Gaat ie nou eindelijk?

Goed bezig Jan!

Thanks!..

Al die positieve reacties, en feedback geven me de energie om door te gaan…
Ik heb dit ontwerp eens niet “voor mezelf” gemaakt, maar voor een wat groter publiek, aan de reacties te merken, ben ik daar wel in geslaagd, ik ga het dus gewoon doorzetten…

deze Caseback, is de eerste “blinde” Caseback, en dan zit je dus met de uitdaging dat je em vlak moet hebben tot in het midden… de bodem is maar 0.75 mm dik, dus als je teveel kracht erop uitoefent met het draaien, dan druk je em om… of … je moet zorgen dat ie vlak aanligt op een steunvlak…maar… dat moet dan ook echt vlak zijn…

Mooi gaat de goede kant op, benieuwd naar het eindresultaat

Ik heb eerder vanavond even de Caseback teruggezet op de draaibank… ik was nog NIET tevreden. dus… weer de slijptol erop…

zo dan…

ondertussen stond de CNC freesbank lekker te loeien op die koppelingsnokken…

die dingen zijn in 10 minuutjes gefreesd… ik moet er nog 22… :)…zo piept dus… :), dan kan ik verder met de Instrument 2…

eens kijken of ik nog ergens een stuk hardmetaal heb om een graveerstift van te slijpen… dan kan ik de Caseback graveren… lijkt me wel een mooie toevoeging…

Arie Kabaalstra Schreef:

Ik heb eerder vanavond even de Caseback teruggezet
op de draaibank… ik was nog NIET tevreden. dus…
weer de slijptol erop…

https://lh3.googleusercontent.com/-Al9NBfx_Qk4/Uvv
5Zl3bdTI/AAAAAAAAECM/acQac0cStE0/w958-h719-no/DSCN
1533.JPG

zo dan…

ondertussen stond de CNC freesbank lekker te
loeien op die koppelingsnokken…

https://lh6.googleusercontent.com/-PTO6p5igHnU/Uvv
5vz9VWUI/AAAAAAAAECg/g7S5nGJb0tI/w958-h719-no/DSCN
1531.JPG

die dingen zijn in 10 minuutjes gefreesd… ik moet
er nog 22… :)…zo piept dus… :), dan kan ik
verder met de Instrument 2…

eens kijken of ik nog ergens een stuk hardmetaal
heb om een graveerstift van te slijpen… dan kan
ik de Caseback graveren… lijkt me wel een mooie
toevoeging…

Spannend!! Ziet er allemaal goed uit hoor!

gaat lekker zo. en kan me voorstellen dat je even beetje wilt oefenen enzo met wat je hebt. en niet dat er wat mis is met staal, integendeel. door t gewicht heeft t zelfs vaak mn voorkeur, maar voor mij viel de combi titanium kast en rvs deksel wat vreemd.

Op zich… Mijn Citizen Chronograaf had ook een RVS achterkantje… Maar alles uit titanium… ja … dat zou echt “de bom” zijn…

de Freesbank is nog altijd bezet… dus kan ik even niet verder met de Instrument 2… maar dat geeft me onderwijl de tijd om nog wat tekeningen verder uit te werken, en werk voor te bereiden…

Je houd ons wel in spanning, ik ben echt heeeel benieuwd waar dit project heen gaat en het resultaat. Het is nu al veel belovend.

Mooi project Jan, hoog tijd voor een status update!

Status Update… zzzzzzzzz :smiley:

Nee… zonder gekheid… boel te regelen… maar er is een tunnel aan het eind van het licht… maar’t kan ook zomaar andersom zijn…

gelukkig heb ik mijn kast zo ontworpen dat ik zonder al te veel moeite allerhande uurwerkjes in de kast kan monteren… 't enige is dat dan de kroon mogelijk op een andere hoogte komt… dat is geen probleem… kwestie van de positie van dat gat even een klein stukkie opschuiven in het programma…

en… dat doe ik weer op de JHB Manier… ik maak een programma waar ik allees voor dat gat, en de zitting van de kroon en Tube in programmmeer… alleen de locatie van het gat nog niet… die kan ik invullen als ik het programma start… dus… al moet ik kasten maken voor 10 verschillende uurwerken door mekaar?.. geen probleem… kwestie van de juiste waarden bij het juiste kastje erin duimen…

Morgen hoop ik eindelijk even de tijd te vinden om in elk geval de wijzerplaat even onder de frees te schuiven… Programma ga ik zo even maken… da’s zo piept… als ik dan ook de Indices even kan frezen… dan heb ik in de tussentijd mogelijk ruimte om de uurwerkhouderring te draaien…

Ook leuk… morgen komt er een aanwinst in het Atelier… nog geen echte horlogemakers draaibank… maar 't is pretty close… een Emco Unimat

Plaatje even van het net getrokken… dit is niet de mijne… die moet namelijk wel een nieuw verfje hebben…
Maar… ze is in goede staat… was van de vader van een goede vriend van mij… helaas is hij niet meer onder ons… maar zijn machine krijgt nog een vruchtbaar leven in’t atelier… Onderdeeltjes maken op deze machine… een mooier eerbetoon is niet denkbaar…

Ga je ook quartz doen,
misschien gewoon om ff snel omzet te maken,
zodat je de boel kan laten draaien ?

