RLC Review: Seiko Sarb familie (Sarb065 Cocktail Time, Sarb033, Sarb017 Alpinist)

Hallo allemaal,

Naar aanleiding van het succes (als ik dat zo mag stellen) van de XXL Review Seiko Duik Familie leek het mij ook leuk en nuttig om een review te schrijven over de Seiko Sarb familie.

Hieronder alvast even een voorproefje van de verwachte besproken modellen:


Hieronder nog even een link naar de XXL review over Seiko’s duik horloges:

Ik heb namelijk alle drie de leden van de Seiko Sarb familie in mijn collectie gehad. Momenteel nog alleen de Sarb033 en de Sarb017 Alpinist in bezit. De Sarb05 Cocktail Time heeft het veld inmiddels al een tijdje moeten ruimen, omdat ik dit horloge te weinig droeg en ik mijn zinnen had gezet op iets anders.

Laten we bij het begin beginnen. Seiko maakt allerlei horloges in alle soorten en maten en voor ieder budget. Zo heb je al een mooie Seiko 5 met automatisch 7S26 uurwerk voor circa 70 euro uit eindelijk kun je ook vele duizende euro bij bepaalde lijnen van Seiko en Grand Seiko stuk slaan. En tussen de Seiko 5 en die Grand Seiko zit een heel scala aan horloges. Een groepje horloges dat meteen tussen deze grote diversiteit aan horloges uitspringt en bekend staan om hun zeer goede prijs/kwaliteit verhouden is de Seiko Sarb collectie. De Seiko Sarb collectie, die inmiddels sinds afgelopen Baselworld, uit productie is was alleen voor de Japanse markt bedoeld. Ook wel JDM modellen genoemd, wat staat voor Japanese Domestic Market. Via het Wereld Wijde Web vonden deze horloges via bijvoorbeeld SeiyaJapan of Ebay de weg naar de rest van de wereld en werden daar vol lof ontvangen en geprezen voor de zeer hoogwaardige kwaliteit voor relatief weinig geld.
Voordat de Sarb modellen uit productie gingen waren de prijzen min of meer als volgt:

  • Seiko Sarb065 Cocktail Time = 350-400 euro
  • Seiko Sarb033 = 300-350 euro
  • Seiko Sarb017 Alpinist = 375-400euro

Inmiddels zijn de prijzen flink aan het stijgen en ligt de nieuwprijs van bijvoorbeeld de Alpinist al boven de 500 euro.

Weer even terug naar de horloges. Alle drie hebben een automatisch Seiko 6R15 uurwerk dat ook handmatig kan worden opgewonden en de secondewijzer kan worden gehackt.
Bij de Sarb065 Cocktail Time en Sarb033 kun je dit uurwerk in volle glorie via de doorzichtige caseback bewonderen. De Sarb017 Alpinist heeft een gesloten caseback.



De Seiko Sarb065 Cocktail time is echt een dresshorloge. De Sarb033 is meer een alledaags chique horloge, maar op een lederen band kan deze ook zeker als dresshorloge gedragen worden. De Sarb017 Alpinist is meer de toolwatch van de drie.

Zie onderstaande foto van het web van de Sarb033 op een lederen band:

Ik zal nu even kort alle drie de modellen langs lopen en wat over ze vertellen.

Seiko Sarb065 Cocktail Time

De Sarb065 Cocktail Time was een samenwerking tussen Seiko en Japan’s top bartender, Mr. Ishigaki Shinobu. De stond bekend om zijn beroemde cocktails.

