cool !
en… zoals je ziet… hier komt gewoon een Mechanisch kalibertje in…
’t graveren viel mee… slechts lichte braamvorming… maar dat was er zo af… heb gewoon naderhand de Sunburst even opgepoetst…
Ohja… verder binnenlands nieuws!.. Ik heb een metaalhandel gevonden die Titanium Rondstaf ø55 mm, en Plaat 4 mm kan leveren in “hapklare brokken”. de staf bestel ik in schijfjes van 12mm dik… de plaat in schijven van ø42 mm… dan hoef ik niet meer te klooien met het afsteken van de kasten… of het rond draaien van een vierkante plaat… betekent dat ik nu mijn achterdeksels in 2 opspanningen kan draaien… Ik maak een spandoorn voor de achterwanden… zodat ik ze in de draaibank snel achter elkaar kan wisselen… eerst de binnenkant draaien van een serie… dan de spandoorn erin… en de buitenkantjes draaien…
Voor de kasten gaat dan het zelfde verhaal op… Gat boren… binnenkant draaien, omdraaien op de doorn, glaszitting en schuine kant naar de wijzerplaat draaien… en dan op de freesbank…
laat ik nou denken dat je dat gegraveerde deksel
wilde gebruiken om een quartz module achter weg te stoppen
X
Wat is het ontwerp van de wijzerplaat? en evt wijzers,had je al wat in gedachten?
Ja… zeker had ik al wat in gedachten…
Ik had em al eerder in het topic gepost… maar op verzoek… nog een keer…
Ik ga binnenkort een prototype maken van de wijzerplaat en indexen…
Arie Kabaalstra Schreef:
Ja… zeker had ik al wat in gedachten…
https://lh5.googleusercontent.com/-h2iDgBPyQcs/UvZ
rri4xTmI/AAAAAAAAEAQ/ZAx8EKcOeMA/w645-h711-no/JHB+
Instrument+2+Dome.pngIk had em al eerder in het topic gepost… maar op
verzoek… nog een keer…Ik ga binnenkort een prototype maken van de
wijzerplaat en indexen…
Erg mooi hoor Jan! Persoonlijk vind ik de datum op de 4 positie mooier.
Benieuwd hoe het verder gaat.
Mvg,
Patrick
de Datum op 4?.. nee… liever op 3… maar de ETA 2763’s die ik heb liggen… hebben de datumring geprint voor de datum op 6 uur… en… eigenlijk vind ik dat ook niet erg… de meeste horloges hebben em op 3 uur… en als ie op 4 uur zit… dan is dat vaak een “Noodgreep” bij chrono’s… als ik zelf kalibers zou ontwerpen en bouwen?.. dan komt er nooit een datum op 4 uur… 3, 6, misschien 9, of 12… maar dan moet ik een gekke bui hebben… 4 betekent dat je in je ontwerp geen ruimte hebt gehouden om de datum op een nette plek neer te zetten… zoo jammer… (
Wijzers vind ik erg mooi zeg,alleen een dial zonder indexen vind ik minder,voor de rest super gaaf.
bedoel je “losse” indexen OP de wijzerplaat?.. Daar ga ik ook naar kijken… maar… probeer je eens voor te stellen hoe je dat zou moeten maken?..
Losse “blokjes” van 1x2½mm, 1 mm dik, met 2 pootjes aan de onderkant… van laten we zeggen 0.3 mm, en dan 0.3 mm gaatjes in de dial, zodat ik de indexen in die gaatjes kan steken, en ze dan kan klinken… daar wil ik wel naar toe… geeft me meer vrijheid bij het ontwerpen… maar… probeer je die maten eens voor te stellen?.. Ik heb vanmiddag voor de lol een wijzernaafje gedraaid op mijn Emco draaibankje… een “buisje” van 2.5 mm, 0.75 mm diameter, met een gat 0.3 erdoor… en een “randje” van 0.5 mm diameter, 0.4 mm diep… zodat ik er een wijzer op kan klinken… je wilt niet weten wat een priegel werk dat is… maar… wel leuk…
de Indices aan ringen die op de wijzerplaat komen, geven ook meer diepte… en… voor mij is het een eenvoudige manier om toch wat anders te doen… en toch een klassieke look te krijgen… dat zal, samen met de " koffielepel" wel een vaste factor worden in mijn horloges…
kan je het er niet op drukken of zeg ik nu heel iets geks.bedoel hoef toch geen opgelegde indexen te zijn.staat in techniek leuk topic erover.mvgr
gewoon lekker brainstormen
en voor je het weet heb je iets totaal nieuws
waar geen ander ooit aan gedacht geeft.
Wel net zo luxueus, opgelegde indexen / ring met indexen (tu)
Of misschien een deel van de index aan de onderkant van het glas plakken waardoor de wijzers er onderdoor gaan,
geen idee, maar dat is misschien ook een leuke feature.
