Gaat ie weer.. het vervolg op "Gaat ie nou eindelijk? "

Hier: http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,2191692,page=1 staat het log van de bouw van mijn eerste… tweede horloge… de Instrument 2… de Instrument 1 moet er dan natuurlijk ook komen… welnu… "Buckle up Dorothy… because Kansas is going Bye Bye… "

Ik heb nog een paar ETS 2763’s liggen… die zijn gelijk in diameter, maar iets dikker dan de Soprod A10/2, die ik graag wil gaan gebruiken voor de definitieve versie van mijn Instrument 1 en Instrument 2…

voor een Prototype zeer geschikt dus… dus… here goes…

een schijf Titanium, ø52 mm, 12 mm dik, met een gat van ø20 erin… een Caseblank dus… klaar om later deze week bewerkt te worden tot een Horlogekast, DE horlogekast van de JHB Instrument 1 Prototype…

Ik heb het 3D model van het horloge van’t weekend uitgewerkt… en ik had al eens een kastje gemaakt van Obomodulan, om te kijken hoe de vorm en het uiterlijk uit zouden komen…

Even in vergelijking met de Alu Instrument 1, gebaseerd op Vaders Verdal, kun je zien dat deze flink groter gaat worden…van 36mm naar 42mm…

Wat hetzelfde gaat blijven: de Mathrays op de kast… de vorm, en de positie van de kroon, al zal ik die wel wat verder uit laten steken… de Alu versie is wat lastig op te winden…

Spannend weer.

b.t.w. Ging je de koffielepels nog uitbesteden ?

Ik ben benieuwd waar het gaat eindigen.

Dit vind ik dus echt een geweldig mooie kastvorm! Deze ga ik zeker in de gaten houden. Succes en keep us posted! Maar jou kennende komt dit zeker goed! ; )

Bij dit exemplaar ga ik de wijzers nog wel zelf maken… voor de serie productie ben ik er nog niet over uit wat ik ga doen… maar ik heb een veelbelovende offerte van een bedrijf die me hiermee goed kan bedienen…

waar het gaat eindigen?.. in elk geval om mijn pols… that’s where…

'k heb momenteel weer een baantje… werk wil ik het niet noemen… arbeid… dat wel… en het levert munten op… dat zorgt er in elk geval voor dat ik kan blijven wonen waar ik nu woon… en dat ik zelfs wat munten opzij kan zetten om voorzichtig verdere stappen te gaan nemen…

Ik vind dat ik niet meer terug kan… ik heb mezelf opgelegd door te zetten… ook omdat ik er al zoveel tijd en energie in gestoken heb, en omdat ik zie dat veel mensen met argusogen mijn werk volgen… wat mij betref… JHB Watches gaat er komen… dat is mijn streven…

1 like

Arie Kabaalstra Schreef:

en ik had al eens een kastje gemaakt
van Obomodulan,

Is dat de tegenhanger van oscillococcinum ?:smiley: :wink:
Ergens krijg ik als ik jouw bijdrage’s lees , altijd vaag de begintune van The A-Team in mijn hoofd…
Waar BA dan van een ouwe grasmaaier een helikopter maakt…

Maar ik vind het allemaal meer dan knap!
Is allemaal niet “even”.
Respect.:slight_smile:

Meer de mcgyver van horloge forum:)-D

Het schijnt i.d.d dat hij al vuurwerk maakt
van restanten Titanium slijpsel,
en Gerrit Rietveld stoelen / werkbanken maakt
van sinasappelkistjes
verder schijnt hij net als die gladjanus uit het A.team
een enorme aantrekkingskracht te hebben op de vrouwtjes
( in dit geval z’n naar suiker smachtende buurvrouw )

Carpe tempus Schreef:

Het schijnt i.d.d dat hij al vuurwerk maakt
van restanten Titanium slijpsel,
en Gerrit Rietveld stoelen / werkbanken maakt
van sinasappelkistjes
verder schijnt hij net als die gladjanus uit het
A.team
een enorme aantrekkingskracht te hebben op de
vrouwtjes
( in dit geval z’n naar suiker smachtende
buurvrouw )

volgens mij zou je hele goeie quizvragen voor de forummeeting kunnen maken (:D:~

Arie Kabaalstra Schreef:

"Buckle up Dorothy… because Kansas is going Bye
Bye… "

“welcome back mr. kabaalstra. we missed you.”

