Gaat ie nou eindelijk?

Hopelijk heb je meer verstand van horloges als van voetbal :wink:

groot mokum uploaded this image to

Vind je hem zonder gaatjes in zijn pootjes niet mooier?

Arie Kabaalstra Schreef:

Ja… zeker had ik al wat in gedachten…

https://lh5.googleusercontent.com/-h2iDgBPyQcs/UvZ
rri4xTmI/AAAAAAAAEAQ/ZAx8EKcOeMA/w645-h711-no/JHB+
Instrument+2+Dome.png

Ik had em al eerder in het topic gepost… maar op
verzoek… nog een keer…

Ik ga binnenkort een prototype maken van de
wijzerplaat en indexen…

In deze zou ik , als je iets bijzonders wil de index op 6 uur groter maken en de datum als uitsparing in de index zetten heb je gelijk een hoogwaardige afwering van je datumvenster.

grootmokum Schreef:

http://i2.photobucket.com/albums/y42/grootmokum/Al
lerhandeMeuk/JHBInstrument2Dome_zps872eca3f.jpg

Vind je hem zonder gaatjes in zijn pootjes niet
mooier?

ik wel. aan de andere kant vind ik op sommige v mn klokjes juist prettig dat ie lugholes heeft ivm makkelijk banden wisselen.

koningcaris Schreef:

Arie Kabaalstra Schreef:

Ja… zeker had ik al wat in gedachten…

https://lh5.googleusercontent.com/-h2iDgBPyQcs/UvZ

rri4xTmI/AAAAAAAAEAQ/ZAx8EKcOeMA/w645-h711-no/JHB+

Instrument+2+Dome.png

Ik had em al eerder in het topic gepost… maar
op
verzoek… nog een keer…

Ik ga binnenkort een prototype maken van de
wijzerplaat en indexen…

In deze zou ik , als je iets bijzonders wil de
index op 6 uur groter maken en de datum als
uitsparing in de index zetten heb je gelijk een
hoogwaardige afwering van je datumvenster.

zeker n goeie. dat soort slimme kleine dingentjes kan ik ook waarderen. zelf had ik ook n soortgelijkig idee voor mn horlogeproject in gedachte. alleen als t in dit geval (veel) groter wordt, kan t het algehel design uit balans brengen.

Erik11 Schreef:

Hopelijk heb je meer verstand van horloges als van
voetbal :wink:

:smiley:

Ik zal even wat uitgebreider terugkomen op een aantal dingen die de afgelopen dagen gezegd zijn door mij en anderen…

Laat ik allereerst even mijn Waardering uitspreken voor diegenen die met Ideetjes komen… 't is niet gezegd dat ik die ideĆ«en ook ga gebruiken… maar…
soms zet een kreet van iemand… als een windvlaag in een brainstorm je wel aan het denken…

Patrick schreef:
Als ik zelf kalibers zou ontwerpen en bouwen dan komt er nooit een datum op 3 of 6 dat doet iedereen ook die Rolexen waar jij zo’n hekel aan hebt. Op 4 is perfect, lekker speels. Je schreef al in dit geval kan het niet ivm je kalibers.

Daar denk ik dan het volgende bij…
Wat de datum op een andere locatie dan 3,6,9 of 12 betreft. ā€œspeelsā€ zou kunnen natuurlijk… maar… dan moet je je Datumring speciaal laten bedrukken… zodat de getallen wel RECHT staan… en het datumvenster OOK…
Dan heb je wat bijzonders… als bij een kaliber de datum op 4 uur staat… dan staat het datumvenster, en de datum zelf ook 30 ° geroteerd… zet ze eens netjes rechtop!.. denk ik dan…
Dus… ja… dan moet ik mijn uitspraak een beetje nuanceren… kost me moeite. .maar goed… in dit geval nieuwe inzichten… it might happen one day…

Of ik meer verstand heb van horloges dan van voetbal?.. ik denk van wel…Ik kan helemaal niet voetballen… als verdediger doe ik het wel aardig… 'k kan goed in de weg lopen…
Hockey, Basketbal, en Volleybal zijn meer de sporten waar ik op school wel als eerste gekozen werd… bij voetbal bleef ik altijd als laatste over… :slight_smile:
Om eerlijk te zijn… vind ik het ā€œNederlandse voetbalā€ niet aantrekkelijk om te zien… te systematisch, te voorspelbaar… waardoor het nederlands elftal altijd op een muur loopt in het strafschopgebied aan de andere kant…

GrootMokum, hij’s handig met tekenprogramma’s…

Ja… zonder gaatjes in de Lugs is het wel mooier… maar lastiger om te maken… Ik heb het bij mijn Heineken Beercan wel gedaan… en bij de PanzerSeiko ook… maar 't is lastig…
Ik sluit het niet uit dat ik in de toekomst wel blinden Lugs ga maken… als ik een methode heb gevonden die het me makkelijk maakt…

Maar… zoals Marnix.Moed schreef… 't practische verhaal. bandjes wisselen… in mijn Renderings heb ik dit horloge op een donkerblauwe Isofrane gezet… pennetje in de lug… bandje eraf… ander bandje erop… klaar
en. dit is makkelijker te maken. ik kan die gaatjes ā€œin ƩƩn moeite doorā€ bewerken samen met het gat voor de stift…