Carpe tempus Schreef:

Ga je ook quartz doen,
misschien gewoon om ff snel omzet te maken,
zodat je de boel kan laten draaien ?

Als quartz in je visie past, zou ik het doen. Anders niet. Doet voor mij anders afbreuk aan het ‘imago’ (visie, sfeer, status, etc.).

Inderdaad… Quartz past niet in mijn Visie… Bij een handgemaakt Horloge past in mijn visie uitsluitend een Mechanisch uurwerk…

Elle est arrive!..

Oppoetsen… en nalopen… klein testje gedaan… ze loopt goed…snijdt netjes en glad… Ik ben er blij mee…

Ik heb ook "hoopvolle"informatie terug van Soprod… Ik kan sowieso een paar uurwerken laten komen zonder “extra charge” als “Sample”… zo zou ik al een paar horloges kunnen bouwen… dan heb ik tenminste een “definitieve productieversie”…

Arie Kabaalstra Schreef:

Inderdaad… Quartz past niet in mijn Visie… Bij
een handgemaakt Horloge past in mijn visie
uitsluitend een Mechanisch uurwerk…

https://lh5.googleusercontent.com/-MNs0NhQqtn4/UwO
IZ2cQF0I/AAAAAAAAED8/n3OsyCOUug4/w958-h719-no/DSCN
1534.JPG

Elle est arrive!..

Oppoetsen… en nalopen… klein testje gedaan… ze
loopt goed…snijdt netjes en glad… Ik ben er blij
mee…

Ik heb ook "hoopvolle"informatie terug van
Soprod… Ik kan sowieso een paar uurwerken laten
komen zonder “extra charge” als “Sample”… zo zou
ik al een paar horloges kunnen bouwen… dan heb ik
tenminste een “definitieve productieversie”…

ik vind n handgemaakt bandje er eigenlijk ook wel bij passen. weer n ‘hobby’ erbij arie? :wink:

Handgemaakte banden?. ik denk dat dat dan het enige is wat ik uit het “buitenland” zal betrekken… (:smiley:

ik zou me er geen snars van aantrekken
als je een bedrijf start moet je winst maken
en niet te principieel zijn wat je eigen liefhebberij is
Volkswagen verkoopt naast de Touran ook kleine autootjes
als de consument zowel goedkope quartz als mechanische klokjes met een bijzonder / mooi uiterlijk vraagt
dan zou ik die handel zeker in het begin niet aan een concurrent overlaten.

@ Carpe tempus:

Alsof Jan op een mechanisch horloge geen winst kan/mag maken?

Carpe tempus Schreef:

en niet te principieel zijn wat je eigen
liefhebberij is
Volkswagen verkoopt naast de Touran ook kleine
autootjes
als de consument zowel goedkope quartz als
mechanische klokjes met een bijzonder / mooi
uiterlijk vraagt
dan zou ik die handel zeker in het begin niet aan
een concurrent overlaten.

En Ferrari en Porsche moeten misschien ook eens autos maken rond de 10k? Nee, lijkt me niet, haha

Mauzer Schreef:

Carpe tempus Schreef:

en niet te principieel zijn wat je eigen
liefhebberij is
Volkswagen verkoopt naast de Touran ook kleine
autootjes
als de consument zowel goedkope quartz als
mechanische klokjes met een bijzonder / mooi
uiterlijk vraagt
dan zou ik die handel zeker in het begin niet
aan
een concurrent overlaten.

En Ferrari en Porsche moeten misschien ook eens
autos maken rond de 10k? Nee, lijkt me niet, haha

Je hebt toch wel begrepen dat Porsche een verbintenis heeft
met Volkswagen, en Ferrari onderdeel is van de Fiat Groep,
kennelijk is handel en productie in een breed segment ook de keuze van deze topmerken.

Je hebt merken met een breed gamma, Volkswagen, Seiko, en merken met een smal gamma, Ferrari, Hublot… allen hebben ze hun bestaansrecht…

Ken je het spreekwoord “schoenmaker, blijf bij je leest”?
Ik ben gereedschapmaker van huis uit… opgeleid om alleen maar de hoogste kwaliteit te maken, voor een zo gunstig mogelijke prijs… goedkoop en goed genoeg is voor mij niet goed genoeg… I will go the extra mile…

dat zit er bij mij zo ingebakken, dat ik onderdelen die plus of min een tiende millimeter mogen zijn, gemiddeld op plus of mijn 0.025 maak… Ik kan het, ik ben het zo gewend… en dat kost me geen extra tijd…
Ik heb in het bedrijfsleven regelmatig de vraag gehad “moet bij jou nou alles op een honderdste?..”… dan was mijn antwoord steevast"Ja Hoor es… je geeft me goede machines… dan lever ik kwaliteit… klaar…Wat?.. kon mijn voorganger het niet zo zuiver?.. dan weet je meteen waarom ik hier nu loop in zijn plaats… "

Ik ben niet tevreden met een zesje… ik ga voor minimaal een 8…

Nou heeft Porsche in het verleden ook wel wagens gemaakt voor de kleinere beurs… zoals de 914, 924 en 944, maar die werden nooit echt als “echte porsches” beschouwd door de “kenners”… terwijl de 914 toch een heel goede auto was… de Boxster is in wezen een gemoderniseerde 914… een tweezitter met middenmotor, dus betere gewichtsverdeling dan de 911…