Ah! leuk om weer te volgen :~

Ga je nu voor een sandwichdial? Ideetje :smiley:

Ok… even een Recap van alle reacties… :slight_smile:

Obomodulan is niet de tegenhanger van oscillococcinum, 't ligt dichter bij unobtainium of hardtofindium…

mogelijk ga ik nog eens kasten maken van wishalloy… :slight_smile:

“Obo” is een PU Hardschuim dat veel wordt gebruikt in de prototyping industrie… en ik ken iemand die veel van dat spul verwerkt… ééns in de zoveel tijd heeft ie restpartijtjes voor de hobbyist… voor modelbouw , en uiteraard prototypes van horloges is het mooi spul… dus haal ik zo nu en dan een emmertje reststukken voor een handvol munten…

Dat is en blijft de grote vraag natuurlijk…

@ Carpe Tempus…

Some say… he makes his own fireworks, tools and furniture,
and… that he’s a babe-magnet…

All we know… he’s called Arie Kabaalstra… :slight_smile:

There is no spoon?.. really?.. check your JHB Instrument 1… :slight_smile: there IS a spoon…

Sandwichdial wil ik zeker een keer gaan doen… maar dat lijkt me meer iets voor een duiker… aan de andere kant… hmm… tempting… very tempting… ik ga er over nadenken… maar ik beloof voor de Instrument 1 nog niets…

Eerst de kast maar eens Fysiek maken uit Titanium… Hopelijk morgen…

Wat voor titanium gebruik je?
Puur titanium gr 2 of toevallig 6AL4V gr 5 titanium.
Scheelt enorm in hardheid en dus krasgevoeligheid.

gr dirk

Momenteel Grade 2, en dat is al niet echt krasgevoelig…

Ik ga wel een keer testen met Grade 5…

Vandaag is er wel iets belangrijks gebeurd…

Mijn bestelde kogelomloopspindels zijn binnen!..

een kogelomloop spindel is een “kogelgelagerde scrhoefdraad” tussen de draad van de spindel en de draad van de moer zitten dus kogeltjes… waardoor ze heel soepel draaien, zeer zuiver zijn, en geen speling hebben… door omloopkanaaltjes buitenom, kunnen de kogeltjes “omlopen” terug de moer in… zodat ze er niet uitvallen…

Like so… het buisje op de moer is het omloopkanaaltje voor de kogeltjes…

deze 2 spindels komen in mijn draaibank, aangedreven door stappenmotoren, zodat ik de machine kan besturen met een computer… dit maakt het draaien van kasten een stuk eenvoudiger, en sneller… en … snelheid… daar hou ik wel van… :slight_smile:

Arie Kabaalstra Schreef:

Vandaag is er wel iets belangrijks gebeurd…

oh, ik dacht dat je je kickstarter had opgezet. dst kan nu al. eind vd maand komen als t goed is de eerste erop.

Kickstarter moet ik nog even “in duiken”… Rewards uitvlooien bijvoorbeeld… wat “doe ik kado” aan backers…'t moet tenslotte niet zo zijn dat ik straks een dagtaak heb aan het vervaardigen van Rewards, en dat ik dan geen tijd heb om mijn horloges… dat waar het uiteindelijk om draait… verder uit te werken…
er moet tenslotte nog heel wat gebeuren…

qua gebeurtenissen…

Tekening is klaar… uitdraaien… hapje eten… Espressootje erachteraan… en draaien met die hap…

Een tekening is leuk… maar dan moet je ook nog maar zien dat je 't getekende omzet in een tastbaar resultaat…
En omdat de binnenkant van de kast bestaat uit louter Cilindrische vormen… kunnen we dat makkelijk op de draaibank doen… Mooi… aan den slag dan maar.

om te beginnen de Titanium Caseblank in de vierklauw gezet, klokkie erop… en netjes in het midden zetten… Die rare rand in het midden… da’s een braam van het afsteken… doe je niets aan… maar draai je er zo af… geen probleem dus… :slight_smile:

zoals gezegd… dat draai je er zó af…

en dan?..

Dan zet je er een andere beitel in… en zet je de beitelhouder ook in een andere stand… zodat je de voorkant vlak kan draaien… 't “referentievlak”, vanwaar we alle maten op de tekening bepaald hebben… ligt op 2.65 mm vanaf dit vlak…vanaf onderkant pootjes 3.12 mm verderop in het materiaal…

Eerst de binnenkant maar eens op maat gedraaid… 32 mm vermeldt de tekening… en 32 mm , daar is mijn schuifmaat het roerend mee eens…

Mooi… dan kunnen we verder met de binnenkant… immers… het gat van 32 mm is het kleinste gat… dat is de rand waar de wijzerplaat achter komt te liggen…

Dus… wordt het dan zo zoetjes aan eens tijd om de rest van de binnenkant ook maar eens op orde te maken… 3.12 mm diep in het materiaal ligt het 0-vlak… en dat is 42 mm in diameter… met een schuine kant , dan een zitting voor het deksel… 0.6 mm diep, en ø36… 4.9 x ø34 maken de binnenkant verder af… nu omdraaien, op dikte draaien, en de glaszitting erin “fietsen”…

mooi over 10 minuten helemaal klaar dus (tu)

Mocht je willen… :slight_smile:

Na het rondje voordraaien moesten er ook nog boodschappen gedaan worden… ik moet tenslotte ook nog eten… :slight_smile:

Maar… de andere kant is inmiddels bijna klaar… dus tot zo… :slight_smile: