de pols
komt te liggen.
Succes verder!
Groet Kontiki.
Ik zorg er bij al mijn horloges voor dat de Lugs wat naar beneden gericht staan, en wel zo dat als je het horloge zonder band op een vlakke tafel zet… het achterdeksel de tafel NIET mag raken…
Ik heb de kast, met een “geleend” achterdeksel even op mijn pols gelegd, je ziet dat ie behoorlijk vlak ligt… en niet hoog toont…
als de verhouding Hoogte/diameter rond de 1:4 ligt, dan kun je stellen dat je een slank horloge hebt… 1:3 of lager, dan spreek je van ultra plat.
Straks de werkplaats weer in… die Koppelingsnokjes moeten nog af… maar in de tussentijd kon het wel eens gebeuren dat ik een stuk RVS plaat in de draaibank smijt om een achterdeksel te draaien…
Beetje moeilijk ( voor mij ), om de juiste verhoudingen op deze wijze
in te schatten, ziet dit er al heel veel belovend uit Arie.
Met glas zal het nog wel wat " slanker " gaan tonen denk ik.
Groet Kontiki.
Ja… zeker een bol glas zal schelen… al vind ik uit praktisch oogpunt een vlak glas beter… ik laat de keuze wel aan de klant, als ik dit horloge in productie ga nemen… 't begint er toch meer en meer op te lijken dat ik toch binnenkort de boel “officieel” ga vastleggen, maar… dan zal ik ook zeker hier laten weten wanneer dat is…
Arie Kabaalstra Schreef:
Ik zorg er bij al mijn horloges voor dat de Lugs
wat naar beneden gericht staan, en wel zo dat als
je het horloge zonder band op een vlakke tafel
zet… het achterdeksel de tafel NIET mag raken…
Vind ik ook mooi in 't ontwerp dat ie op z’n ‘pootjes’ staat en niet op z’n dikke ‘pens’ ligt 
https://lh4.googleusercontent.com/-Yxuit4G2sSs/Uvd
YafT5BcI/AAAAAAAAEAg/-ZrzbmJncVI/w958-h719-no/DSCN
1518.JPGIk heb de kast, met een “geleend” achterdeksel
even op mijn pols gelegd, je ziet dat ie
behoorlijk vlak ligt… en niet hoog toont…als de verhouding Hoogte/diameter rond de 1:4
ligt, dan kun je stellen dat je een slank horloge
hebt… 1:3 of lager, dan spreek je van ultra
plat.Straks de werkplaats weer in… die
Koppelingsnokjes moeten nog af… maar in de
tussentijd kon het wel eens gebeuren dat ik een
stuk RVS plaat in de draaibank smijt om een
achterdeksel te draaien…
Waarom RVS en niet titanium :S
Eh… simpel… ik heb geen Titanium plaat in de gewenste dikte… 'k zal het nu even moeten doen met wat ik in huis heb… 't is net als met de eerder gebouwde Instrument 1… een "vingeroefeningetje, om te zien waar ik zoal tegenaan loop…
Maar… ik ben nu met dit horloge wel een paar stappen verder… ik maak meteen de benodigde spangereedschappen… zoals die Doorn, zodat ik als ik ze in grotere oplagen ga bouwen, makkelijk kasten gaan wisselen als ik ze op de machine moet bewerken…
de komende tijd zal ik nog veel meer hulpgereedschapjes moeten maken… maar… ach… da’s mijn vak tenslotte…
RVS als Caseback, daar is ook niet veel mis mee tenslotte… 
Arie Kabaalstra Schreef:
RVS als Caseback, daar is ook niet veel mis mee
tenslotte…
Heb je gelijk in vraag mij wel af of rvs op titaan geen corrosie vormt, zoals aluminium op staal ?
Ben ik niet bang voor… Ik heb een titanium horloge gehad, met een RVS achterkantje… Titaan vormt een harde Oxidelaag die verder inert is
Arie Kabaalstra Schreef:
Eh… simpel… ik heb geen Titanium plaat in de
gewenste dikte… 'k zal het nu even moeten doen
met wat ik in huis heb… 't is net als met de
eerder gebouwde Instrument 1… een
"vingeroefeningetje, om te zien waar ik zoal
tegenaan loop…Maar… ik ben nu met dit horloge wel een paar
stappen verder… ik maak meteen de benodigde
spangereedschappen… zoals die Doorn, zodat ik als
ik ze in grotere oplagen ga bouwen, makkelijk
kasten gaan wisselen als ik ze op de machine moet
bewerken…de komende tijd zal ik nog veel meer
hulpgereedschapjes moeten maken… maar… ach…
da’s mijn vak tenslotte…RVS als Caseback, daar is ook niet veel mis mee
tenslotte…
niets mis mee… op n stalen kast. op n titaniumkast vind ik n beetje… zonde. licht en anti allergisch, behalve t gedeelte dat t meeste contact me je huid maakt (uitgaande v n leren bandje).
just my 2 cents 
Ja… daar heb je ook zeker een punt… qua verspanen maakt het niet veel verschil… 't is beiden taaie zooi… maar dan moet ik eerst eens wat geld losmaken, om materialen in te slaan… Titanium rondstaf, ik heb nog wel wat… maar die voorraad is niet eeuwig… Titanium plaat, Glazen, Kalibers, Kronen (zolang ik die nog niet zelf maak )
Voor het prototype wordt het gewoon RVS… als 't een serie wordt… dan ga ik zoveel mogelijk titanium gebruiken… spreekt voor zich…
Als ik roep “ik wil kwaliteit leveren” dan moet ik dat doen ook
Ik kom overigens net uit de werkplaats… ben begonnen met de caseback…