Gaat Seiko wel de goede kant op?

Inderdaad een prima topic om het eens over Seiko te hebben, op zich niets mis mee. Volgens mij hoeft Seiko nergens bang voor te zijn, de meeste mensen die ik zo in het algemeen tegenkom, hebben een Seiko en zijn zo tevreden met hun horloge, dat hun volgende horloge waarschijnlijk ook gewoon weer een Seiko is.

Zelf heb ik maar een (geweldige) Seiko en daar ben ik heel enthousiast over, er komt waarschijnlijk geen Seiko bij, omdat ik een ander merk als favoriet heb. Overigens vind ik de groene Seiko van Chris (Fate) eigenlijk wel heel erg fraai😀!

2 likes

Ik vind dat wel erg jammer en een zwaktebod dat Seiko uitgaat van de goeie naam in plaats van horloges maken die veel waar voor je geld geven om zo hun klanten te krijgen zoals ze voorheen deden

3 likes

Moet ook toegeven dat het idd vervelend begint te worden. Doorscrollen en negeren lukt niet meer omdat vrijwel elke nieuwe topic (alweer) van jou is.

1 like

Ik vind Seiko hard achteruit gaan de laatste paar jaar. Het coole JDM puristen gehalte is vervangen door mainstream massa.

Heel goed Ralph, fuk die zooi maar eens goed op :laughing:
Beter dan al die betweters hier die al 5 jaar geen topic maken, maar wel overal commentaar op geven.

En on topic : ach, ze veranderen wat. Meer niet. Modelletje erin, modelletje eruit, en over een paar jaar draaien ze het weer om. Voor mij geen reden om te klagen over Seiko, na 140 jaar trouwe dienst.

7 likes

Mwah, dat is wel wat overdreven hoor. Er blijven nog een heleboel gave JDM modellen. Kijk maar eens bij Seiya op de website.

Ik krijg af en toe het idee dat je andere fora (Watchuseek ed.) afstruint om daar “leuke” onderwerpen te pikken en het hier dan weer vertaald uit te strooien . :thinking:

1 like

Gaat met veel producten zo; het ‘adoptiemodel’. Ooit werden de leuke Seiko’s in Europa alleen of vooral door liefhebbers (early adopters) gekocht, voor een prikkie, via het grijze kanaal. Ze lagen hier gewoon niet in de winkels en je kwam ze (buiten de fora) heel weinig tegen. Maar ik begrijp heel goed dat Seiko liever heel veel meer horloges verkoopt aan een veel grotere doelgroep. Dit doen ze nu doordat de distributie werd geïntensiveerd, door ze in Europa in winkels aan te bieden, waar je gewoon de listprijs betaalt, die ik overigens nog steeds reëel vind. Imo zouden ze wel gek zijn als ze dit niet deden. Ik heb hier dan ook niet zo’n probleem mee en snap eigenlijk niet waarom ze dit nu pas doen.

Geef mij maar het Seiko van de jaren '60-'70.

Maar wie ben ik :laughing:

2 likes

Verdomme Metin, wat is zij lekker :heart_eyes:

On topic: het is gewoon een filmpje waar @rlc zijn eigen kwakje overheen spuit. Niks te zien verder dus.

1 like

Lang geleden dat ik hier een inhoudelijke discussie gevolgd heb… Ik vind de nieuwe lijn een leuke stap van Seiko. Op deze manier kunnen ze een markt raken die nu liever Apple Watches, Daniel Wellingtons en andere “zielloze” horloges koopt. Seiko richt zich vooral op een jonge groep mensen met diverse kleurvarianten gebaseerd op een iconisch design. Helemaal prima wat mij betreft. Zitten een aantal leuke varianten bij met verfrissende keuzes (dlc, mesh, nato’s). Ze hebben goed gekeken naar de watchcommunity en de modders.

Seiko roept nergens dat dit dé opvolger is van de SKX. Het is een nieuw instapmodel met heritage (Seiko 5) als marketingverhaal. Dat de liefhebbers van de SKX nu zo getriggerd zijn kan ik niet goed plaatsen. Gaat dit alleen om het uit productie halen van de SKX? Er zijn miljoenen gemaakt en er zijn er genoeg voor iedereen.

Als fan van de iconische SKX hoop ik oprecht dat Seiko een daadwerkelijke SKX2 maakt, met betere specs en als echte duiker. Maar los daarvan is dit een prima stap van Seiko.

6 likes

?
Sorry, maar je vindt dit horloge helemaal top of helemaal niks. En dan zeker de 001. Ik vind het maar een rare reden om een horloge aan de kant te zetten omdat ze een “verkeerde” kant opgaan.

tja,… ik weet wel zeker van niet.

3 likes

Nope. Gewoon wat ik tegenkom op YouTube of waarover ik mij verbaas.

Nee dat niet alleen natuurlijk. Ik ben ook de klik ermee verloren. Kreeg te weinig draagtijd vergeleken met de rest. Plus de Tudor Pelagos kwam op mijn pad.
Maar dat stukje beleving snap je niet?