d504a0ba74dc62fa1fe5e300434135d97255074d

De Sarb065 Cocktail Time heeft een diameter van 40mm en is daarmee de grootste van de 3. Het horloge heeft een lug width van 20mm en heeft een waterdichtheid van 5 ATM. Daarnaast heeft de Sarb065 een waanzinnig mooie sunburst over de wijzerplaat die ik nog nooit eerder bij een horloge heb gezien. De Sarb065 heeft een gebold mineraal glas, waardoor de sunburst dial nog beter tot zijn recht komt. De kroon heeft een gesigneerde S. Het horloge wordt standaard op een hoogglans zwarte band met een mooie Seiko deployant clasp geleverd. De band vond ik een lastige. Aan de ene kant snap ik de keuze van Seiko, want de band geeft wel echt dat Cocktail time gevoel, maar aan de andere kant voelt de band wel een beetje aan als plastic. Gelukkig zijn er weinig banden die de Cocktail Time niet kan hebben, dus aan banden opties geen gebrek. Ik had destijds kortdurend mijn Sarb065 op een donkerblauwe Rios alligator look band gedragen. Een vrij geslaagde combi al zeg ik het zelf. Uiteindelijk heeft de Sarb065 toch het veld moeten ruimen. Dat lag meer aan mij dan aan de Cocktail Time. Ik draag van mijzelf weinig dressers en ik droeg het horloge uiteindelijk echt praktisch nooit. Vanwege het feit dat er een nieuw horloge op mijn pad kwam, ik meen de Breitling Colt 44 Blue Automatic, heb ik de Sarb065 dan uiteindelijk toch verkocht. Dat neemt niet weg dat de Sarb065 Cocktail time een bijzonder en uniek horloge is en echt een dijk van een dresser! Maar genoeg over de Sarb065 Cocktail Time tijd voor de foto’s!











Seiko Sarb033

Dan zijn we inmiddels aangekomen bij het tweede lid van de Sarb familie de Seiko Sarb033. De Seiko Sarb033 heeft een diameter van 38mm en een lug width van 20mm. De waterdichtheid is 10ATM. Qua afmeting vind ik de Sarb033 echt perfect. Initieel vond ik hem wat aan de kleine kant, maar de elegantie, simpliciteit en het vakmanschap straalt er vanaf en met 38mm is het horloge in mijn ogen echt perfect. De Sarb033 heeft een zwarte wijzerplaat die onder bepaalde lichtomstandigheden ook wel een beetje neigt naar heel donkerbruin. Er bestaat ook een Sarb met een witte wijzerplaat en deze heet de Sarb035. De markers en logo’s zijn opgelegd/applied. De Sarb033 heeft saffierglas en komt standaard op een metalen Seiko band met een mooie deployant clasp. Géén plaatgeslagen stukje metaal, maar gewoon een degelijke clasp. Zoals al eerder vermeld heeft de Sarb033 een mooie display caseback waardoor je het uurwerk in volle glorie kan aanschouwen. De kroon is evenals bij de Cocktail time gesigneerd met een S. Het polijstwerk van de kast is messcherp en met name op dit gebied onderscheid de Sarb033 zich van andere horloges in zijn prijsklasse. Als Seiko 650 euro had gevraagd voor de Sarb033 had ik dat nog kunnen rechtvaardigen. The pictures speak for themselves.










Seiko Sarb017 Alpinist

Last but not least de legendarische Seiko Sarb017 Alpinist. Ik hoor je denken legendarisch hoezo dan? Nou de eerste Seiko Alpinist stamt af uit de jaren 60 en werd in 1961 geïntroduceerd. Toen nog onder een submerk van Seiko genaamd Seiko Laurel. De alpinist lijn vond zijn inspiratie bij de ‘Yama-otoko’ wat Japans is voor berg mensen (mountain men). Een groot deel van het landschap in Japan bestaat uit bergen en de zogeheten Yama-Otoko hadden betrouwbare uitrusting en materialen nodig en met de Seiko Alpinist wilde Seiko een betrouwbaar sport horloge maken voor de Japanse bergbeklimmers en bergsporters.