Ja… Drukken zou ook kunnen… maar… dan moet ik of… een tampondrukmachine kopen, of ook dat uitbesteden… en. dan moet het drukbedrijf wel aan mijn eisen voldoen… alles moet PERFECT gepositioneerd zijn… al zit je er maar 0.1 mm naast… dan ziet het er meteen uit als een neprolex van 5 tientjes…
“Appliqué” ofwel opgelegde indexen zijn wel het allermooiste… maar ook het moeilijkste te maken… 't komt echt allemaal op honderdsten aan… Ik heb wel een maniertje om ze te maken… maar momenteel zal dat een dure grap worden…
Zoals gezegd, de indexen op ringen, geeft me de mogelijkheid ze uit te wisselen, zodat allerhande designs mogelijk zijn…en… omdat ze elk zo’n 0.3 mm dik zijn geeft het wat diepte aan de wijzerplaat… zeker als ik het logo bijvoorbeeld 0.15 mm diep weg ets…
Arie Kabaalstra Schreef:
de Datum op 4?.. nee… liever op 3… maar de ETA
2763’s die ik heb liggen… hebben de datumring
geprint voor de datum op 6 uur… en… eigenlijk
vind ik dat ook niet erg… de meeste horloges
hebben em op 3 uur… en als ie op 4 uur zit… dan
is dat vaak een “Noodgreep” bij chrono’s… als ik
zelf kalibers zou ontwerpen en bouwen?.. dan komt
er nooit een datum op 4 uur… 3, 6, misschien 9,
of 12… maar dan moet ik een gekke bui hebben… 4
betekent dat je in je ontwerp geen ruimte hebt
gehouden om de datum op een nette plek neer te
zetten… zoo jammer… (
Als ik zelf kalibers zou ontwerpen en bouwen dan komt er nooit een datum op 3 of 6 dat doet iedereen ook die Rolexen waar jij zo’n hekel aan hebt. Op 4 is perfect, lekker speels. Je schreef al in dit geval kan het niet ivm je kalibers.
Maar dat ben ik meer chaotisch, als ik jouw ontwerpen bekijk is het allemaal strak en gelijk, gladjes volgens de regeltjes op de nm precies. Is prima het is jouw horloge tenslotte. Bij dit ontwerp past de datum op 6 prima.
Nogmaals het was mijn persoonlijke mening.
Vind wel, nu toch al heel wat post gelezen te hebben van je, dat je Louis van Gaal achtige manier van schrijven best hard aankomt soms. Kan me ook voorstellen dat sommige forumleden hier moeite mee hebben.
Ben ik er overigens niet 1 van hoor vind het wel verfrissend tussen al dat krentenbrood hier! Ga zo door JB!
Mvg,
Patrick
Arie Kabaalstra Schreef:
Hoe het ook moge zijn… de Instrument 2 Proto
krijgt een ETA 2763… want…ik heb er 2 liggen…
ze is net zo dik, danwel dikker dan de mogelijke
uurwerken die ik in de Serieproductie wil gaan
toepassen…https://lh5.googleusercontent.com/-JuAUEHoDthM/UwY
2fpQikFI/AAAAAAAAEEk/Lw0ofRtZT0Q/w958-h719-no/DSCN
1538.JPGNet even een pietepeuterig klusje gedaan… de
Caseback gegraveerd… er moet ook een manier zijn
om de tekst gebogen te graveren… maar die plugin
voor mijn Cam software werkt op de een of
anderhalve manier niet…
Prettig dat je dit ook zelf kunt (tu)
Jammer van de goedkope secondewijzer.
http://www.packy.nl/kunststof-bestek/394-roerstaafje-11cm-dispenserdoos-ds2000st-8710653756439.html
JSZ Schreef:
Jammer van de goedkope secondewijzer.
http://www.packy.nl/kunststof-bestek/394-roerstaaf
je-11cm-dispenserdoos-ds2000st-8710653756439.html
Maar wel heel herkenbaar/kenmerkend heh
Precies. Lang leve de koffielepel. .
En tja dat ik af en toe als van Gaal uit de hoek kan komen… Daar ben ik me soms te weinig van bewust, maar ik bedoel het over het algemeen niet kwaad.
Ik heb wat dat betreft het hart op de tong.
Arie Kabaalstra Schreef:
Precies. Lang leve de koffielepel. .
En tja dat ik af en toe als van Gaal uit de hoek
kan komen… Daar ben ik me soms te weinig van
bewust, maar ik bedoel het over het algemeen niet
kwaad.
Ik heb wat dat betreft het hart op de tong.
Je moet ook wel eigenzinnig zijn om je doelen te bereiken vaak.
Recht op je doel afgaan en je visie volgen.
Dit roept automatisch weerstand op.
Louis van Gaal is wel de beste trainer die wel hebben en gaat ons
eindelijk wereldkampioen maken!
Mvg,
Patrick