ticothijs82 Schreef:
@ Carpe tempus:
Alsof Jan op een mechanisch horloge geen winst
kan/mag maken?
ik zou zeker in het begin voornamelijk op bestelling
werken, geen grote voorraad inslaan en een breed assortiment
aanbieden.
je kunt misschien 3 super fraaie mechanische horloges verkopen met 50% winst maar wanneer dat in totaal
1500 euro per maand oplevert dan zou ik er liever nog
1500 bij sprokkelen door tegelijk 20 quartzen te verkopen
ok… Stel… ik maak 20 Quartz horloges per maand… dan moet ik 20 aangepaste kasten maken… want een Quartz uurwerk is veel kleiner dan een mechanisch werk.
ik moet ook andere uurwerkhouderringen maken… dan ben ik hele dagen bezig met het bouwen van goedkope horloges die me minder opleveren… en ik heb de tijd niet meer om mechanische hoogstandjes te bouwen. where exactly is my gain?.. ze bouwen ook geen Mini’s tussendoor bij Rolls Royce… dat heeft een reden…
Arie Kabaalstra Schreef:
ok… Stel… ik maak 20 Quartz horloges per maand…
dan moet ik 20 aangepaste kasten maken… want een
Quartz uurwerk is veel kleiner dan een mechanisch
werk.
ik moet ook andere uurwerkhouderringen maken… dan
ben ik hele dagen bezig met het bouwen van
goedkope horloges die me minder opleveren… en ik
heb de tijd niet meer om mechanische hoogstandjes
te bouwen. where exactly is my gain?.. ze bouwen
ook geen Mini’s tussendoor bij Rolls Royce… dat
heeft een reden…
Stel jij begint je eigen horloge merk,
in het begin verkoop je hier op HF 10 horloges aan forumleden
verder in de buitenwereld moet je in het begin flink buffelen om je horloges te verkopen, je verkoopt 3 horloges per maand
en doet daar 30 uur over de rest van de tijd heb je niks te doen, dan kun je misschien de overige 90 werkuur per maand
die je over hebt besteden aan de productie van wat minder exclusief werk. een fabrikant van houten wasknijpers zal meer omzet draaien ( maar ook winst ) dan een fabrikant van platina wasknijpers denk ik.
wie ter wereld wil er nou platina wasknijpers… ?
Ik wil hoogwaardige horloges bouwen… geen “goedkope Quartz”
'k ben niet opgeleid als ondernemer, maar wat ik al wel geleerd heb is het volgende:
Je ondernemingsplan is je "spoorboekje, je dienstregeling, en daar houd je je aan…
in een ondernemingsplan staat ook je Mission statement… je doel…
Mijn doel?.. NO COMPROMISE… High quality hand made mechanical watches…
Mensen die gaan bedelen om een goedkoop quartz horloge van mijn hand, vallen buiten mijn doelgroep… mijn doelgroep zijn mensen die WEL geld willen uitgeven aan een Handgemaakt mechanisch horloge…
Bovendien… Quartz… die kr… zitten altijd met een lege batterij op zaterdagmiddag om 2 minuten over 5… dus… moet je tot dinsdag wachten eer je een nieuw batterijtje kan halen… waarom zou je. een mechanisch horloge wind je op, zet je gelijk ( met de klokketoren in het dorp/de stad ) en je bent weer bij de tijd…
Ik zie er gewoon niets in om bij voorbaat al mijn mission statement te verkwanselen… moet ik buffelen… dan moet ik maar buffelen… dat is mijn keuze… maar… ik kan dan ook met opgeheven hoofd zeggen wat ik al eerder gezegd heb… 't hoogst haalbare… und sonst nichts…
Arie Kabaalstra Schreef:
wie ter wereld wil er nou platina wasknijpers… ?
Ik wil hoogwaardige horloges bouwen… geen
"goedkope Quartz"
'k ben niet opgeleid als ondernemer, maar wat ik
al wel geleerd heb is het volgende:
Je ondernemingsplan is je "spoorboekje, je
dienstregeling, en daar houd je je aan…
in een ondernemingsplan staat ook je Mission
statement… je doel…
Mijn doel?.. NO COMPROMISE… High quality hand
made mechanical watches…
Mensen die gaan bedelen om een goedkoop quartz
horloge van mijn hand, vallen buiten mijn
doelgroep… mijn doelgroep zijn mensen die WEL
geld willen uitgeven aan een Handgemaakt
mechanisch horloge…
Bovendien… Quartz… die kr… zitten altijd met
een lege batterij op zaterdagmiddag om 2 minuten
over 5… dus… moet je tot dinsdag wachten eer je
een nieuw batterijtje kan halen… waarom zou je.