KoningCaris kwam ook nog met een mooie… Index op 6 uur iets aanpassen… Ja… daar heb ik in het verleden ook eens mee zitten spelen…

alleen… heeft dit ontwerp nog een enkele ring voor de indexen… maar… daar is wel een mouw aan te passen… Ik ga daar even naar kijken… zeker omdat ik hier 2 ringen gebruik, is het effect groter…

Ik heb inmiddels ook de offerte binnen van de metaal leverancier… Ik kan nu beginnen met de kostprijsberekening van de materialen, zodat ik kan bepalen wat een horloge kost aan materiaal…

vind hem zo wel mooi eigelijk een mooi logo verzinnen en klaar.ik blijf dit zeker volgen.

Ik ga in elk geval nog even ā€œSpelenā€ in mijn Tekensoftware… een ā€œkadertjeā€ rond het datumvenster… dat kan best nog wel eens mooi zijn…

en… zolang ik nog niets heb laten maken… heb ik nog alle vrijheid in het ontwerp… :slight_smile:

ik ben vandaag met de stofzuiger en de dweil door mijn Atelier gegaan, en met de bezem door de werkplaats… alles is weer spic & span… dit ook vanwege de feestelijkheden morgen… ik vier mijn verjaardag…

Messingplaat 0.4 heb ik ook nog liggen… weliswaar een tiende dikker dan de begoogde dikte voor de Indexringen… maar die 0.1 mm… die draai ik er wel af… 'k heb nog een stompje schellak… dat komt goed… straks even kijken of ik nog een frees 0.5 heb liggen…anders moet ik er even een slijpen… :slight_smile:

Mooi ontwerp weer! En alvast proficiat! :)-D

Mvg,
Patrick

Ik heb even zitten ā€œspelenā€

een Kadertje om het datumvenster, en mijn Logo weggeĆ«tst in de wijzerplaat…

Als ik vandeweek een test wijzerplaat ga maken… dan test ik dit ook uit…
't leek me wel leuk om het logo niet tĆ© overduidelijk weer te geven… als het gewoon in ƩƩn kleur te weinig opvalt… kan ik het altijd nog in een donkerder tint spuiten vóór het slijpen van de Sunburst…

Ik ga ook nog zoeken naar bedrijven die 't bedrukken kunnen doen voor me, of mogelijk zet ik zelf wel een tampondrukmachientje neer… dan hoef ik alleen mijn ClichĆ©s buiten de deur te laten maken… als zelf graveren niet lukt…

perfect niks meer aan doen,wat een gave klok zeg.hoop ooit betaalbaar voor mij:)

Ik beloof nog niets… maar ik ga mijn best doen voor een gunstige prijs…

Dat moet met dit model ook wel gaan lukken, en met de Instrument 1 ook… omdat dat model in wezen technisch hetzelfde is… maar een andere kast krijgt, en andere Indexen… moet nog even kijken hoe of wat… maar dat moet gaan lukken…

Ik heb een prijsopgaaf gehad van een metaalleverancier… maar met bepaalde materialen vind ik ze nogal duur…

Nieuwzilver bijvoorbeeld, een koper/nikkel legering, met een zilverkleur, die prijs deed me van mijn stoel vallen… maar… ik las al ergens dat zelf vernikkelen niet moeilijk, en vrij goedkoop is… daar ga ik dus ook even naar kijken… dan kan ik die delen van Messing maken… da’s goedkoper… en met een Nikkel laagje blijft het ook mooier… omdat Nikkel helemaal geen Patina krijgt, en nieuwzilver uiteindelijk wel.

de te vernikkelen delen komen allemaal IN het horloge… dus geen last van uitslag… ik pak ze ook alleen maar met handschoentjes beet… zodat er geen vette vingers op komen…

Arie Kabaalstra Schreef:

GrootMokum, hij’s handig met tekenprogramma’s…

Ja… zonder gaatjes in de Lugs is het wel mooier…
maar lastiger om te maken… Ik heb het bij mijn
Heineken Beercan wel gedaan… en bij de
PanzerSeiko ook… maar 't is lastig…
Ik sluit het niet uit dat ik in de toekomst wel
blinden Lugs ga maken… als ik een methode heb
gevonden die het me makkelijk maakt…

Maar… zoals Marnix.Moed schreef… 't practische
verhaal. bandjes wisselen… in mijn Renderings heb
ik dit horloge op een donkerblauwe Isofrane
gezet… pennetje in de lug… bandje eraf… ander
bandje erop… klaar
en. dit is makkelijker te maken. ik kan die
gaatjes ā€œin ƩƩn moeite doorā€ bewerken samen met
het gat voor de stift…

Had begrepen dat sommige horlogemakers met de hand voorzichtig overal beetje schuin een gaatje boren. Wel arbeidsintensiever.

Proficiat en fijne dag :)-D

Fijne verjaardag gewenst .

Fijne dag Arie/Jan

iets gemist :S

maar sluit me graag bij aan, gefeliciteerd!

Van Harte Gefeliciteerd !:)-D

Pieter.

Is de kroon een schroefkroon ? Gefeliciteerd met je verjaardag !!