Uitgebreid verhaal, dank hiervoor. Ik vindt het jammer dat ze met de prijsstijging de Zwitsers volgen terwijl ze juist altijd mooi hun eigen koers gevolgd hebben. Altijd veel waar voor je geld en inderdaad unieke smoeltjes. Ik ben erg blij met mijn Save the Ocean maar was wel verbaasd hoe veel, en vooral hoe snel, de opvolgers ervan gekomen zijn. Dit doet mij denken aan Samsung met zijn telefoons. heb je net het nieuwste model wordt de volgende al aangekondigt. Bah…
We gaan het zien waar het heen gaat, hoop dat ze wakker worden. Ben in ieder geval blij dat de rijke vintage seiko’s een blijvende goudmijn is voor de liefhebber van de zoektocht naar bijzondere modellen.

edit:
ps, ik zou hiervoor zelf niet een legendarisch ouder model wegdoen omdat er seiko opstaat maar begrijp je wel.

1 like

Wij horlogeliefhebbers vinden het misschien jammer wat Seiko doet, maar ik denk dat het overgrote deel van de winst van merken in het lage- en middensegment (Seiko, Tissot, Certina, etc.) het niet van ons ‘soort’ mensen moet hebben, maar van de gewone consument die graag een horloge wil kopen. Vergeet niet dat Seiko een bedrijf is die winst wil maken. Doordat ze allerlei modellen nu netjes in modellijnen opnemen, wordt het overzichtelijker voor de consument om te kiezen. Dat ze de prijzen verhogen om meer winst te maken en/of een ander publiek aan te spreken, is misschien jammer, maar niet heel raar.

3 likes

Wat is het probleem met mainstream?

Als ik mijn centjes met horloges verkopen moest verdienen, zou ik niet kiezen voor gouden horloges met 60 mm kasten. Niet mainstream, maar denk dat je er mee blijft zitten.

Voor mij is de kracht van Seiko dat ze in veel prijs-segmenten altijd wel iets van je smaak hebben. En daarbij vaak ook nog veel bang for the buck.

Kortom: luisteren naar wat je klanten willen. En niet proberen op te dringen wat jij graag kwijt wilt als fabrikant.

Tenslotte heeft Seiko ook de nodige innovaties op haar naam staan, en dragen ze zeker bij aan de ontwikkeling van horloges.

8 likes

Ik denk kom, laat ik nog eens terug komen op deze vraag van je.

We komen net uit Amsterdam, en ik heb daar een Patek Aquanaut, een Cartier, een Rolex en een AP vast gehad die me, met uitzondering van de Cartier echt totaal niets deden. Afwerking zo-zo, op de Patek zag ik een issue dat twee indices (10 en 2) niet hetzelfde waren, nota bene.

Maar dan… Ik moest bij de Seiko boutique wezen omwille van een ongelukje met m’n GS. En daar heb ik een hele zwik mid-range horloges mogen proberen (en een GS spring drive) die stuk voor stuk prachtig waren.

Rete-strakke afwerking. Diashield op de duikers. Het juiste formaat met 40 respectievelijk 42mm doorsnee. Allemaal erg mooie gebolde saffieren er op, prachtig afgewerkte wijzers, ook onder een loep, en allemaal horloges van rond de 750-850 ballen als je ze in Emmen haalt. De GS uitgezonderd, uiteraard.

Seiko is momenteel meer dan uitstekend bezig. Het is allemaal comfortabel, retestrak uitgevoerd en gewoon mooi.

Voor wie zich afvraagt of het de prijsstijging ten opzichte van de Monster en de SARB van weleer waard is: Absoluut. Dit is zeker een andere klasse van productiekwaliteit

Ik vind het tof dat ik dit gewoon kan passen, en dat ik dan gewoon naar een handelaar/juwelier/winkel kan om er eentje op te halen. Blind kopen uit Japan kan maar zo vaak goed gaan.

Hulde. Ze mogen van mij nog veel harder aan de weg timmeren.

21 likes

Een jaar later heeft Seiko inderdaad goed aan de weg getimmerd heel veel have reissues/moderne interpretaties van klassiekers zoals de 62 mas en de Captain Willard. Beide in high end versie van enkele duizenden euro’s maar ook in betaalbaardere varianten van circa 1k. Mooie update van de Sumo nu ook met een groene versie. Dus dat alles als ik het vergelijk met vorig zeker veel beter. Waar ik nog steeds echter totally pissed off van ben is die draak van een watch die 5KX heet ter vervanging van de legendarische SKX. In 38 afzichtelijke varianten en daarmee een fashion wannabe diver. Erg zonde. Maar in de grote lijnen heeft Seiko zich zeker herpakt.

2 likes

Je hebt het nu over de buitenkant. Maar van binnen is het gewoon de same old same old. Die verhouding gaat wel scheef nu tegenwoordig.