een mechanisch horloge wind je op, zet je gelijk (
met de klokketoren in het dorp/de stad ) en je
bent weer bij de tijd…
Ik zie er gewoon niets in om bij voorbaat al mijn
mission statement te verkwanselen… moet ik
buffelen… dan moet ik maar buffelen… dat is mijn
keuze… maar… ik kan dan ook met opgeheven hoofd
zeggen wat ik al eerder gezegd heb… 't hoogst
haalbare… und sonst nichts…
Je hoofddoel hoef je ook niet op te geven
alleen het middel waarlangs je dat doel bereikt
( starten kost allemaal geld )
zou m.i. onder ideale omstandigheden zo flexibel mogelijk zijn.
Mijn hoofddoel is het enige waar ik me op wil concentreren… geld dat ik uitgeef aan bijzaken kan ik niet uitgeven aan hoofdzaken… zo simpel ligt het… klaar…
Maar ik begrijp dat jij liever een Quartz wilt?.. een Quartz in een Titanium kast… dat is als een Eendmotor in een Rolls…
Arie Kabaalstra Schreef:
Mijn hoofddoel is het enige waar ik me op wil
concentreren… geld dat ik uitgeef aan bijzaken
kan ik niet uitgeven aan hoofdzaken… zo simpel
ligt het… klaar…
Maar ik begrijp dat jij liever een Quartz wilt?..
een Quartz in een Titanium kast… dat is als een
Eendmotor in een Rolls…
nou nee met mij moet je helemaal geen rekening houden,
de markt is breder dan mijn persoontje,
een quartz in een mooie strakke kast met een mooi wijzerplaatje lijkt me alleen door de vraag en het feit
dat je daar minder aan af te regelen hebt,
sneller cash op te leveren, cash wat je dan weer kunt
gebruiken voor de bouw van nog mooiere mechanische klokjes.
Arie Kabaalstra Schreef:
“een Quartz in een Titanium kast… dat is als een
Eendmotor in een Rolls…”
Soms kan een eend ook mooi (en exclusief) zijn hoor.
Titanium en Quartz…
Mvg,
Patrick
Ja… die wel… Maar het Quartz werkje dat daarin zit zal onderhand meer kosten dan een mechanisch kaliber met datum, denk je ook niet?
Arie Kabaalstra Schreef:
Ja… die wel… Maar het Quartz werkje dat
daarin zit zal onderhand meer kosten dan een
mechanisch kaliber met datum, denk je ook niet?
om t n beetje te relativeren zijn er idd ook hogere klasse quartz uurwerkjes, zoals zo n thermo compensated superquartz uurwerkje, of n quartz met eol indicator om te voorkomen dat ie onverwachts midden op de dag stilstaat, en wat te denken v alle solar, rc, gps enz. uitvoeringen? en dan was er ook n merk (ben n rampet namen) die n quartz mooi afwerkt en er n transparant achterdekseltje op zet.
die zijn er ook.
maareh, ik ben t deze keer wel met je eens… zie ook liever iets mechanisch.
betreft businesmodel, ik denk dat die v vdb op den duur wel iets voor je kan zijn. seriemodellen maken voor de kwaliteit met kwantiteit en custom voor de kwaliteit met exclusiviteit.
Kijk… Daar kan ik wat mee… liever iets mechanisch… Ik kies liever voor een Miyota Automaat dan een simpel quartz werkje…
alleen even zien waar ik bijvoorbeeld een 9015 kan scoren… 
Arie Kabaalstra Schreef:
Ja… die wel… Maar het Quartz werkje dat
daarin zit zal onderhand meer kosten dan een
mechanisch kaliber met datum, denk je ook niet?
Dat zal wel, begrijp me niet verkeerd als horlogeliefhebber ben ik natuurlijk ook helemaal weg van een mooi mechanisch uurwerk.
Maar een prachtige klok met “maar” een quartzje erin kan ik ook erg waarderen sterker, van de horloges die ik bezit is mijn dierbaarste een quartz en een hele, hele goede en betrouwbare al zo’n dikke 20 jaar.
Zo makkelijk als jij ze van tafel schuift zal ik nooit doen. Betrouwbaarheid en keurig op tijd lopen vind ik ook belangrijk. Servicebeurt? Niet nodig, nieuwe batterij en hop, 5 jaar lopen!