Kunstwerk dat de ‘Yama-otoko’ in de Japanse bergen laat zien:
Seiko_Alpinist_large

Voor een uitgebreidere geschiedenis les over de Alpinist serie verwijs ik door naar de volgende link:

Inmiddels zijn we bij de zevende generatie Alpinist aangekomen. De Sarb017, die helaas tot op heden nog geen opvolger heeft, maar er ongetwijfeld nog een zal krijgen. De Sarb017 heeft evenals de Sarb033 een diameter van 38mm en een lug width van 20mm. De Alpinist heeft door de screw down crown een waterdichtheid van 20ATM. De kroon is net zoals bij de Sarb033 en de Sarb065 gesigneerd met de Seiko S. De Sarb017 Alpinist heeft ook nog een tweede kroon waarmee je de kompas functie van het horloge kunt bedienen. De Sarb017 heeft een prachtige groene sunburst wijzerplaat. De markers en logo’s zijn goudkleurig en zijn opgelegd/applied. De kast is qua polijstwerk net zo retestrak als bij de Sarb033. De Sarb017 heeft saffierglas en komt standaard op een lederen Seiko krokodillen look band. Ik snap de combinatie van de Alpinist met een dressy bruin lederen krokodillen look band absoluut niet. De Alpinist is een sporthorloge daar hoort mijns inziens geen krokoband op. Daarnaast is de band ook echt van een inferieure kwaliteit en doet het horloge geen eer aan. Ik heb mijn Sarb017 Alpinist direct op een Miltat Solid 3D Oyster gezet. Deze Miltat maakt het horloge echt af en tilt het naar een veel hoger niveau. Ik zou dan ook direct deze band aanbevelen.

Zie hieronder de genoemde banden in actie:
Standaard Seiko Alpinist band:


en een fotootje van het web:

Miltat Solid 3D Oyster:


In combinatie met de Miltat Solid 3D Oyster voelt de Sarb017 Alpinist vele malen hoogwaardiger aan dan zijn oorspronkelijke prijs van circa 400 euro doet vermoeden. Het is een uniek horloge dat je een keer in je handen moet hebben gehad om te weten en te voelen wat het is. Initieel als iemand tegen mij had gezegd, ik heb een nieuwe (sport/tool) horloge met een groene wijzerplaat, gouden markers en een krokodillen lederen look band dan zou ik die gene voor gek verklaren. Die comibantie verzin je toch niet? Het zijn combinaties die in de meeste gevallen absoluut niet zouden kunnen. Echter weet de Sarb017 Alpinist het op zo’n subtiele en verfijnde manier te doen dat (indien op een solide metalen band gedragen) alles op zijn plek valt. De keren dat ik de Alpinist draag blijf ik mij elke keer verbazen hoe fantastisch de sunburst groene wijzerplaat met het licht speelt en ben ik elke keer weer tot over mijn oren verliefd op dit horloge.
Daarmee komt deze review over de Seiko Sarb familie ten einde. Een bijzondere serie van Seiko, die speciaal voor de eigen lokale markt was gemaakt en die tot op heden helaas nog geen opvolgers heeft. Ik hoop dat jullie wat aan deze review hebben en dat jullie het de moeite waard vonden om te lezen. Ik hoop dat je een klein beetje een kijkje hebt kunnen nemen in the wonderful world of Seiko. Tot slot nog een uitgebreide fotoreportage van de Seiko Alpinist.

Seiko Sarb017 Alpinist















Bedankt voor het lezen en kijken.

MvG Ralph

Tot slot sluiten we nog even af met een poll. Na het lezen van de review welke van de drie is je favoriet?

  • Seiko Sarb065 Cocktail Time
  • Seiko Sarb033
  • Seiko Sarb017 Alpinist

0 stemmers

57 likes

Haha, lang weekend met al die topics?
Ik vind het helemaal mooi hoor, goede bijdragen :thumbsup:

2 likes

Goede bijdrage. Ondanks dat Seiko niet mijn merk is :ok_hand::rofl:

1 like

Leuke bijdrage! Mag ik je een tip geven? Stop aub met die handen als watchholder op de foto te zetten. Het is vreselijk, ik krijg er vlekken van in mijn nek, en het doet afbreuk aan de foto. Dat is mijn mening, maar ik denk wel dat je topic dan smaakvoller wordt Het andere topic ook trouwens :+1: so keep it up!

