RLC XXL Review: Seiko Duik Familie (SKX, Turtle, Samurai, Sumo, 51mas, MM200 en MM300)

Hallo allemaal,

Dat Seiko fantastische ISO 6425 certified automatische duikhorloges maakt is inmiddels denk ik wel bekend. Voor bijna ieder budget is er wel een Seiko duiker te verkrijgen. Inmiddels heeft een groot deel van de Seiko duik familie mijn collectie gepasseerd en vond ik het tijd worden voor een XXL review, waarbij ik de Seiko duikfamilie (van de horloges die ikzelf in bezit had of nog heb) stap voor stap met jullie doorloop. Wellicht nuttige informatie voor de mensen die zich aan het oriënteren zijn op een (Seiko) duikhorloge.

Hieronder alvast een voorproefje van de Seiko duikhorloges die de revue zullen passeren.

Seiko SKX007/SKX009

Onderaan de Seiko duikfamilie stamboom (en dat bedoel ik beslist niet negatief of oneerbiedig) staat de Seiko SKX007 en SKX009. Nieuw voor circa 160-250 euro te krijgen. Afhankelijk van de K of J versie, de J versie is iets duurder namelijk. De K versie is in Maleisië in elkaar geschroefd en de J versie in Japan. Bij de J versie staat er extra op de dial ‘21 jewels’. Verder zijn de horloges identiek. De diameter van de SKX is 42mm. De 007 heeft een zwarte dial met een zwarte bezel en de 009 heeft een donkerblauwe dial met een blauw/rode bezel ook wel pepsi bezel genoemd.
Beide hebben het Seiko 7S26 uurwerk, dat het ’ instap’ uurwerk van Seiko is. Dit uurwerk kan niet handmatig worden opgewonden en de secondewijzer kan niet worden gehackt. Ondanks dat het 7S26 uur werk het instapuurwerk van Seiko is, is het een dijk van een uurwerk, dat vele jaren mee kan gaan zonder dure service beurten. De SKX007/009 wordt standaard op een jubilieband geleverd. Deze band is prima maar niet fantastisch. De band heeft hollow end-links en ratelt van zichzelf nog al wat. Eenmaal om de pols heb je daar overigens weinig last van. Qua afwerking is de SKX zeker voor zijn prijs degelijk afgewerkt. De caseback is glanzend en zoals elke Seiko duiker voorzien van 'the Seiko wave (geïnspireerd op het kunstwerk ‘The great wave off Kanagawa’ van de Japanse kunstenaar Hokusai uit circa 1829.
Wat zeker de moeite waard is bij de Seiko SKX serie is om te gaan shoppen bij Miltat voor een Solid Jubilie of een Super 3D Oyster. Deze banden zijn voor circa 60-70 euro te koop en tillen de SKX naar een veel hoger niveau. Zeker een aanrader. In combinatie met een van deze banden is de SKX in zijn prijsklasse mijns inziens niet te evenaren.
Genoeg over de SKX hieronder nog wat foto’s van beide SKXen op zowel de Miltat Solid Jubilee als de Miltat Super 3D Oyster band.

Seiko Turtle SRP777 en Seiko Samuari SRPB51

Ik heb voor het gemak even de Seiko Turtle en de Seiko Samurai samengepakt, omdat ze naast elkaar op de Seiko ladder staan. Beide zijn nieuw voor ongeveer 325-400 euro te koop. Beide zijn voorzien van een Seiko 4R35/36 uurwerk. Waarbij de Turtle een day-date functie heeft en de Samurai alleen een datum functie. Het 4R35/36 uurwerk kan ook handmatig worden opgewonden en heeft de mogelijkheid om de secondewijzer te hacken. In die zin een solide upgrade tov het 7S26 uurwerk. De Turtle en de Samurai hebben beiden een diameter van circa 44mm, waarbij de Samuari het grootste van de twee draagt. Qua afwerking hebben de twee ook veel van elkaar weg. De kast is net wat strakker gepolijst vergeleken met de SKX en de band is van een betere kwaliteit. Echter doen beide banden de horloges nog niet de eer aan die ze verdienen. Seiko maakt fantastische horloges voor een scherpe prijs maar zeker nog in deze categorie van de Seiko duikfamilie is de band het punt waarop bespaard is. Daarentegen zijn de banden absoluut niet slecht of zo, maar vergeleken met hoe het horloge zelf aanvoelt toch wat minder. Zowel de Seiko Samuari als de Turtle zelf voelen namelijk erg solide aan. De bezel draait messcherp en de kast voelt degelijk aan. De caseback van beide horloges is voorzien van zowel een glanzend als een gepolijst gedeelte en is dan ook een stuk beter afgewerkt dan bij de SKX. De Samurai en de Turtle (en tevens alle modellen die hierna komen) hebben beide drilled lugs (de SKX heeft dit niet) wat het banden swappen aanzienlijk vereenvoudigd. De markings op de dial hebben een goede lume maar de randen zijn niet voorzien van een metalen randje (dit laatste is bij de Sumo en hogerop de stamboom wel het geval). Al met al zijn beide horloges erg veel horloge voor je geld. Genoeg over de Samurai en de Turtle. Hieronder volgen nog een aantal foto’s.

