Gaat Seiko wel de goede kant op?

Hallo allemaal,

Seiko is een merk dat ik heel erg hoog heb zitten. Mijn ware horloge enthousiasme is door Seiko getriggered. Ik heb over de jaren heen verscheidene modellen gehad en allemaal stuk voor stuk van genoten.

Veel bang for buck. En in zijn prijsklasse vaak de beste afwerking etc. Veel iconen met een rijke historie voor een zeer betaalbare prijs. Bij Seiko kun je voor 100 euro en horloge kopen en voor enkele duizenden euro’s. Seiko had een tijdje ook wat mystiek hangen om de JDM (Japanese Domestic Market) only modellen (Sarb modellen, Alpinist, etc). Pretty damn cool allemaal.
Toch is Seiko de laatste paar jaar een verandering aan het doormaken waarbij er mijns inziens gepoogd wordt een veel breder publiek aan te spreken. Seiko wordt meer mainstream. Bepaalde JDM modellen zoals de Cocktail Time worden wereldwijde modellen en elk horloge moet onder een bepaalde naam vallen. Presage, Prospex, etc. Bij bijna elk horloge in deze bepaalde lijn moet dat ook weer zichtbaar zijn op de dial dmv presage of een Prospex X. Hierdoor verliezen veel modellen hun eigen karakter en gezicht vind ik. Daarnaast lijkt het erop dat Seiko de prijzen omhoog aan het gooien is. Horloges met een 6R uurwerk moeten tegenwoordig richting de 1000 euro kosten ipv de 300-500 die het eerst was. Bepaalde iconische modellen zoals de Sarb033/035, Alpinist en sinds kort ook de SKX007/009 zijn uit productie gehaald. Onlangs is er een poging gedaan om de SKX te doen herleven met 38 verschillende hippe modellen (de een nog lelijker dan de andere), maar in de basis een heel ander en mijns inziens minder horloge. Ooit een legendarische duiker nu en 100m waterbestendig mode object. Het lijkt erop dat Seiko steeds minder trouw lijkt aan hun eigen heritage en iconische modellen. Ik vind dat het steeds meer de grote massa opzoekt en dat vind ik jammer. Ik denk dat Seiko hard op weg is naar zijn eigen ondergang. Voor mij heeft bovenstaande iig bijgedragen aan de keuze om mijn legendarische Seiko Marine Master 300 SBDX001 te verkopen. De naam Seiko op de dial (door eerder beschreven praktijken) deed steeds minder met mij. Voor mij was Seiko een prachtig boek waar ik onwijs van genoten heb, maar het boek is uit.
Wat vinden jullie? Is Seiko momenteel goed bezig of vind je ook dat ze de weg langzaam kwijt raken?
Ik heb benieuwd naar jullie mening.

Inspiratie voor dit topic:

  • Seiko ga vooral zo door!
  • Doe mij het ‘oude’ Seiko van een paar jaar geleden maar…

0 stemmers

MvG Ralph

6 likes

Ik vind dit een rare zin, zo mijn dag zit erop.

18 likes

Je hebt een punt. Seikootjes waren echt de ultieme bang for buck met de SARB033/035 en de Cocktails. Ook de Alpinist was een geweldig horloge voor die centen. Ook de MM300 was een geweldig horloge in zijn prijsklasse. Die tijden zijn voorbij helaas. Op eBay gaan ze door het dak. Die Prospex X ben ik grappig genoeg (ik was daar zeer door ontstemd aan het begin) aan gaan wennen.

Seiko is al heel lang mainstream, maar dat zijn dan de modellen die je hier op HF nauwelijks ziet. De instappers. Dat ‘bredere publiek’ voor JDM is in het internationale digitale tijdperk onontkoombaar natuurlijk. Dat vind ik niet zo’n punt.

Lichtpuntje: de SARX035 en 033 zijn nog steeds een ‘steal’.

2 likes

Ik blijf het ook ongelooflijk vinden dat ze een van hun meest iconische modellen de SKX uit productie halen en vervangen door 38 verschillende gedrochten.

3 likes

Kerel, zoek het werkwoord “doseren” eens op.

Mijn god zeg

19 likes

Dat is inderdaad volslagen bizar. Dat is alsof Rolex met de Submariner stopt. De New Turtle is leuk, maar mag de bezel van de SKX nog niet rechtdraaien.

2 likes

Dat is niet helemaal waar want Seiko heeft zn modellen altijd vernieuwd door de tijd heen.

Een “instap” duiker met de Seiko smoel is er nog steeds maar nu met de trutle kast. Dat is in retrospect denk ik gewoon de opvolger. Eigenlijk net zo iconisch de Seiko turtle.

4 likes

If you don’t like it, look away. RLC heeft een vrije dag en gaat deze helemaal invullen in het kader van de horlogerie. :tada::champagne::confetti_ball:

6 likes

Mja, oké. Je bedoelt de 7002 en zo. Maar er is niet echt een knappe SKX opvolger gekomen vind ik. Meer zijstapjes. Misschien verrassen ze ons nog.

Lees : de vrouw is een dagje weg.

7 likes

Wat ik wel problematisch is vind de enorme prijs stijgingen. “ja maar ieder merk verhoogt zn prijzen door de jaren” zeg je dan, maar niet even 100% in een jaar of 2-3. Seiko als “value prop” is niet meer, sterker nog ze zijn wel erg stevig geprijsd tegenwoordig zeker als je naar de uurwerken kijkt. Vaak goedkope/niet heel bijzondere uurwerken in toch vrij dure horloges. Een 6r15 uurwerk is een prima uurwerk in de 500 range, niet in de 1500 range.

De turtle is toch geen zij stap? Dat is een enorme seiko klassieker die nieuw leven ingeblazen werd. Dat horloge heeft ook nog 100% de seiko duiker smoel. Wel zal de turtle kast niet voor iedereen zijn alleen.

2 likes

You go girl!

3 likes

De miniturtle is een kruising tussen een SKX en een Turtle. Een leuke kruising maar een kruising. Disclaimer: het is wel weer even wennen, een inhoudelijke discussie over horloges. Die heb ik hier maanden (jaren?) niet gevoerd. Dus heb mededogen. :joy:

Kijk eens naar buiten. :sunny: Pak mevrouw RLC bij de hand en wandel de stad in. :sunglasses:

2 likes

Maar ik doel op de gewone turtle, de srp777

4 likes

Heb je op negeren gezet. Denk voor de tip.
Veel plezier vandaag

4 likes

We hadden het over een SKX opvolger toch? Zit je alweer aan de drank? :wink: Ik wel.

Haha ja maar waarom is dat geen opvolger dan? Een Seiko instap duiker met de iconische seiko look, dat is de opvolger in retrospect nu de SKX dr niet meer is. Hij is idd iets duurder dan een SKX maar alle Seiko’s zijn tegenwoordig duurder maar bij de turtle kijrg je er ook meer voor, zoals een solid band etc.

1 like

Dit is gewoon een goed topic. Waarbij forumleden met elkaar in discussie kunnen gaan over het Seiko van toen en van nu. Volgens mij precies waar een forum voor bedoeld is. Persoonlijk een stuk leuker dan al die sensatie topics waar iedereen elkaar de hersens inslaat.

9 likes

Echt een Zeiko-topic :disappointed:

1 like

Zelfs wegkijken werkt niet meer dan stoot je je bek alweer tegen het volgende RLC topic.

2 likes