Mvg,
Patrick
je hebt natuurlijk Quartz en Quartz… Maar ik heb me tot doel gesteld om Mechanische Horloges te gaan bouwen… Quartz “past” gewoon niet zo bij me…
Ik heb zelf ook een paar Quartz horloges, maar bij mij liggen die eigenlijk permanent in de la… Ik draag eigenlijk alleen nog maar Mechanisch… past door mijn achtergrond als techneut gewoon beter bij me…
Bottomline is, ik heb concrete gegevens van Soprod, daar moet ik wel wat mee kunnen… Ik heb geen Fourniturenhandel kunnen vinden die ze los verkoopt… dus vooralsnog zal ik ze af fabriek moeten bestellen… maar… dan betrek ik dus echt direct van de fabriek… naar wens ook COSC gecertificeerd…
Arie Kabaalstra Schreef:
je hebt natuurlijk Quartz en Quartz… Maar ik heb
me tot doel gesteld om Mechanische Horloges te
gaan bouwen… Quartz “past” gewoon niet zo bij
me…
Ik heb zelf ook een paar Quartz horloges, maar bij
mij liggen die eigenlijk permanent in de la… Ik
draag eigenlijk alleen nog maar Mechanisch… past
door mijn achtergrond als techneut gewoon beter
bij me…
Bottomline is, ik heb concrete gegevens van
Soprod, daar moet ik wel wat mee kunnen… Ik heb
geen Fourniturenhandel kunnen vinden die ze los
verkoopt… dus vooralsnog zal ik ze af fabriek
moeten bestellen… maar… dan betrek ik dus echt
direct van de fabriek… naar wens ook COSC
gecertificeerd…
wat kost t met en zonder cosc?
Meerprijs van een Certified movement is + CHF 83…Ik moet nog even gaan rekenen, maar als het percentueel op de totaalprijs niet te veel scheelt… dan doe ik ze mischien wel gewoon standaard COSC…
Ik zou zolang mogelijk geen concessies doen aan je oorspronkelijke plan en uitvoering, immers het is jouw ontwerp.
Tips, adviezen, wensen van anderen kan je wellicht in een later stadium gebruiken om binnen je businessplan uit te werken, want iedere lezer is potentiële klant en een horlogeliefhebber.
Ik ben zeer benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Arie Kabaalstra Schreef:
Meerprijs van een Certified movement is + CHF
83…Ik moet nog even gaan rekenen, maar als het
percentueel op de totaalprijs niet te veel
scheelt… dan doe ik ze mischien wel gewoon
standaard COSC…
Eerlijk gezegd vind ik dat niet niks een kleine 70 euro voor een COSC test. Op een horloge van een paar duizend euro valt het misschien procentueel wel mee.
Maar ook ik ben benieuwd.
Ik denk dat ik dan het beste Cosc “on request” kan aanbieden… als je graag “het beste” wilt hebben, en dat op papier aan kunnen tonen… dan komt ie met COSC certificaat… zo niet dan gewoon standaard… al zal die niet minder zuiver lopen…
Ik heb ook de offerte binnen voor het Etswerk… niet te duur… dus dat moet goedkomen…
Luminova… dat moet ik ook nog gaan bestellen… je moet tenslotte ook in het donker kunnen zien hoe laat het is… Pakkingen en glazen zijn het probleem gelukkig niet… 
Arie Kabaalstra Schreef:
Ik denk dat ik dan het beste Cosc "on request"
kan aanbieden… als je graag “het beste” wilt
hebben, en dat op papier aan kunnen tonen… dan
komt ie met COSC certificaat… zo niet dan gewoon
standaard… al zal die niet minder zuiver lopen…
Ik heb ook de offerte binnen voor het Etswerk…
niet te duur… dus dat moet goedkomen…
Luminova… dat moet ik ook nog gaan bestellen… je
moet tenslotte ook in het donker kunnen zien hoe
laat het is… Pakkingen en glazen zijn het
probleem gelukkig niet… 
idd, enkele stuks voor de liefhebbers of n limited. anders drijft t de prijs n flink stuk omhoog denk ik.
Hoe het ook moge zijn… de Instrument 2 Proto krijgt een ETA 2763… want…ik heb er 2 liggen… ze is net zo dik, danwel dikker dan de mogelijke uurwerken die ik in de Serieproductie wil gaan toepassen…
Net even een pietepeuterig klusje gedaan… de Caseback gegraveerd… er moet ook een manier zijn om de tekst gebogen te graveren… maar die plugin voor mijn Cam software werkt op de een of anderhalve manier niet…