Seiko Turtle SRP777:

Seiko Samurai SRPB51

Seiko Sumo SBDC001
Dan zijn we inmiddels bij de Seiko Sumo SBDC001 aangekomen. Dit betreft de Pre-Prospex Sumo zonder de X/Prospex logo op de dial. Het huidige model dat in de winkels ligt is de SBDC031. Het zelfde horloge alleen een andere wijzerplaat. De Sumo serie is nieuw voor circa 450-500 euro te koop. Evenals de Turtle en de Samurai is de diameter circa 44mm. De Sumo is voorzien van een 6R15 uurwerk wat op de Seiko uurwerken ladder weer een trapje hoger is dan de 4R35/36. In het dagelijkse gebruik merk je daar over het algemeen weinig van, maar het uurwerk is over het algemeen hoogwaardiger en beter afgewerkt. Wat ook hoogwaardiger is bij de Sumo is de afwerking in het algemeen. Vanaf dit niveau op de ladder maakt de bouwkwaliteit en afwerking bij Seiko een flinke sprong. De kast is messcherp gepolijst en de achterkant van de case loopt mooi naar binnen toe zodat het horloge nog comfortabeler om de pols zit. De bezel van de Sumo is helemaal fantastisch en loopt door/is geïntegreerd in de case. Dit heeft Seiko echt waanzinnig mooi gedaan. De bezel draait zeer solide en de band is ook van een wat hogerwaardigere kwalitiet dan eerder genoemde modellen. Echter blijft de clasp van dat gestampte/platgeslagen metaal, wat eigenlijk zonde is. Wat anders is t.o.v. de SKX, Turtle en Samurai is de lugwidth. Bij eerder genoemde modellen bedraagt deze 22mm. Bij de Sumo is dit 20mm. Hierdoor kan de band voor sommige mensen wat klein aanvoelen. Ikzelf vond dit niet een probleem. De markings op de dial zijn mooier afgewerkt dan bij de Samurai en de Turtle doordat ze omringt zijn door een metalen randje. Dit alles geeft het horloge een meer hoogwaardiger gevoel. Genoeg over de Sumo we gaan weer door naar de foto’s.

Seiko SPB051/51mas en Seiko SPB077/MM200

Inmiddels zijn we weer een stukje hogerop in de de Seiko familytree gekropen en bij de SPB051 en de SPB077 beland. Beide horloges zijn eigenlijk broertjes van elkaar, hebben een diameter van 44mm (maar dragen kleiner). De lugwidth bedraagt net als bij de Sumo 20mm. Beide zijn voorzien van het Seiko 6R15 uurwerk. Beide hebben een listprijs van 1100 euro en zijn doorgaans op het web te verkijgen voor circa 850-900 euro. Beide zijn moderne re-interpretaties van Seiko’s eerste en Seiko’s tweede duikhorloge. Zo is de SPB051 gebaseerd op Seiko’s eerste duiker de 62mas die in 1965 het levenslicht zag. De SPB077 is gebaseerd op Seiko’s tweede duik horloge de 6159. Seiko lanceerde dit horloge in 1968. Beide zijn zoals eerder gezegd moderne re-interpretaties. De SPB051 heeft de kroon op 3 uur en de SPB077, net zoals reeds eerder genoemde Seiko duikers, de kroon op 4 uur. Qua afwerking en bouwkwaliteit zijn beide horloges identiek. Beide hebben een zeer hoogwaardige metalen band, eentje die we nog niet eerder bij Seiko hebben gezien. De band is messcherp gepolijst en tevens zit er dit keer wel een degelijke sluiting op. Niet zo’n platgeslagen stukje metaal, maar gewoon een degelijke solide clasp. Zie onderstaande foto.