6 likes

Leuke topic, mooie foto’s.

2 likes

Wow, wat een werk, zo’n XXL-review! Maar wel erg leuk en nuttig!:+1:

1 like

Mooie review! Je hebt een leuke manier van schrijven.
Zelf heb ik ook de SARB’s 065 en 033. Die waren een keer super in de aanbieding voor bedragen waarvoor je ze nu absoluut niet meer kunt krijgen, zelfs niet gebruikt. De Alpinist, nee, daar krijg ik maar geen klik mee.
Leuk, dat deze Seiko’s weer zo in de belangstelling staan.

3 likes

Weer zo’n leuk artikel :+1:

Zelf was ik (vanaf foto’s) geen fan van de Alpinist, maar nu wil ik die toch wel eens in het echt zien.

1 like

Super echt een mooi informatief topic, was met de modellen wel bekend maar vind het altijd leuk om te lezen, krijg het zelf niet zo in elkaar gestoken dus begin er maar niet aan.
Vind zelf de 017 in het echt wat tegenvallen al zou ik hem op een Strapcode zo weer proberen. Cocktail ook gehad vond ik een mooi ding maar kreeg geen draagtijd dus beide geflipperd, achteraf beter gehouden voor die paar centen😏
Sarb 033/035 wil ik al lang proberen maar ben nogal terughoudend ivm hun diameter, ik neig op het moment meer naar een Sarx!
Maar de Sarbs zijn zeker goede waar voor hun geld👌🏻

1 like

Ik heb aan het einde nog even een poll toegevoegd :sunglasses::+1:

2 likes

Erg gave recensie! Daar heb je een hoop energie in gestoken lijkt me. :slight_smile:

2 likes

Mooi verhaal/verslag. Complimenten :ok_hand::ok_hand::ok_hand:
De SARB033 heeft mijn persoonlijke voorkeur van deze 3.

1 like

Ah, voeten zijn meer jouw ding? Ieder zijn meug!

1 like

Mooi verslag weer Ralph!:+1:t4:
De groene kleur met gouden markers van de Alpinist kan me niet bekoren, een andere kleur (donkerblauw?) met zilveren markers zou mij wel over de streep trekken.

1 like

Hartelijk dank voor het vele werk
Met veel interesse gelezen

Hiervoor kom je naar een forum

2 likes

Lekker weer Ralph :ok_hand:

2 likes

Leuke review. Bedankt!
Zelf heb ik de SARB017 dat is vind ik een heel mooi horloge in het echt. Op plaatjes komt dit horloge niet altijd uit de verf. Maar in het echt erg mooi. Ben er na 3 jaar nog niet op uitgekeken.
De coctail time zou ik ook wel willen hebben. Super mooi. Totaal ander horloge dan de SARB017.
De SARB033 vind ik zelf een beetje saai op plaatjes, maar heb het horloge nog nooit in het echt gezien. Ga dan liever voor een SARX maar ja die zijn ook weer een trapje duurder…

1 like

Leuk deze verslagen! Veel werk en verdient veel waardering :+1:t2: Ik lees ze graag.

Toevallig gisteren een sarb033 besteld. Tweedehands vind je ze vanaf €350 (vaak veilingen), nieuw €400+. En vaak uit Japan of VS, dus je moet maar geluk hebben en een EU versie vinden.

Nu wachten :roll_eyes:

1 like

Mijn beste,

Zó zó, hier is werk van gemaakt!!
En al heb ik het in eerste instantie, vluchtig gelezen,
het enthousiasme is er niet minder om!!
Dank dan ook voor het delen van dit “hoog gewaardeerde” Seiko review. :+1:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Iedereen weer bedankt voor alle positieve reacties :blush::+1:

1 like