Wat je zegt en inderdaad die alpinist komt er bij mij ook nog:smirk:
Nee maar het het iets moois. Dan die Japanse boekjes en papieren erbij. Je had het gevoel alsof je million dollar watch had bemachtigd. Dat gevoel mis ik bij de huidige Seiko line-up. Daarin proef het uitmelkgehalte. Hetzelfde geldt voor de PADI versies en later de save the ocean versies. De eerste waren oprecht cool en nog enigszins gelimiteerd. Daarna is het over elke versie uitgerold sommige zelfs meerdere versies. Jammer.
Totdat je de eerste keer aan die wobbelige kompas ring draait.
Wij hebben deze discussie al eens eerder gehad. Jij bent uit statusgeilheid in een ander segment gaan zitten. Ik blijf er bij dat jij harder verandert bent dan Seiko. Onderzoek je gedachten en keer desgewenst terug naar de bron.
Dat draaien is niet zo’n punt, maar dat hij tijdens een dag dragen wat verschuitf omwille van te weinig weerstand, da’s wel bloedirritant.
LLD No Date is een supermooi horloge dat voor 1,5x tot 2x boven de aankoopwaarde verkocht wordt, dus begrijp niet echt wat je bedoelt.
Dit is zeker niet waar. Ik wilde altijd al een Speedmaster of een Sub. Uiteindelijk toen ik afgestudeerd was en mijn eerste baan had was ik relatief snel in de gelegenheid om deze te bemachtigen samen met een hoop ander moois. Ik geef wel toe dat als je in een hoger segment horloges gaat shoppen dat je eisen en dergelijke wel veranderen. Maar ik koop mijn horloges niet voor status, maar om het meesterwerk dat ze zijn. Met een prachtig verhaal/heritage en het feit dat ze historisch horologisch van belang zijn.
Ik ben nog steeds een Seiko liefhebber maar de diehard fan boy ben ik niet meer. Dat komt o.a. door het Presage en Prospex scenario dat ik hier boven al schetste. Maar wat echt de druppel was was de SKX uit productie halen en vervangen door een wannabe mode duiker klumel in 38 verschillende kleuren. Daarnaast was ik het ook echt niet eens met de upgrade van de Marine Master 300 SBDX001/SBDX017 waarbij de legendarische woorden Marine Master zijn vervangen door het Prospex logo. Onbegrijpelijk. Seiko is mijns inziens not true aan zijn eigen Heritage. En maakt rare stappen. Vraagt meer geld voor minder en het uitmelken van bepaalde productie lijnen spat er vanaf. Nogmaals erg jammer. Zorgt allemaal vast voor meer omzet, maar ook dat de Seiko fanboys zoals ik weglopen. Dat neemt niet weg dat ik nog 100% achter mijn Seiko reviews sta die ik ooit heb geschreven. Daarna is er helaas mijns inziens bij Seiko erg veel veranderd. Ik ben dus van mening dat ik niet ben veranderd maar Seiko.
Mede doordat Seiko is veranderd gaaf de naam Seiko op de dial van mijn Marine Master 300 SBDX001 niet meer hetzelfde gevoel als het voorheen deed. Het riep een ander gevoel op. Het is nog steeds een fenomenaal horloge. Echt ongekend goed, maar door bovenstaande heb ik hem destijds verkocht en heb ik een Tudor Pelagos 25500tn op de kop getikt.
Seiko Marine Master 300 SBDX001, een van de laatste der mohicanen:
Zie hier mijn eerdere Seiko reviews van schitterende Seiko horloges voor het tijdperk dat Seiko de kluts kwijt raakte:
Deed even die gast na
Ja helemaal eens, nieuwe Seiko’s komen er bij mijn helaas niet meer in, GS is een ander verhaal…
Hahahaha… Je was altijd al statusgeil?
Trouwens, ik had je Cocktail time review al gelezen, die was altijd al leuk, maar de MM200 was ook geinig. Doet me er aan denken dat ik m’n zoon in Israel eens op moet zoeken wanneer de grenzen weer open zijn. Die woont in Haifa.
Maar wees nou eerlijk: Seiko heeft altijd al rare dingen gedaan. Ook in de tijd dat jij helemaal weg was van je SARB065, hadden ze al Sportura’s. Man man man man man, wat een lelijke krengen waren dat. De serie 5jes is ook al jaren heel erg hit-and-miss.
Dat is nou precies de charme van Seiko. Het is een soort Citroen: de ontwerpen lopen heel erg uiteen en varieren van briljant tot bijzonder jammer. Het is geen VW/Rolex die al 60 jaar dezelfde doos verkoopt zonder noemenswaardige verandering.
De één houdt van de ene dynamiek, de ander van de andere. Maar als je Seiko fanboi bent, moet je leven met de grilligheid van het merk.
M’n tweede horloge was een Seiko (Prospex ‘land’), maar die heb ik verkocht omdat ik dat kinetic maar niks vond… Sindsdien heb ik geen enkele Seiko meer gehad. Ik vind het geen vanzelfsprekendheid om een Seiko in mijn bescheiden kwintetje horloges (twee Orients en drie Roamers) te hebben.
Volgende week gaat er tóch weer iets van Seiko binnenkomen, maar dan alleen een uurwerk, verpakt in een Zelos ‘kolos’…
Doet me denken aan stokbrodie.
Hear, hear.
Ik vermoed dat ‘nodig’ het beter verwoordt.
Er zijn tegenwoordig ook al leuke hipster leesbrillen voor de jongere oudere.
Net zoals bij Rolex. Dat het bijzonder was als iemand een submariner had. Of zelfs een dweller.
Nu zie je ze overal. Weg romantiek.
Net als met speedmasters. Nog zoiets. Was toch ook wel een van de eerste iconische horloges die ik zag. 25 jaar geleden. En. Nu. Overal zie ik ze nieuwe en vintage. Schijnt zelf als zoiets te zijn dat je er minimaal 1 gehad moet hebben…
Weg romantiek
Nee ik kon altijd al vakmanschap, heritage en historie en de drive voor perfectie en grenzen te verleggen waarderen…
Dan kom je niet uit bij Rolex maar bij Grand Seiko
Had ik al verteld van mijn secondewijzer op mijn Milgauss?
Ben t met je eens dat t n mooi horloge is (alleen vind ik t originele leren bandje relatief dun voor t horloge), maar je ziet ze hier weinig meer voorbij komen.
Ja achja. Ferrari is ook niet perfect maar het is wel Ferrari. Pionierschap, heritage, rijke historie. En in wat ze doen alsnog het beste. Zo zie ik Rolex ook. De Rolex sport modellen zijn ook bedoeld als toolwatch for professionals. Grand Seiko heeft als doel zo mooi mogelijke afwerking. Dat is ook het verschil. Als iemand gaat diep zee duiken pakt hij eerder een Rolex Submariner of Sea-dweller dan een Grand Seiko Springdrive bla bla bla
Denk omdat iedereen ze houdt ipv flippert
Amen.
De eerste die 2 ruggen voor de 037 geeft mag hem wel hebben hoor, ik ben de moeilijkste niet.