Beide horloges zijn voorzien van saffierglas. Alle reeds eerder genoemde modellen waren voorzien van mineraal glas. Het saffierglas van zowel de SPB051 als de SPB077 heeft anti-reflective coating, waardoor het glas kraakhelder is. De bezel heeft een erg mooie glans en lijkt wel keramisch, maar is dit na mijn weten niet. De bezel draait bij beide zeer solide (stiekem meer solide dan de bezels van mijn Omega Seamaster en van mijn Breitling Colt?!?). De kast is tevens messcherp gepolijst, nog strakker dan bij de Sumo. Beide horloges voelen veel duurder aan dan de listprijs van 1100 euro. Qua afwerking heb ik dit nog niet eerder van Seiko gezien. De afwerking komt zelfs aardig dicht in de buurt bij de volgende en tevens laatste in de Seiko familytree de Marine Master 300, daarover zo meteen meer. Nu eerst de foto’s van de SPB051 en de SPB077.

Seiko SPB051/51mas

Seiko SPB077/MM200

Seiko Marine Master 300 SBDX001

Dan zijn we voor nu aangekomen bij het eindstation. De Seiko Marine Master 300 SBDX001 met zijn hoogwaardige Seiko 8L35 uur werk. Dit uurwerk wordt in aangepaste vorm ook gebruikt in sommige Grand Seiko’s. De MM300 is echt een dijk van een horloge, maar wel een beetje een moeilijk horloge. De pre-Prospex MM300, de SBDX001 (dit model) had destijds een listprijs van 2350 euro. Zijn opvolger de Prospex MM300, de SBDX017 met verbeterde lume en een X op de kroon had een listprijs van 2500 euro. De nieuwste generatie MM300 met Prospex logo op de dial in plaats van de legendarische woorden Marine Master 300 (wat mijns inziens erg jammer is) heeft zelfs een listprijs van 3200 euro. En met zo’n prijs komt de Marine Master 300 in het vaarwater van de grote Zwitserse jongens zoals de Omega Seamaster, Breitling Colt, Tudor Blackbay etc. Voor de meeste mensen is deze hoge prijs voor slechts ‘een doodgewone Seiko’ niet te verantwoorden. Toch ben ik van mening dat de MM300 zijn strepen heeft verdient. Qua afwerking en bouwkwaliteit doet de Marine Master niet onder aan mijn Omega Seamaster en mijn Breiting Colt. De kast van de MM300 is messcherp gepolijst en bedraagt een monocoque case (geslepen uit een stuk staal). Om het horloge te servicen moet Seiko dan ook via de voorkant het horloge in. Waarom zouden ze dit in vredesnaam doen hoor ik je denken? De reden is simpel, waterdichtheid. Met de Marine Master 300 had Seiko het doel om de beste mogelijke duiker van Japanse bodem te maken en ik zal je verklappen dat ze dit gelukt is. Qua polijstwerk is de MM300 strakker dan strak. De kast voelt als een huis aan. Ondanks zijn diameter van 44mm draagt het horloge kleiner. De bezel knalt je tegemoet en de band is onwijs degelijk en solide gebouwd. De band heeft tevens een geïntegreerde ‘ratchet clasp’ zodat je de band op een paar millimeter nauwkeurig kunt verstellen. Qua look en feel doen woorden de MM300 te kort. Je moet het horloge een keer vastgehad hebben om te weten wat het is en dan zul je de listprijs a la Zwitserse garde begrijpen. De Marine Master 300 is een bijzonder horloge met een bepaalde romantiek om zich heen en laat zien waar die Japanners toe instaat zijn.
Hiermee komt deze XXL Seiko duikfamilie review ten einde. Ik hoop dat jullie het interessant vonden om te lezen en ik hoop dat, mocht je in de running zijn voor een Seiko duiker, dat je wijzer bent geworden. Tot slot nog een uitgebreide fotoreportage van de Seiko MM300 SBDX001

Seiko MM300 SBDX001

Bedankt voor het lezen en kijken.

MvG Ralph

131 likes

Heb 't niet allemaal gelezen, maarre… Welterusten alvast! :wink:

7 likes

Ga dit overdag eens even wat beter doorlezen. Maar alvast onwijs gaaf gedaan !

My vote gaat naar de 51mas (goeie naam trouwens). Vooral omdat ik hem zelf heb :yum:

De SBDC001 Sumo bezit ik ook. En MM staat hoog op mijn lijst.

Leuk gedaan ! Seiko blijft gaaf ! :+1:

9 likes

Leuke review Ralph! Leuk om ze allemaal eens naast elkaar te zien. Weer wat geleerd, wist niet dat het logo op de achterzijde was geïnspireerd op een kunstwerk.
Zit er aan te denken om er binnenkort toch ééntje aan te schaffen. Wil eigenlijk de Samurai maar die vind ik net iets te groot op m’n pols. Denk dat ik een SKX ga halen en er gelijk een mod project van maak, standaard doet ie me niet zoveel.:blush:

3 likes

Thnx :+1: duidelijke uitleg over de verschillen, simpel alles op n rijtje gezet… ( met slechts weinig foto’s :laughing: ).
Zo zie je in één klap wat wat is. En weer wat geleerd vandaag.

2 likes

Geweldig stuk ochtendlectuur @RLC
Heel interessant en leest vlot. Mooie bijdrage, top!

2 likes

Leuk stuk om te lezen, begin nu toch te twijfelen over de sumo.

2 likes

Goed geschreven review en mooie horloges. Bedankt Ralph :+1:t2:

1 like

Zo, dat is een beste review. Maar uhm, heb je vakantie of zo?:stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Mooie review. Ga hem later nog eens uitgebreid lezen. Prachtige horloges!

1 like

Mooie review hoor, erg handig om de verschillende modellen met elkaar te kunnen vergelijken.

1 like

Nice! Leuke rapportage om te lezen in de trein. :+1: Maar welke van de zeven horloges is uiteindelijk bij jou gebleven en wat is jouw top 3?

Ik denk dat de Sumo/SPB051 mijn next choice zou zijn, als ik hieruit moest kiezen. Ik ben alleen niet zo enthousiast over de bezel insert van de Sumo. Hetzelfde heb ik ook met de uurwijzers van de SPB051 en 077. Ik snap de keuze voor die dikke pijlen niet.

1 like

Je hebt er werk van gemaakt!

Leerzaam om ze zo een keer naast (onder :slight_smile: ) elkaa te zien.

Bedankt!

1 like

Mooie review. Als de Samurai no-date of daydate had gehad was tie helemaal perfect geweest …

1 like

Mooie review hoor! Leuk gedaan :ok_hand:

1 like

Mooie review, bedankt!

Ik heb toentertijd mijn SKX007 en 009 verkocht, en een Turtle gekocht. Achteraf weet ik nog steeds niet of dat een goede move was; de eenvoud van de SKX was wel erg charmant, en ze zijn wat minder op de pols aanwezig dan de Turtle. Dat was ook mijn issue met de Sumo (en de originele Monster). Mooi iconisch horloge, maar meer aanwezig dan ik zou willen.

1 like

Prachtige horloges allemaal. Maar wat ze allemaal ook nog gaan verzinnen in de toekomst… Ik blijf toch echt de voorkeur houden voor mijn 6105-8110…

6 likes

Wat prachtig gedaan! Een waardevolle post waar veel mensen echt wat aan gaan hebben in de toekomst bij de zoektocht naar een mooie Seiko duiker.

Voor mij is de sumo de absolute winnaar, de looks en kwaliteit voor een goede prijs. Voelt gelijkwaardig aan de 051 en toch een hele stap boven de turtle. De mm300 is de koning van de Seiko duikers maar is in een andere prijs klasse. De keuze voor een andere uit deze lijst kan ik overigens ook goed begrijpen.

Dank je wel voor deze mooie bijdrage.

1 like

Zit er eigenlijk saffier in die MM, of lossen ze het daarin nog steeds met hardlex op?

1 like

Wat een schitterende review en erg mooie collectie. Momenteel van de Seiko reeks die je beschrijft enkel de SKX in mijn bezit. De kwaliteit van de SKX is fantastisch en draag dit horloge met veel liefde.

Dank voor deze top review!

1 like